اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پیوستن قرقیزستان به اتحادیه اوراسیا تصمیم تاریخی بود

نماینده پارلمان گفت: پیوستن قرقیزستان به اتحادیه اوراسیا تصمیم درست و تاریخی بود.

پیوستن قرقیزستان به اتحادیه اوراسیا تصمیم تاریخی بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «کنت اسایف» نماینده پارلمان قرقیزستان با اشاره به حضور پنج ساله «بیشکک» در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: پیوستن قرقیزستان به اتحادیه اوراسیا تصمیم درست و تاریخی بود.

وی در ابتدا تصریح کرد: به نظر من پیوستن قرقیزستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همگرایی با شرکای استراتژیکی «بیشکک» مانند روسیه و قزاقستان تصمیم درست و تاریخی بود، این اتحادیه به دولت قرقیزستان امکانات گسترده برای توسعه اقتصاد را باز کرد اما بیشکک هنوز از این امکانات به طور کامل استفاده نکرده است.

این مقام قرقیز ادامه داد: در سال‌های 2016- 2018 ، ارمنستان مبادلات تجاری با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حدود 42 درصد با قزاقستان، 41 درصد با بلاروس و 30 درصد با روسیه افزایش داد در حالی که در این مدت مبادلات تجاری قرقیزستان با اتحادیه تنها 8.6 درصد رشد کرد.

اسایف گفت: همینطور ارمنستان که حتی مرزهای مشترک با اتحادیه اوراسیا ندارد در زمینه تعامل با اعضای این سازمان بسیار موفق بود و «ایروان» فرصت‌های موجود را کاملا برآورده کرد.

نماینده پارلمان تصریح کرد: برخی کارشناسان و مقامات دولتی از کم کاری بیشکک در زمینه همگرایی با اتحادیه اوراسیا خبر دادند و این نظر درستی است و ابتکارات بیشکک در چارچوب این اتحادیه خام و ناقض می‌مانند.

وی با اشاره به تجمع کامیون‌ها در مرزها بین برخی اعضای اتحادیه خاطر نشان کرد: موانع در مرزها از جمله مرزهای قرقیزستان و قزاقستان وجود دارد و نهادهای دولتی سریعا باید به این موضوع واکنش نشان دهند.

اسایف اظهار داشت: مقامات دولتی باید از حقوق تولید کنندگان و از منافع کشور در چارچوب اتحادیه اوراسیا دفاع کنند.

نماینده پارلمان خاطر نشان کرد: در مرحله نخست باید از تمام فرصت‌های موجود در اتحادیه ارواسیا استفاده کرد و قرقیزستان باید شریک قابل اعتماد دیگر اعضای این سازمان شود.

وی گفت: بله، قرقیزستان عضو اتحادیه است اما به دلیل عدم ابتکارات قانع کننده از طرف بیشکک هنوز شریک واقعی کشورهای اتحادیه اوراسیا نشد به عنوان مثل محصولات کشاورزی تولید شرکت‌های قرقیز هنوز مدارک لازم ندارند و آنان را نمی‌توان خارج از کشور صادر کرد.

اسایف تصریح کرد: تمام این مسائل به علت کم کاری دولت ایجاد شد در حالی که ظرفیت رقابتی قرقیزستان در بازارهای اوراسیا قابل توجه است.

نماینده پارلمان افزود: دولت باید تولید کنندگان را در فضای اطلاعاتی حمایت کند و از طریق رسانه‌ها و اینترنت محصولات ملی را معرفی کند.

این مقام با اشاره به مشکلات مهاجرین کاری قرقیز واقع در روسیه تصریح کرد: متأسفانه در شرایط فعلی بازگشت مهاجرین کاری قرقیز از روسیه به وطنشان ممکن نیست و بر عکس دیگر شهروندان قرقیز مجبور به ترک زادگاه خود هستند. این مشکلات را نمی‌توان سریع حل کرد اما دولت هم تلاش برای حذف ریشه‌های آن مسائل تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: حل اقل باید به مهاجرین کاری کمک کرد که انان به قرقیزستان سالانه بیش از 2 میلیارد دلار ارسال می‌کنند که این یک سوم از تولیدات ناخالص کشور است.

اسایف گفت: برای افزایش درامدهای خود مهاجرین کاری مجبور به دریافت تابعیت روسیه و دیگر کشورها هستند و این مشکل بزرگی است.

نماینده پارلمان افزود: در راستا بسیاری از مهاجرین کاری درخواست مجوز تابعیت دوگانه بین قرقیزستان و روسیه می‌کند و ما در پارلمان حتما این درخواست مردم را برآورده می‌کنیم.

این مقام گفت: قرقیزها مقیم خارج از کشور باید حقوق یکسان با شهروندان واقع در قرقیزستان داشته باشند و دولت به این سمت حرکت می‌کند.

اسایف با اشاره به برنامه توسعه استان‌ها اظهار داشت: قرقیزها نه تنها خارج از کشور بلکه در داخل کشور نیز به طور فعال مهاجرت می‌کنند که هدف اصلی برنامه توسعه استان‌ها همین است که در مناطق دورافتاده شرایط خوب برای زندگی فراهم شود.

وی افزود: برنامه «سارانبای جبن بک اف» رئیس جمهور قرقیزستان جمع‌آوری سرمایه نه تنها دولت بلکه خصوصی از جمله درامدهای مهاجرین کاری نیز در استان‌های کشور را هدفگذاری کرد که در مناطق مختلف کشور جاده‌ها، پل‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، کارخانه‌های صنعتی و غیره ساخته می‌شوند.

این نماینده پارلمان تصریح کرد: نقش دولت در این برنامه پررنگ شد و توسعه استان‌ها منجر به توسعه کل کشور می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول