اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

نگرانی مغازه‌داران سنندجی از پرداخت اجاره/ کرونا نفس بازار را گرفت

گسترش ویروس کرونا در کشور علاوه بر استرس و نگرانی‌هایی که برای مردم ایجاد کرد موجب کاهش تردد مردم در اماکن عمومی شد و این مهم به کاهش درآمد بازاریان و نگرانی مغازه‌داران از پرداخت اجاره بها شده است.

نگرانی مغازه‌داران سنندجی از پرداخت اجاره/ کرونا نفس بازار را گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هر سال که اسفند از راه می‌رسد شهر حال و هوای دیگری دارد، ماهی قرمز، سبزه‌های زیبا، افزایش میزان خرید مردم و استقبال از سال نو در هر جایی به چشم دیده می‌شود.

ازدحام جمعیت خبری از نو شدن و تازگی دارد و بازار و خیابان پر از شوق فرا رسیدن سال جدید است، اما امسال اسفند ماه شروعی متفاوت‌تر از سال‌های قبل داشته است.

امسال با گسترش ویروس کرونا که از کشور چین آغاز و به کشورهای مختلف جهان از جمله ایران رسید، با اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای که از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان‌های کشور انجام شد، میزان تردد و دید و بازدید مردم کاهش یافت تا همگی برای مقابله با شیوع کرونا تلاش کنند.

تعطیلی مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس، لغو مراسم و برنامه‌ها، جشنواره، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی ادارات نیز در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور و استان کردستان انجام گرفته است.

اما در این میان کاهش تردد و میزان خرید مردم از اصناف و بازاریان و مراکز خرید موجب نگرانی مغازه‌دارانی شده است که باید هر ماه اجاره مغازه خود را پرداخت کنند.

مالکان برای اجاره‌بها انصاف به خرج دهند

محمد گویلی از مغازه‌داران سنندجی می‌گوید: اگر وضعیت خرید به همین شکل پیش برود برای پرداخت اجاره مغازه و حتی اجاره منزل و هزینه‌های روزمره با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ضمن آرزوی سلامتی برای مردم و خوشحالی از درک عمومی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، افزود: کاهش تردد مردم در خیابان‌ها و معابر و بازار نویدبخش درک و فرهنگ بالای مردم برای رفع این بیماری است اما امیدواریم با اطلاع‌رسانی از این امر صاحبان مغازه‌ها در دریافت اجاره از مستاجرین خود کمی منصف باشند و رعایت حال کسبه را بکنند.

سعید دیگر مغازه‌دار سنندجی است و بجای ابراز خوشحالی از نزدیک بودن به سال جدید برخلاف سال‌های قبل از نزدیک بودن پایان ماه جاری نگران است.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا به شدت نفس بازار را بریده و علیرغم اینکه همچون سال‌های قبل خریدهای زیادی برای این ایام از سال کرده بودیم تا بتوانیم زمینه رضایت مشتری و کسب درآمد خود را فراهم کنیم، اما متاسفانه امسال نبود مشتری عامل نگرانی بسیاری از مشاغل به ویژه اصناف است.

وی با بیان اینکه همه ما باید در این روزها هوای هم را داشته باشیم تا از این بحران عبور کنیم و خانواده و اطرافیانمان را همچون گذشته سالم و تندرست ببینیم، خاطرنشان کرد: از مالکان مغازه‌ها خواهشمندم در این روزها کمی بیشتر هوای مستاجرین خود را داشته باشند و در دریافت اجاره مغازه این ماه رعایت انصاف را به خرج دهند.

حراج اجناس برای تامین اجاره مغازه

در خیابان امام خمینی سنندج یکی از مغازه‌های مانتوفروشی کالاهای مغازه خود را به حراج گذاشته است تا بتواند اجاره مغازه و منزل خود را در این ماه تامین کند.

وی می‌گوید: به دلیل نبود مشتری مجبور به حراج اجناس خود شده‌ام تا بتوانم حداقل اجاره مغازه را تامین کنم.

وی اضافه کرد: اگر این وضعیت چند ماه ادامه پیدا کند قطعا بسیاری از صنوف با ورشکستگی مواجه خواهند شد و امیدواریم هرچه زودتر از این بحران عبور کنیم.

انجام نامه‌نگاری با مالیات، بیمه و بانک‌ها برای رعایت حال اصناف و بازاریان

رئیس اتاق اصناف استان کردستان با اشاره به اینکه به تمامی اتحادیه‌ها و اصناف استان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و استفاده از ماسک و دستکش و همچنین ضدعفونی مراکز فعالیت خود اطلاع‌رسانی شده است، افزود: برای کاهش استرس و نگرانی بازاریان و اصناف نامه‌نگاری‌هایی با امور مالیاتی، تامین اجتماعی و تمامی مراکزی که با اصناف و بازاریان ارتباط دارند، انجام شده تا با تمدید بیمه بازاریان و تعویق در پرداخت بدهی‌های آنها زمینه‌ رعایت حال این قشر در این بُرهه فراهم شود.

فرهاد عزت‌پور اضافه کرد: از تمامی صاحبان مغازه‌ها و مالکان نیز درخواست می‌شود تا عبور از این وضعیت و مقابله با شیوع ویروس کرونا در استان، در دریافت اجاره مغازه از اصناف و بازاریان انصاف را رعایت کنند.

همدلی و همراهی مردم با هم در عبور از بحران اثرگذار است

یکی از روحانیون استان کردستان نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد: این روزها استرس و نگرانی بر مردم حاکم شده و بسیاری از صنوف نیز در وضعیت بد رونق کسب و کار خود قرار دارند بنابراین نیاز است برای مقابله با این مشکل که ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور و کردستان است مردم بیش از پیش با همدیگر همدل و همراه باشند.

حجت‌الاسلام علی‌محسن منتشلو تصریح کرد: براساس دستورات قرآن کریم اگر مردم به همدیگر رحم کنند قطعا مورد رحم الهی قرار می‌گیرند بنابراین مردم باید در این روزها هوای هم را داشته باشند و نگذارند بیش از این استرس و نگرانی در دلشان نفوذ کند.

وی عنوان کرد: لحظه به لحظه باید اعتقاداً و قلباً با مردم همراه و همدل باشیم و در این روزها برای برون‌رفت از این وضعیت برای همدیگر طلب دعای خیر کنیم.

این روحانی با بیان اینکه کرونا کشنده‌تر از داعش نیست، بیان کرد: شهید سردار سلیمانی با تشکیل جبهه مقاومت غده سرطانی داعش را نابود کرد پس امروز باید امیدوار باشیم که دوستان جبهه سلامت نیز این بیماری را شکست خواهند داد و در برابر آن ایستادگی خواهند کرد چرا که ایمان داریم یاران و تربیت یافتگان سردار سلیمانی امروز در جبهه سلامت در خدمت مردم هستند.

بی‌شک ورود کرونا به کشور ما آسیب‌های زیادی را به مردم وارد کرده است، به طوریکه در استانی همچون کردستان که درآمد بسیاری از مردم بر مدار تاکسی، دستفروشی و یا بازار استوار بود اکنون دچار مشکل شده است و صاحبان کارهای خرد و کوچک به شدت آسیب‌پذیر شده‌اند، دستفروش‌ها به خانه برگشته‌اند، رستوران‌دارها و کافه‌دارها  و قنادی‌ها و بسیاری دیگر از صنوف شهرستان سنندج خلوت شده‌اند و کسانیکه «اجاره خانه و مغازه» می‌دهند، وضعیت به مراتب بدتری دارند.

امید که ضمن شکست هرچه سریعتر این بیماری در کشور و استان کردستان شاهد همدلی و همراهی مردم در این روزها برای کاهش آسیب‌پذیری افراد ضعیف و کم درآمد باشیم.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول