اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ارز نیمایی برای واردات برنج و گوشت در نظر گرفته شود/ فعال بودن کشیک‌های نوروزی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارز نیمایی باید برای واردات محصولاتی از قبیل گوشت و برنج در نظر گرفته شود چرا که به نفع تولیدات داخلی است.

ارز نیمایی برای واردات برنج و گوشت در نظر گرفته شود/ فعال بودن کشیک‌های نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، عباس کشاورز صبح امروز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی که به صورت ویدئو کنفرانس با روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به گفت‌و‌گو نشست.

وی در این جلسه گفت: همه باید در راستای منافع امنیت غذایی کشور حرکت کنیم و ارتباط نزدیک و مراوده با معاونت‌ها و سازمان‌ها درون و بیرون سازمانی داشته باشیم تا بتوانیم به نفع بخش کشاورزی از آن استفاده کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشاورزی مسائل فراموش شده زیادی وجود دارد که باید پایه‌ریزی مناسبی برای بخش کشاورزی در آینده صورت گیرد، افزود: باید پایه‌های جدیدی برای بخش کشاورزی کشور تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط ارزی و ریالی در کشور بسیار سخت است اما نباید نگرانی و ناامیدی داشته باشیم بلکه باید در این فضا به دنبال کارهای جدید و خلاقانه باشیم، ادامه داد: بخش کشاورزی باید از برخی نهادهای مالی و اعتباری مانند بانک کشاورزی، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، بخش‌های خصوصی و شرکت‌های تعاونی استفاده بیشتری کند.

موضوعی مهمتر از تولید نباید داشته باشیم

کشاورز با تاکید بر اینکه از حضور برخی افراد در استان‌ها باید بیشتر در ستاد وزارت مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این افراد مسائل موجود در بخش کشاورزی را بیشتر درک می‌کنند و اطلاعات دقیق‌تری از بخش کشاورزی دارند.

وی با بیان اینکه نباید هیچ حاشیه‌ای جز تولید ما را به خود مشغول کند و در این زمینه هیچ توجیهی پذیرفته نیست، گفت: اگر عزم جدی وجود داشته باشد با هر نوع شرایط آب و هوایی می‌توانیم بر مشکلات بخش کشاورزی غلبه کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به عنوان نمونه در خصوص آفت سن گندم خسارت خارج از استاندارد نداشتیم و همین امر باید الگویی باشد تا در تامین امنیت غذایی کشور حتی یک گرم هم کاهش تولید نداشته باشیم.

مشکلی در کیفیت کودهای شیمیایی نداریم

کشاورز با بیان اینکه رطوبت زمینه بروز عوامل خسارت‌زاست و در این راستا خسارت زیادی را از بیماری‌ها متحمل می‌شویم اما خسارت بیماری از آفات کمتر است، افزود: در همه جای کشور گیاهان از بروز بیماری آسیب‌های فراوانی می‌بینند و در این زمینه اکیپ‌های گیاه‌پزشکی و حفظ نباتات باید مسلط باشند و حضور مستمر در مزارع داشته باشند.

وی در بخش دیگری به کیفیت کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته کیفیت کودهای شیمیایی افزایش پیدا کرد  و در حال حاضر هیچگونه مشکلی در کیفیت کودهای مصرفی نداریم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: میزان مواد مفید و عاری بودن از فلزات سنگین دو موضوع مهمی بود که رفع شد و هیچگونه نگرانی از کیفیت کودها وجود ندارد و با حمایت از کودهای داخلی از وابستگی آن به خارج کاسته شد.

این مسؤول با بیان اینکه با توجه به در پیش بودن پایان سال و ایام تعطیلات نوروزی و ماه مبارک رمضان، بازار باید آرام باشد و دغدغه تولید محصولات استراتژیک نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: با توجه به سروصداهایی که درباره مصرف شیر به‌وجود آمد بازار شیر تحت تاثیر قرار گرفت اما باید این تفکر غلط را به دور انداخت و این صحبت‌ها سبب نشود بازار دچار رکود شود.

رویکرد در کشاورزی هدف‌گرا باشد

کشاورز خواستار مدیریت علف‌های هرز مزارع گندم و کلزا شد و افزود: کلزا در مرحله شروع رشد زایشی به گوگرد حساس است و تغذیه کلزا بسیار مهم است و باید با حساسیت فراوان پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه احتمال وقوع سیل پس از بارندگی‌ها وجود دارد و نباید غافلگیر شویم تا سبب شود تولیدات کشاورزی دچار تهدید و خسارت شود، ادامه داد: آمادگی لازم در همه زمینه‌ها وجود داشته باشد و اگر نیاز به لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌ها وجود دارد با هماهنگی استانداران انجام شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه مدیران با روش‌های خلاقانه‌تری امور را مدیریت کنند و به مکاتبات و جلسات بسنده نکنند بلکه اثرات اجرای امور را مورد پایش و پیگیری قرار دهند، گفت: رویکرد ما در بخش کشاورزی باید هدف‌گرا باشد و تمرکز برای رسیدن به هدف مورد توجه باشد.

این مسؤول اظهار کرد: وظیفه مدیران بخش کشاورزی در کشور بسیار سنگین است و باید خلاقیت، تجزیه و تحلیل و رصد امور جزو وظایف آنان باشد و به امنیت غذایی توجه ویژه‌ای کنند.

ارز نیمایی برای واردات محصولات در نظر گرفته شود

کشاورز با بیان اینکه مدیران باید برنامه محور باشند و نقش مهمی در تسهیل‌گری تولیدکنندگان داشته باشد، ادامه داد: برای فعالان اقتصادی باید تسهیل‌گری داشته باشیم تا تولید اقتصادی باشد و از این افراد به عنوان مشاور استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تولید باید در دستور کار اصلی و همیشگی همه مدیران بخش کشاورزی قرار گیرد و جز تولید چیز دیگری در دستورکار نباشد، ادامه داد: حضور محققان در عرصه کشاورزی باید بیشتر از گذشته باشد و خانواده کشاورزی با تکلیف بزرگی که در جنگ اقتصادی دارد وظیفه این بخش را مهم‌تر از قبل می‌کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: ارز نیمایی باید برای واردات محصولاتی از قبیل گوشت و برنج در نظر گرفته شود چرا که به نفع تولیدات داخلی است و در شرایط کنونی قیمت خدمات دامپزشکی نباید افزایش پیدا کند چرا که دولت افزایش قیمت همه خدمات را ممنوع اعلام کرده است.

کشاورز در پایان از حضور مدیران، مسؤول و متخصصان بخش کشاورزی در ایام تعطیلات نوروزی در سازمان‌های جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: کشیک‌های نوروزی در این ایام باید فعال باشد تا بتوان مسائل و مشکلات احتمالی را رفع کرد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول