اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

خوزستان در انتظار حمله ملخ‌ها

بنا بر گفته مسؤولان خوزستانی ملخ‌ها در 8 شهرستان خوزستان دیده شده‌اند و حمله ملخ‌ها به خوزستان در هفته‌های آتی روند صعودی به خود می‌گیرد.

خوزستان در انتظار حمله ملخ‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، چند وقتی است که حمله ملخ‌ها به مزارع جنوبی کشور آغاز شده اما حمله ملخ‌ها و احتمال خسارت به اراضی کشاورزی خوزستان در میان هیاهوی اخبار سیل و مقابله با کرونا گم شده است.

براساس آخرین پایش‌های انجام‌شده در حال حاضر این آفت در مزارع شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر، بهبهان، امیدیه، شوش، دزفول و هندیجان مشاهده شده و در شهرستان هندیجان وضعیت زرد اعلام شده است.

مقابله با حمله ملخ‌ها سخت است

کیخسرو چنگلوایی، مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در این باره می‌گوید: ملخ‌ها یک آفت پروازی هستند و روزانه بین 150 تا 170 کیلومتر پرواز می‌کنند و به همین دلیل مقابله با آنها سخت است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد حمله امسال ملخ‌ها به مزارع خوزستان وسیع‌تر از گذشته باشد، اظهار می‌کند: هم از نظر تعداد و سطح پوشش حمله ملخ‌ها به نظر می‌رسد گسترده باشد. مقابله با ملخ‌ها به صورت زمینی و هوایی آغاز شده و امیدواریم مانند سال گذشته بتوانیم این مسئله را مهار کنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه حمله ملخ‌ها تا الان نگران کننده نیست، می‌افزاید: باید حواسمان را جمع کنیم چرا که خوزستان تأمین کننده بخش عمده‌ای از غذای کشور است و 200 هزار بهره بردار در این استان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته مقابله با حمله ملخ‌ها در فرمانداری‌های خوزستان عنوان می‌کند: قرار شده که فرمانداران امکانات خود را برای مقابله با ملخ‌ها بسیج کنند و استانداری خوزستان هم کم‌هایی در این باره داشته و قرار است هزینه‌هایی اختصاص دهد.

تغذیه ملخ از همه محصولات زراعی

حمله گروهی ملخ‌ها می‌تواند هزاران کیلومتر مربع از آسمان را بپوشاند. ملخ‌ها در عین کوچکی جثه‌، توانایی نابود کردن مزرعه‌ و باغ‌ها را دارند.

این آفت به همه محصولات زراعی، باغی و نیشکر حمله کرده و حتی از تنه درختان نیز تغذیه می کنند.

امسال توده بزرگ ملخ‌ها وارد کشور شده و تراکم بالای این آفت، ظرفیت آن را دارد که یک مزرعه را نابود کند، هجوم ملخ‌ها به خوزستان اتفاق تازه‌ای نیست و در گذشته نیز رخ، اما آنچه این‌بار هجوم این آفات را تبدیل به تهدید جدی برای تولید بخش کشاورزی استان کرده، همزمانی آن با احتمال وقوع سیل و شیوع کرونان در خوزستان است.

تابستان امسال نیز حمله ملخ‌ها به خوزستان به 10 هزار هکتار از مزارع نیشکر آسیب وارد کرد و به همین دلیل مبارزه با ملخ‌ها امروز به یک اولویت در بخش کشاورزی تبدیل شده است.

ملخ صحرایی، مخرب‌ترین آفت بخش کشاورزی

سازمان خواربار جهانی، فائو در گزارشی اعلام کرد: در حال حاضر ملخ صحرایی مخرب‌ترین آفت در بخش کشاورزی است که خسارت‌های زیادی به این بخش وارد می‌کند و امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

در گزارش فائو آمده است که یک گله از این ملخ‌ها در حدود یک کیلومتر مربع بیش از 40 میلیون ملخ را شامل می‌شود که می‌تواند غذای 35 هزار نفر در روز را بخورد. 

فائو تقاضا کرده است که حداقل 138 میلیون دلار به صورت اضطراری برای کمک به کشورهایی که درگیر مبارزه با ملخ هستند، کمک کنند. 

حجم میزان ملخ‌ها 3 برابر سال گذشته است

 نیز جزو کشورهایی است که ملخ صحرایی یک بار در سال گذشته حمله کرد و هزینه‌های زیادی را برای مبارزه روی دست دولت گذاشت و خسارت‌هایی را هم به کشاورزان وارد کرد.

حمله دوم نیز از بهمن‌ماه شروع شده، آنطور که مسئولان استان خوزستان اعلام کرده‌اند حجم حمله این بار ملخ‌ها تقریبا 3 برابر سال گذشته است.

گزارش فائو حاکی است که این هفته گله‌های جدیدی در کشورهای بحرین، کویت، عربستان سعودی، قطر و ایران ظاهر شده است.

راه حل مبارزه با این حشرات

درحالی که هرسال مقادیر قابل توجهی سموم برای ازبین بردن آفات گیاهی بکار گرفته می شود، اما تاثیر منفی آن بر محیط زیست بسیار بیشتر ازتاثیرات سودمندش است . با توجه به سابقه طولانی مبارزه با ملخ به روش شیمیایی وبا استفاده ازسم کلره وفسفره، استفاده ازاین آفت کش ها درمراتع، خطرات زیست محیطی برای دام وانسان وحیات وحش به دنبال دارد.

بنابراین بهترین روش کنترل جمعیت ملخ دردرجه اول سالم سازی محیط زندگی ملخ ازطریق اصلاح واحیاء مراتع ازطریق مدیریت اصولی و بهره برداری بهینه ازطریق ایجاد تعادل دام ومرتع وتقویت پوشش گیاهی است. دردرجه دوم، مبارزه بیولوژیک واستفاده عوامل کنترل کننده طبیعی نظیر انواع حشرات مفید وپرندگان مثل سارگلو قرمز که بطور غریزی ازدشمنان طبیعی ملخ بوده پیشنهاد شده است.

درگذشته از پرنده سارگلو قرمز برای از بین بردن ملخ ها بسیار استفاده می شد. روش مبارزه این پرنده با ملخها به این صورت است که این پرنده عده ای ازملخ ها را خورده وبقیه را نیز فقط با منقار تیزخود نصف می کند ومبارزه را درمحل تجمع ان آنقدر ادامه می دهدتا تعداد ملخها به شدت کاهش یابد. از انجا که هر سارگلو قرمز می تواد روزانه حدود1000 ملخ شکار کند با حمایت ازاین پرنده می توان ازمصرف بی رویه سموم که خطرات زیست محیطی دارد جلوگیری کرد.

شکاراین پرنده مفید طبق مصوبه 42 شورای عالی حفاظت محیط زیست ممنوع بوده وبه عنوان پرنده حمایت شده مورد حمایت قرار گرفته است.

کشاورزان در برابر حمله ملخ‌ها آسیب پذیرند

غلام رضا شریعتی  در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات بحران استان خوزستان، اظهار کرد: امروز شرایط  خوزستان در همه جوانب  از جمله هجوم ملخ‌ها، بیماری کرونا و سیلاب‌هایی که در مسیر خود به استان خوزستان رسیده‌اند، بحرانی است.

وی کشاورزان را به عنوان  قشر آسیب‌پذیر در مقابل هجوم ملخ‌ها توصیف کرد، و افزود: امسال هجوم ملخ‌ها نسبت به سال‌های گذشته  با حجم بیشتری است که نیاز است تمامی تلاش خود را در جهت مهار این بحران به کار گیریم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه کشاوزان را به عنوان قشر آسیب‌پذیر در مقابل هجوم ملخ‌ها هستند، گفت: امسال هجوم ملخ‌ها نسبت به سال‌های گذشته با حجم بیشتری است که نیاز است تمامی تلاش خود را در جهت مهار این بحران به کار گیریم.

حمله ملخ‌ها تشدید می‌شود

محمد قاسمی نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز می‌گوید: با توجه به روند افزایشی که در خصوص ریزش ملخ‌ها در مزارع استان وجود دارد، احتمالا وضعیت خوزستان در زمینه هجوم این آفت قرمز خواهد شد.

وی می‌افزاید: براساس آخرین پایش‌های انجام‌شده در حال حاضر شاهد ریزش این آفت در 8 شهرستان هستیم و این ریزش‌ها در ادامه به دیگر مزارع شهرستان‌های استان منتقل خواهد شد.

قاسمی نژاد عنوان می‌کند: روند ریزش ملخ‌ها در مزارع استان خوزستان در مقایسه با هفته گذشته افزایش چشمگیری داشته است و این روند صعودی در طول هفته‌های آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت و شاهد ریزش سنگین ملخ در مزارع استان خواهیم بود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول