اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

هر قسمت برنامه «چهل‌تیکه» تاریخ شفاهی یک هنرمند است

کارگردان برنامه «چهل تیکه» گفت: هر قسمت از برنامه «چهل تیکه» یک تاریخ شفاهی است و تا جایی که ممکن است درباره زندگی شخصی مهمانان تحقیق شده است و در این امر یک تیم پژوهش در جریان تولید قرار داشته است.

هر قسمت برنامه «چهل‌تیکه» تاریخ شفاهی یک هنرمند است

«الهام حاتمی» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه «چهل تیکه» گفت: از آخرین برنامه تلویزیونی که کار کرده بودم حدود دو سال می‌گذرد و این وقفه دلیل دردناکی داشت، برنامه‌ای در شبکه یک سیما با نام «فیروزه» روی آنتن داشتم که به خاطر تغییر مدیریت‌ برنامه در حق آن اجحاف زیادی شد، من هم مانند تمام کسانی که وارد سینما یا تلویزیون می‌شوند به آن اعتیاد پیدا می‌کنند، اگر وقفه‌ای در ادامه کار برایشان پیش بیاید مریض می‌شوند؛ حس می‌کردم دچار یک بیماری شده‌ام و تصمیم گرفتم بعد از دو سال بالاخره به فضای کار حرفه‌ای بازگردم.

وی ادامه داد: زمانی که بعد از دو سال بازگشتم و از طرف شبکه نسیم ساخت برنامه «چهل تیکه» به من پبشنهاد شد تصور می‌کردم که کار ساده‌ای خواهد بود اما حالا که وارد آن شدم می‌بینم واقعا ادامه دادن آن دشوار است اما به خاطر عشقی که به کارم دارم دوست دارم با جدیت آن را ادامه دهم.

کارگردان برنامه «چهل تیکه» با اشاره به آرشیوهای موجود برای انجام کارهای پژوهشی این برنامه گفت: تلویزیون یک هسته آرشیو مرکزی دارد که قبل از شروع فصل اول برنامه هر روز ساعت‌ها در آرشیو می‌نشستم و تصاویر هنرمندان را می‌دیدم و بهترین‌هایشان را انتخاب می‌کردم، حتی آرشیو را موضوع بندی کردم و برای هر برنامه داستان‌نویسی کردم و از متن‌هایی که فضا را می‌شکست و طنازی داشت بهره بردم.

**از هر مهمان «چهل تیکه» مثل یک اسطوره قدردانی می‌شود

این کارگردان درباره فصل دوم برنامه «چهل‌تیکه» عنوان کرد: فصل دوم این برنامه با آقای علیمردانی آغاز شده و تصمیم گرفتیم هر مهمان خودش درباره زندگی‌اش صحبت کند، برای آدم‌هایی که در این برنامه آوردیم فضایی رویایی ساختیم و مثل یک اسطوره از آن‌ها تقدیر کردیم، به نظرم هنرمندان واقعا اسطوره هستند.

**«چهل تیکه» یک تاریخ شفاهی است

وی افزود: در برنامه «چهل تیکه» یک تاریخ شفاهی تولید کردم، تا آنجایی که ممکن است درباره زندگی شخصی مهمانانم تحقیق می‌کنم، با اینکه یک تیم پژوهش نیز درکنارم دارم اما باز هم خودم به دنبال اطلاعات می‌روم زیرا در این کار وسواس دارم.

حاتمی با اشاره به تهیه‌کنندگی برنامه «چهل تیکه» تصریح کرد: قبول نکردم که برنامه «چهل تیکه» تهیه کننده دیگری داشته باشد و یکی از شرط‌هایم زمان قبول این برنامه همین موضوع بود. معمولا عرف این است که تهیه کننده و کارگردان از هم متمایز باشند همچنین تعدادی از مدیران شبکه نسیم نظرشان این بود که اگر این دو مسئولیت را با هم داشته باشم فشار زیادی بر من خواهد آمد و از پس انجام این کار بر نخواهم آمد اما اصلا اینطور نبود درست است شب‌هایی بوده که به صورت ناگهانی مهمان برنامه آمدنش را ناگهان کنسل می‌کند و این موضوع ضرر بسیاری ایجاد می کند.

 

این کارگردان با اشاره به موضوع برنامه «چهل تیکه» گفت: نوستالژی کلمه غمگینی است، زیرا به گذشته می‌پردازد اما در این برنامه اصلا حسرت گذشته را نمی‌خوریم بلکه درباره گذشته حرف می‌زنیم و آن را چراغ راه آینده‌مان می کنیم. در این برنامه می‌گوییم که گذشته تجربیات و رنج‌هایی با خود داشته اما باید از آن گذشته تلخ درس‌های شیرینی برای آینده بگیریم.

وی با اشاره به علاقه‌ شخصی خود به کار کردن و تولید برنامه‌های تلویزیونی، عنوان کرد: واقعا عاشق کارم هستم و از لحاظ مالی هیچ احتیاجی به کار کردن ندارم زیرا همسرم متخصص جلوه‌های ویژه است و در یکی از معروف‌ترین شرکت‌های دنیا کار می‌کند اما آنقدر به کارم علاقه مندم که در ایران مانده‌ام و کارم را انجام می‌دهم حتی با وجود اینکه یک بچه کوچک داریم اما باز هم حاضر نیستم کارم را ترک کنم. شغلم قسمتی از من است، زمانی که روحت را برای یک کار می‌گذاری مردم آن را می‌بینند و بارها این موضوع به من ثابت شده است.

برنامه تلویزیونی «چهل تیکه» به تهیه کنندگی و کارگردانی «الهام حاتمی» و با اجرای «محمدرضا علیمردانی» به مرور خاطرات و نوستالژی‌ سالهای گذشته با حضور هنرمندان و افراد شاخص می پردازد. چهل تیکه از یکشنبه 3 اسفند تا پنج‌شنبه 8 اسفند ماه از شبکه نسیم در ساعت 8:30 پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول