اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

مهمترین دلایل افزایش 15.8 درصدی منابع بودجه در کمیسیون تلفیق

مهمترین دلیل افزایش 76 هزار میلیارد تومانی سقف منابع بودجه عمومی دولت در کمیسیون تلفیق مجلس، اضافه شدن میزان برداشت از صندوق توسعه ملی در بند «ه» تبصره 4 لایحه بودجه 99 به سقف این منابع بود.

مهمترین دلایل افزایش 15.8 درصدی منابع بودجه در کمیسیون تلفیق

خبرگزاری فارس-محمود سحابی؛ کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 99، نه تنها حاضر به کاهش درآمدهای نفتی و درآمدهای ناشی از فروش و مولدسازی دارایی های دولت نشد بلکه سقف منابع عمومی دولت را 15.8 درصد افزایش داد و از ۴۸۴ هزار میلیارد تومان به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان رساند.

به عبارت دیگر، کمیسیون تلفیق مجلس نه تنها گامی در راستای کاهش کسری بودجه حداقل 100 هزار میلیارد تومانی ناشی از عدم تحقق درآمدهای نفتی و درآمدهای ناشی از فروش و مولدسازی دارایی های دولت در سال آینده برنداشت، بلکه سقف منابع عمومی دولت را 76 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

در این گزارش، به این سوال پاسخ می دهیم که مهمترین دلایل افزایش 15.8 درصدی منابع عمومی دولت توسط کمیسیون تلفیق مجلس چه بود؟

براساس این گزارش، منابع عمومی دولت شامل سه بخش درآمدها (عمدتا درآمدهای مالیاتی)، واگذاری دارایی های سرمایه (درآمدهای نفتی و درآمدهای ناشی از فروش و مولدسازی اموال دولت) و واگذاری دارایی های مالی (فروش اوراق و قرض دولت از صندوق توسعه ملی) می شود که میزان تغییرات آنها در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در مقایسه با لایحه دولت در نمودار زیر آمده است:

* مهمترین دلایل افزایش 15.8 درصدی منابع بودجه عمومی دولت

براساس این گزارش، مهمترین دلایل افزایش 10.7 درصدی میزان درآمدها، عبارتست از:

الف- دو درصد هزینه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت سودده: حدود 10 هزار میلیارد تومان

ب- مالیات بر عایدی املاک و مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس: مجموعا 4.6 هزار میلیارد تومان

ج- ثبت معافیت ها و تخفیفات گمرکی به نرخ صفر (جمعی-خرجی): 4.5 هزار میلیارد تومان

د- حقوق ورودی خودرو: حدود 1.5 میلیارد تومان

به گزارش فارس، تنها دلیل افزایش 7.1 درصدی میزان واگذاری دارایی های سرمایه ای، درنظر گرفته شدن 7 هزار میلیارد تومان از محل منابع موضوع جزء 1 بند «و» تبصره 1 لایحه بودجه 99 بود. در این جزء از لایحه، آمده است: «شرکت ملی نفت ایران مکلف است در صورت درخواست دستگاه های اجرائی ذی ربط تا مبلغ نهصد هزار میلیارد ریال از خالص بدهیهای قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1398 ایجاد شده و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرحهای عمرانی را از محل تحویل نفت خام به این اشخاص براساس قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه ای، تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره (21) این قانون با خزانه داری کل اعمال حساب کند. اجرای این حکم، منوط به اجرائی شدن سقف تعیین شده در بند (ب) این تبصره نیست و مازاد بر سقف مندرج در این بند است».

دلیل اصلی افزایش 23.4 درصدی میزان واگذاری دارایی های مالی، اضافه شدن میزان برداشت از صندوق توسعه ملی در بند «ه» تبصره 4 لایحه بودجه 99 به سقف این منابع بود. براساس این بند، دولت درخواست کرده بود مجوز برداشت 3.425 میلیارد یورو از منابع سال ١٣٩٩ صندوق توسعه ملی با نرخ ارز نیمایی را داشته باشد. نهایتا مقام معظم رهبری با برداشت 2.795 میلیارد یورو از این منابع صندوق توسعه ملی موافقت کردند و این موضوع به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسید. بر همین اساس، حدود 39.5 هزار میلیارد تومان (معادل 2.795 میلیارد یورو با نرخ ارز نیمایی) به میزان واگذاری دارایی های مالی اضافه شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول