اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مرمت کالبدی مستمر عناصر موجود در مجموعه جهانی بازار تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از مرمت کالبدی مستمر عناصر تاریخی مجموعه جهانی بازار تبریز طی سال‌جاری خبر داد.

مرمت کالبدی مستمر عناصر موجود در مجموعه جهانی بازار تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مرتضی آبدار از تداوم عملیات ساماندهی و مرمت مجموعه جهانی بازار تبریز خبر داد و اظهار داشت: بازار سرپوشیده تبریز سند باشکوه فرهنگ، هنر، تاریخ، سیاست و اقتصاد آذربایجان به‌شمار می‌رود که با توجه به چنین جایگاهی همواره جزو اولویت‌های مرمت اداره‌کل میراث فرهنگی استان و پایگاه میراث جهانی بازار تبریز قرار دارد.

وی، در خصوص اقدامات مرمتی بازار تاریخی تبریز طی سال‌جاری، تصریح کرد: طی سال‌جاری مرمت موضعی کالبد بخش‌های مختلف بازار سرپوشیده تبریز ازجمله حجره‌ها، سراها، دالان‌ها، چهارسوق‌ها، تیمچه‌ها، سقف، پشت‌بام، کف‌سازی و تعمیر درب و پنجره‌ها، جداره‌سازی، برگشت پایه‌ها به حالت اولیه در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در ادامه به مرمت موضعی دالان‌های میانی ایکی قاپیلی، میر ابوالحسن و امیر اشاره کرد و یادآور شد: همچنین طی این مراحل عملیاتی، مرمت سراهای حاج محمدقلی، حاج سید حسین اول، پایه‌های تلیسچی بازار، راسته‌بازار جدید و قدیم نیز وارد مرحله اجرا شد.

آبدار با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌ترین ظرفیت‌های بازار تبریز قرارگیری چندین مساجد تاریخی در این مجموعه است، ادامه داد: با توجه به اینکه در بخش‌های اصلی این بازار بزرگ جهانی مساجد تاریخی متعددی وجود دارد، از این رو طی سال‌جاری این اداره‌کل اقدام به مرمت موضعی و کالبدی برخی از مساجد از جمله مسجد صادقیه، حسن پادشاه و چهار منار اقدام کرده است.

وی همچنین مرمت بازار پنبه‌فروشان، بازار قند فروشان، تیمچه‌های شعربافان، ملک، میرزا شفیع و تیمچه مظفریه را از دیگر اقدامات انجام‌گرفته توسط متخصصان میراث فرهنگی استان عنوان کرد.

آبدار با بیان اینکه کلیدواژه صیانت از بازار جهانی تبریز، پایش، مرمت مداوم و مشارکت بازاریان، است، یادآور شد: لازمه صیانت و حفاظت از بازار تاریخی تبریز به‌عنوان یک اثر فرهنگی جهانی جلب مشارکت بازاریان است که طی سال‌های اخیر، اداره‌کل میراث فرهنگی استان و پایگاه میراث جهانی بازار تبریز توانسته با حمایت‌های اصناف بازار تاریخی تبریز به این مهم جامع عمل بپوشاند.

گزارش فارس حاکی است، بازار تاریخی تبریز که پیشینه آن دست‌کم به هزار سال پیش بازمی‌گردد، با مساحتی نزدیک به ۲۷ هکتار به‌عنوان یک بلوک شهری و کامل‌ترین سازمان اجتماعی در بازار‌های ایران، در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۳۴۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این بازار با حدود یک کیلومتر مربع مساحت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان به شمار می‌رود که از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سرا‌ها و کاروانسرا‌های متعددی تشکیل یافته است و پیش‌تر به جهت قرار گرفتن تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشور‌های مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده ‌است.

بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود ۵ هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، پنج باب حمام و چهار باب مسجد مدرسه به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز دادوستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول