اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

شاید باور نکنید؛ اما در این کشورها «همه‌چی آرومه!»

با شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف، رویه‌ای که برخی از این کشورها برای اطلاع‌رسانی در پیش گرفتند، حقایق قابل تأملی را نشان داد.

شاید باور نکنید؛ اما در این کشورها «همه‌چی آرومه!»

گروه رسانه؛ سیده راضیه حسینی: به جمعه، 2 اسفند، دو روز مانده بود و تمام فضای کشور درگیر موضوع انتخابات مجلس و تبلیغات کاندیداها  بود که یک خبر رسمی از سمت وزارت بهداشت، مثل بمب در کشور پیچید: «کرونا به ایران وارد شد». این خبر که با اعلام فوت دو نفر در قم، این شهر را کانون کرونا اعلام کرد، در کمتر از یک ساعت به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد و مسئولان وزارت بهداشت و نیز مشاوران رسانه‌ای آن اطلاع‌رسانی سریع و دقیق در خصوص این موضوع را شروع کردند.

اعلام این خبر بهت بسیاری را به‌همراه داشت؛ خیلی‌ها شاید انتظار داشتند اگر کرونا وارد کشور شده است،‌ خبر آن تا حداقل جمعه شب اعلام نشود تا انتخابات را تحت‌الشعاع قرار ندهد. اما برای مسئولین، سلامت مردم در اولویت اول قرار گرفت. از آن روز آمار مبتلایان،‌فوت‌شدگان و بهبودیافتگان به‌صورت روزانه اعلام می‌شود و رسانه‌های اطلاع‌رسانی دقیق و سریع در مورد موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌اند. اما با این وجود رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به انگلیس و عربستان یک خط عملیات روانی جدی را در پیش گرفته‌اند تا به مردم به القا کنند تعداد مبتلایان بیشتر از این آمار است و مسئولان در خصوص آن پنهان‌کاری می‌کنند. اما پوشش رسانه‌ای کرونا در سایر کشورها چگونه است؟ 

 

تهدید به ده سال انفصال از خدمت در آمریکا

با ابتلای یک نفر در کالیفرنیای آمریکا، کرونا وارد این کشور شد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) اعلام کرد این فرد بدون اینکه به نقاط آلوده به ویروس کرونا سفر کرده و یا برخوردی با افراد آلوده به این ویروس داشته باشد، به کرونا مبتلا شده است. رییس‌جمهور آمریکا در اولین واکنش خود ضمن تأکید بر اینکه اقدامات درخشانی داشته،  رسانه‌های خبری را متهم کرد خطر کرونا را بیش از حد بزرگ جلوه می‌دهند. بعد از این صحبت‌های رییس‌جمهور آمریکا، نیویورک تایمز نوشت کاخ سفید تصمیم گرفته یک محدودیت جدی در خصوص اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا در پیش بگیرد.  به همین خاطر مقامات بهداشتی دولتی و متخصصان پزشکی را الزام کرد تمام بیانه‌ها و اظهارنظرهای خود در این خصوص را با دفتر «مایک پنس» معاون رییس‌جمهور هماهنگ کنند.

طبق نوشته نیویورک تایمز، «پنس» در همین راستا یک جلسه ویژه با مقامات عالیرتبه بهداشت ایالات متحده برگزار کرد و برای آن‌ها این موضوع را کاملا شفاف کرد که باید به او گزارش بدهند. والتر شاب رییس پیشین کمیته اخلاقیات دولت ایالات متحده نیز در توییتر خود نوشت طبق تصمیم مقامات کاخ سفید  از این پس کسانی آمار مربوط به کرونا را بدون تایید معاون رییس جمهور منتشر کنند، مشمول جریمه سنگین ۱۰ سال انفصال از خدمت و قطع بیمه سلامت خواهند شد. 

 

یکی از خروجی‌های این رویکرد مقامات عالی آمریکا، تناقض عجیب آمارهای اعلامی است. از 6 روز پیش که اولین مورد ابتلا به کرونا در آمریکا اعلام شد طبق آمار رسمی تا کنون 9 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت شده‌‎اند و سایت رسمی  آمار کرونا در دنیا، تعداد مبتلایان این کشور را 128 نفر اعلام نموده است. اما مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیر این کشور، تعداد مبتلایان را 60 نفر عنوان کرده است.

الان دیگر برآوردها این است که دست‌کم چندصد نفر در آمریکا به ویروس مبتلا هستند اما شناسایی نشده‌اند چون گرفتن تست کرونا را دیر شروع کرده‌اند. این تست در آمریکا 1400 دلار هزینه دارد و خیلی‌ها از پس آن بر نمی‌آیند.

نکته مهم دیگر، خبری است که در مورد آلوده بودن یکی از آزمایشگاه‌ها تست کرونا به خود ویروس کرونا در کشور آمریکا بود که طبیعتا می‌بایست تبدیل به یک بمب خبری می‌شد. اما صرفا در حد یک خبر باقی ماند و بسیاری از رسانه‌ها از کنار آن به‌سادگی عبور کردند.

اما نکته قابل‌توجه در این میان، رویکرد بسیار متناقض رسانه‌های فارسی‌زبان مثل بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال، من‌وتو و غیره است که نه‌تنها نسبت به موضوع با تاخیر زیاد خبررسانی می‌کنند بلکه بر خلاف آمارهای مربوط به ایران، به‌طور کامل چشم خود را بر روی تناقض نسبت به این آمارها بسته‌اند!

 

سانسور شدید در غیاب شبکه‌های اجتماعی

در حالیکه نزدیک به دو ماه از شیوع کرونا می‌گذرد، هنوز حتی یک نفر در «ترکیه» مبتلا به کرونا شناسایی نشده است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌‌های رسمی، در طی سال گذشته 403هزار چینی به ترکیه سفر کرده‌اند و فقط در اولین ماه سال جدید یعنی ژانویه، 30هزار چینی به ترکیه سفر کرده است. تحلیلگران بر اساس این آمار می‌گویند افراد زیادی در ترکیه به کرونا مبتلا شده‌اند اما مقامات این کشور این موضوع را به‌طور کامل مخفی کرده‌اند. عدم اطلاع‌رسانی مقامات و رسانه‌های رسمی کشور با  تخاصم بین این کشور و سوریه همزمان شد. ابتدا شبکه‌های اجتماعی فیلتر شد و بعد سرعت این شبکه‌ها به‌شدت پایین آمد به‌گونه‌ای عملا کاربران به سختی امکان استفاده از این شبکه‌ها را دارند. در نتیجه، در ترکیه اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا با شدیدترین سانسور ممکن مواجه شده‌است.

اما موضوع ویژه‌ای که به‌صورت خاص ترکیه با آن مواجه است، حضور پرتعداد مهاجران در این کشور است که ترکیه تلاش می‌کند با شیوه‌های مختلف آن‌ها را از ترکیه خارج کند تا به‌سمت کشورهای اروپایی بروند. سانسور خبری در خصوص میزان ابتلای این افراد به کرونا  در ترکیه بسیار سفت‌سخت‌تر است.  یکی از این مهاجران به خبرنگار فارس گفته است بعد از آن علائم کرونا مانند تب‌ولرز و سرفه شدید را مشاهده کرد برای تست کرونا به بیمارستان مراجعه کرد. اما در بیمارستان بدون انجام تست، به او گفتند کرونا ندارد، به ‌سرعت به پلیس اطلاع دادند و تهدید کردند اگر در این خصوص صحبتی کرد، به جرم پخش شایعه از ترکیه اخراج خواهد شد. از او خواستند به منزل برود و خارج نشود.

 این مهاجران افغان که در شهر دنیزلی ساکن است می‌گوید در سطح خیابان می‌توان افرادی با علائم مشابه کرونا مشاهده کرد اما هیچ‌کس هیچ آماری از کرونا ارائه نمی‌دهد. اوضاعی که بسیار ترسناک است و به‎‌خاطر کند بودن شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و واتس‌اپ و اینستا، شهروندان امکان بیان نگرانی‌های خود در این زمینه را ندارند. همه این‌ها باعث شده یک ترس عمومی نسبت به موضوع کرونا بین مردم ترکیه شیوع پیدا کند.

یک خط پروپاگاندا و دیگر هیچ!

عربستان از کشورهایی است که با وجود گذشت یک ماه و نیم، هیچ مورد مبتلا به کرونایی در آن اعلام نشد. تا اینکه کرونا وارد ایران شد و رسانه‌های اپوزیسیون یک سرخط جدی را در دستورکار خود قرار دادند؛ اینکه ورود کرونا به کشورهای مختلف را به‌خاطر حضور مسافرانی از ایران اعلام کنند. سرخطی که بسته‌شدن مرزهای کشورهای مختلف به روی ایران و ضربه جدی بر صادرات کشور را دنبال می‌کرد. عربستان نیز همسو با همین سرخط، اولین موردِ ابتلا به کرونا در این کشور را اعلام کرد و نکته جالب‌توجه در این خبر تنظیم شده این بود که مقامات عربستانی مدعی شدند این فرد ایرانی، از طریق بحرین به این کشور رفته است.

 

به جز این خط خبری گسترده که به‌صورت رسمی توسط مقامات وزارت بهداشت عربستان و از طریق آژانس خبری حکومتی این کشور کلید خورد، اطلاعات زیاد دیگری از شیوع کرونا در عربستان مخابره نشده‌است. این در حالی است که طبق افشاگری رسانه‌های عرب‌زبان، 25 بیمارستان بزرگ در عربستان برای پذیرش مبتلایان به کرونا در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. روزنامه «الوطن» نیز اخیراً گزارشی منتشر کرده که در آن عربستان را به پنهانکاری در خصوص شیوع بیماری در این کشور متهم کرده است. همزمان ماسک در عربستان نایاب شده؛ حتی وقتی در یک فروشگاه اینترنتی با مبلغ معادل 4 میلیون تومان به فروش گذاشته شد، تمام آن به فروش رفت. اما باز هم خبری از مانور روزانه و گسترده روی این کمبود جدی و همینطور تمرکز رسانه‌ها بر روی تعداد مبتلایان در این کشور نیست. تحلیلگران معتقدند عربستان مشابه سال ۲۰۱۲ و شیوع ویروس «مِرس» در این کشور در حال پنهانکاری است.

 

راستش را به ما نگویید

این چند روز صنف‌هایی از مردم ایتالیا یک واکنش قابل‌تأمل نسبت به شکل اطلاع‌رسانی مقامات این کشور نسبت به کرونا داشتند؛ آن‌ها اعتراض داشتند که چرا مقامات این کشور در ارائه آمار مبتلایان تا این حد صادقانه عمل کرده و چرا مانند کشورهایی مثل ترکیه و فرانسه توجه افکار عمومی را از بحران کرونا منحرف نکرده است. استدلال معترضان این است که این بحران به کسب‌وکار و اقتصاد کشورشان ضربه زده‌است. کشور ایران نیز در شرایط مشابهی قرار دارد و مسئولین صادقانه و صریح با مردم در مورد کرونا صحبت کردند اما اگر مصلحت‌های خود مردم و حفاظت از منافع‌ آن‌ها ایجاب می‌کرد مسئولین کشور اطلاعات را شفاف ارائه ندهند و پشت درهای بسته در مورد تدبیر بیماری تصمیم بگیرند، آیا رسانه‌های مزدبگیر خارج از کشور اجازه می‌دادند مردم با آرامش با تدبیر مسئولین همراهی کنند؟ یکی از تحلیلگران شبکه‌های اجتماعی در این خصوص نوشت: ایتالیایی‌ها زیر آتش سنگین  جنگ‌روانی«بی‌بی‌سی‌ایتالیایی»، «ایتالیااینترنشنال»، «ایتالیاوایر»، من‌وتو و رادیوفردا نیستند؛ برایشان قاب‌بندی و دوگانه‌سازی با کلیدواژه‌های «دروغ» و «پنهان‌کاری» ایجاد نمی‌شود. میتوانند بی‌لکنت پشت ‎منافع ملی کشورشان بایستند.

حتی همین الان که مقامات کشور و رسانه‌ها در مورد موضوع کرونا کاملا شفاف عمل کرده‌اند، بازهم بودجه‌های کلان عربستان سعودی، آمریکا و انگلیس هر روز صرف یک جنگ روانی جدید علیه اعتماد و آرامش مردم ایران می‌شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول