اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

تشکیل قرارگاه جهادگران سلامت با حضور مداحان و روحانیون/ ظرفیت‌ها برای مبارزه با کرونا

مسئول قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون گفت: مداحان، هیأت‌ها و روحانیون در مجموع در قالب ۱۱ طرح عملیاتی امکان خدمت‌رسانی به بیماران را دارند که نیازمند تأیید وزارت بهداشت و ارائه مجوز قانونی هستیم تا اجرایی شوند.

تشکیل قرارگاه جهادگران سلامت با حضور مداحان و روحانیون/ ظرفیت‌ها برای مبارزه با  کرونا

حجت‌الاسلام رضا کریمی استاد حوزه معصومیه قم و مسئول قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهار داشت: با اعلام آمادگی روحانیون، علما، هیأت‌ها، مداحان و حوزه علمیه برای کمک رسانی به امر مبارزه با شیوع ویروس کرونا، قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون تشکیل شد اما در این قرارگاه بنا نداریم بدون هماهنگی با وزارت بهداشت و حتی بیمارستان‌ها خدماتی ارائه دهیم زیرا ممکن است همین اقدامات سبب شیوع بیماری شود بنابراین بعد از ارسال نامه به وزیر محترم بهداشت، پیگیری‌های رسمی توسط قرارگاه آغاز شد.

 


کارهای انجام شده بعد از ارسال نامه به وزیر بهداشت 

وی گفت: از سوی وزارت بهداشت نماینده‌ای معرفی شد تا هماهنگی‌های لازم برای فعالیت‌ها صورت گیرد و از سوی دیگر نیز فراهم سازی زیرساخت‌های شبکه‌ای برای فعالیت در استان تهران انجام شد و شناسایی ظرفیت‌های هیأت‌ها در محلات و مناطق مختلف نیز انجام شد.

کریمی با بیان اینکه یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در این ۴۸ ساعت بعد از صدور نامه شناسایی نهادهای موازی برای جلوگیری از دخالت در امور دیگران بود تصریح کرد: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با رابط وزارت بهداشت، دو طرح عملیاتی پیش‌بینی و ۶ طرح نیز پیشنهاد شد تا در صورت تایید اجرایی شود. از سوی دیگر با تمام بیمارستان‌های درگیر بیماران کرونایی نیز جلسه برگزار کردیم و با احصاء نیازهای آنها و رصد مشکلات موجود، برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم. این بیمارستان‌ها هم اکنون از کمک به بیماران تا افرادی برای کارهای خدماتی همچون راننده، تاسیساتی و غیره دارای نیازمندی هستند. 

ثبت‌نام ۸۰۰ داوطلب برای کمک‌رسانی به بیماران کرونایی

 مسئول قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون گفت: بلافاصله بعد از صدور نامه ثبت نام از داوطلبین انجام شد که در مجموع ۸۰۰ نفر برای خدمت‌رسانی ثبت نام کردند که با لحاظ کردن سه شرط اول سنی که در بازه ۱۸ تا ۴۵ سال باشند، دوم جغرافیایی که ساکن در تهران باشند و سوم سلامت که بیماری زمینه‌ای نداشته باشند، ویرایش اولیه بر روی افراد انجام شد که در مجموع به ۴۰۰ نفر رسیدیم و بناست این افراد براساس توانمندی‌ها دسته‌بندی شوند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات با سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، حوزه علمیه تهران و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای همکاری‌های بیشتر گفت: این جلسات منجر به ایجاد ستاد بالادستی با حضور نمایندگان تمامی این نهادها شد تا بتوانیم تصمیمات کلان را با آنها به پیش ببریم.

۱۱ عرصه خدمت‌رسانی هیأت‌ها و طلاب به بیماران کرونایی

کریمی با بیان اینکه مداحان، هیأت‌ها، روحانیون، حوزه‌های علمیه در مجموع در قالب ۱۱ طرح عملیاتی امکان خدمت‌رسانی به بیماران را دارند که نیازمند تایید وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها و ارائه مجوز قانونی هستیم تا اجرایی شوند تصویب کرد: یکی از این طرح ها با عنوان «همیار سلامت» در قالب دو زیر مجموعه  به نام همیار بیمار که برای انجام کارهای مختلف بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌ها مانند کارهای اداری و یا ارائه کمک‌های بهیاری هم‌چون ارائه آب و غذا به بیماران و یا تعویض ملحفه‌ها و غیره اجرایی می‌شود. دومین نوع آن نیز طرح خادم بیمارستان است زیرا هم اکنون پرسنل بیمارستان‌ها در امور بسیاری درگیر هستند و در اموری مانند حمل و نقل، بسته بندی تغذیه‌ها، نگهبان، پرستار و کمک بهیار نیازمند نیرو هستند که در این دو حوزه آمادگی داریم که به هر بیمارستانی با اخذ مجوز قانونی از وزارت بهداشت، خدمت رسانی کنیم و حتی آمادگی ارائه خدمات به تمامی بیمارستان‌های درگیر را نیز داریم.

اجرای طرح نذر سلامت برای کمک به نیازمندان 

مسئول قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون با بیان اینکه دومین طرح به عنوان «نذر سلامت» اجرا خواهد شد تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) افرادی را شناسایی کرده است که به هیچ عنوان توانایی تهیه اقلام بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را ندارند بنابراین جمعیت حاضر در این قرارگاه، پویش نذر سلامت را ایجاد خواهند کرد تا با جمع آوری کمک‌های مردمی امکان خرید اقلام بهداشتی را برای آنها فراهم کنیم که در این طرح، خرید اقلام نیز توسط کمیته امداد از وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

 وی افزود: طرح بعدی «صدقه قربانی» است که بناست هیأت‌ها، با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، قربانی انجام دهند و گوشت به دست آمده میان بیماران در بیمارستان‌ها و میان نیازمندان توزیع شود.

کریمی ادامه داد: طرح بعدی پیش‌بینی شده را «پیک سلامت» نامید و افزود: با هماهنگی وزارت بهداشت بنا داریم برای آن دسته از افراد آسیب‌پذیر مانند جانبازان شیمایی و افرادی که بیماری زمینه‌ای امکان خودقرنطینه خانگی را فراهم کنیم و با اجرای طرح پیک سلامت، هیأتی‌ها به رفع نیازهای روزمره آنها و انجام کارهای اداری آنها بپردازند تا این افراد با خیال راحت در منزل حضور داشته باشند که برای این امر مساجد پای کار خواهند آمد تا بتوانیم در نهایت ورودی بیماران به بیمارستان‌ها را کمتر کنیم.

کمک به خانواده پزشکان و پرستان برای رفع نیازهای اداری و روزمره

مسئول قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون گفت: این قابلیت را نیز داریم که خادمان سلامت ما در فروشگاه‌ها مستقر شوند و بیماران ثبت سفارش داشته باشند و اجناس مورد نیاز به دست خانواده آنها در قرنطینه برسد. طرح دیگر پیش‌بینی‌شده نیز «خادم مدافعان سلامت» است که در این طرح بنا داریم که به خانواده پزشکان و پرستاران که این عزیزان آن‌ها در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند، خدمت‌رسانی کنیم زیرا این افراد برای مدت‌های بسیاری امکان حضور در خانه را ندارد و در این طرح تمام نیازهای خانواده آن‌ها از قبیل خریدهای روزانه و کارهای اداری را انجام می دهیم تا باری از دوش آنها برداشته شود.

وی «صدای سلامت» را عنوان طرح بعدی نامید و گفت: در این طرح بنا داریم شبهات و سؤالات مردم را در قالب سامانه‌های تلفنی به صورت مجازی و یا در مساجد و هیأت‌ها به صورت حضوری پاسخگویی کنیم تا بار روانی ایجاد شده در کشور کاهش یابد.

ارائه پیشنهاد برای حضور مداحان و روحانیون سرشناس در بیمارستان‌ها برای سرکشی

کریمی ادامه داد: پیشنهاد دادیم تا سرکشی مداحان و روحانیان سرشناس و قدردانی آن‌ها از پرستاران و پزشکان با حضور در بیمارستان‌ها انجام شود که بنا داریم با هماهنگی‌های انجام شده در روز میلاد امیرالمؤمنین (ع) تعدادی از این افراد در بیمارستان‌ها حضور یابند.

مسئول قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون گفت: طرح بعدی با عنوان «خادم سلامت و محله» بنا دارد با شناسایی نقاط آلوده خیز هر محله مانند عابر بانک‌ها و غیره با تهیه محلول‌های مورد تأیید وزارت بهداشت به پاکسازی و ضدعفونی این سطوح بپردازد.

وی ادامه داد: مصاحبه‌ها و گفتگوهای با علما و مداحان برای پاسخگویی به شبهات مطرح شده از سوی رسان‌ های غربی تهیه شده است که برای ارتقای امنیت روانی جامعه به زودی منتشر خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه این قرارگاه بنا ندارد بدون اخذ مجوزهای قانونی و هماهنگی با وزارت بهداشت کاری انجام دهد خاطرنشان کرد: در ۴۸ ساعت پس از صدور این نامه حدود ۲۰ جلسه جدی با نماینده‌های وزارت بهداشت، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران،کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد و بنا داریم تمام افراد شرکت‌کننده در این طرح دارای کارت شناسایی مشخص باشند تا از سوء استفاده نیز جلوگیری شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول