اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بسیج همگانی برای مقابله با کرونا/ کری‌خوانی زنجانی‌ها برای کرونا

استاندار زنجان با اشاره به آماده‌سازی 300 تخت برای مقابله با کرونا ویروس گفت: راه‌اندازی واحد تولید ماسک با ظرفیت تولید روزانه 50 هزار عدد در روز و توزیع 200 هزار ماسک نیز از دیگر اقداماتی است که در این باره صورت گرفته است.

بسیج همگانی برای مقابله با کرونا/ کری‌خوانی زنجانی‌ها برای کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با ورود کرونا ویروس به کشور و به تبع آن استان زنجان، شهرها حال و هوای دیگری به خود گرفته و همدلی بیشتر شده است.

با اعلام ثبت نخستین مورد مثبت کرونا ویروس در زنجان جمعی از همشهریان با کمک سمن‌ها اقدام به ضدعفونی کردن شهر کرده و همگام با مسؤولان وظیفه اجتماعی خود را به صورت روزانه انجام می‌دهند تا هرچه بیشتر از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

برخی از هم استانی‌ها به صورت خودجوش اقدام به توزیع لوازم بهداشتی رایگان در بین مردم کرده و برخی از تولیدکنندگان نیز با دوخت ماسک و یا تولید مواد شوینده در تلاش هستند که در پیشگیری از این بیماری سهیم باشند.

سپاه، ارتش و بسیج و سایر ارگان‌ها نیز متناسب با امکاناتی که دارند برای مقابله با کرونا ویروس در تلاش هستند.

استاندار زنجان در همین باره درباره آخرین اقدامات انجام شده در ارتباط با کرونا ویروس گفت: قبل از شیوع کرونا ویروس اقدامات بهداشتی انجام شده و حتی دو نفر از اتباع خارجی که مشکل داشتند، مورد آزمایش قرار گرفتند و در همین راستا 12 کمیته در استان تشکیل و بر اساس آن وظایف انجام شد.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه همین اقدامات بازدارنده موجب شد کرونا ویروس در زنجان دیرتر شیوع پیدا کند، تصریح کرد: با توجه به جهش یافته بودن ویروس، طبیعی بود که برخی از مکان‌ها آمادگی لازم را نداشته باشند، اما هم اکنون آمادگی ما در استان خوب است.

وی با اشاره به اینکه طی یک ماه گذشته آموزش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است، گفت: در حوزه درمان نیز کارهای بسیاری انجام شده است که حدود 70 مورد است.

آماده‌سازی 300 تخت برای بیماران کرونایی

وی از آماده‌سازی 300 تخت فعال برای موضوع کرونا خبر داد و افزود: البته این موضوع محدود به مرکز استان نیست و در همه شهرستان‌ها ایجاد شده است.

استاندار زنجان همچنین از تهیه بروشورهای آموزشی در بین ذینفعان، ایجاد سایت تخصصی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی، الزام همه دستگاه‌ها برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی، استقرار کارشناسان مرکز بهداشت در ورودی‌های شهر برای سنجش وضعیت افراد و انتقال افراد مشکوک به قرنطینه در صورت مشاهده خبر داد و گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه ثبت مشخصات مربوط به افراد سرماخورده از طریق مراکز درمانی، توزیع ماسک در بین جامعه هدف است.

وی با بیان اینکه طرح ویژه مقابله کرونا ویروس نیز اجرایی خواهد شد و سایتی مخصوص موضوع بهداشت نیز طراحی شده است که اطلاعات مربوط به ویروس را دارد، گفت: راه‌اندازی واحد تولید ماسک با ظرفیت تولید روزانه 50 هزار عدد در روز و توزیع 200 هزار ماسک نیز از دیگر اقداماتی است که در این باره صورت گرفته است.

حقیقی تصریح کرد: همچنین یک واحد تولید الکل در ابهر داریم  که 25 درصد از آن را به استان می‌دهیم که برای آن نیز یک ظرفیت 10 تنی دیگر ایجاد کردیم که قرار شد 7 تن از َآن را در اختیار ساینا و گلرنگ قرار دهد و 3 تن را نیز تبدیل به اسپری کرده و در اختیار تعاونی داروخانه‌ها قرار دهد و بین مردم توزیع شود.

شهروندان علائم بالینی مشکوک را گزارش کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز درباره آخرین اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی گفت: قرارگاه دانشگاهی پیشگیری و کنترل بیماری کروناویروس تشکیل شده است و هر روز وضعیت این بیماری در استان کنترل می‌شود.

پرویز قزلباش با اشاره به انجام اقدامات کنترلی در نقاط مختلف استان به شیوه‌های مختلف بیان کرد: مراقبت‌ها را انجام می‌دهیم و روشن است که برخی از شهروندان ممکن است که علائم بالینی داشته باشند که ما را مشکوک کند به اینکه به این ویروس مبتلا شدند که طبیعتا این افراد تحت نظر قرار می‌گیرند و اگر لازم شد بستری می‌شوند و کارهایشان انجام می‌گیرد.
وی با اشاره به اقدامات استانی در ارتباط با تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده گفت: با پیگیری‌های استاندار زنجان هم برای رفع کمبود ماسک و هم برای رفع کمبود مواد شویند، خوشبختانه این کمبودها رفع خواهد شد، ولی با همین وایتکسی که داریم و در دسترس است و وجود دارد، می‌توانیم با ترکیب‌هایی که صحبت شده هم سطوح را ضدعفونی کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: درباره مقابله با کرونا شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون از همه کارها مهمتر است و آن چیزی که کم است و مردم هم بیشتر دنبال آن تهیه ضدعفونی کننده‌های با پایه الکل، مثل ژل و اسپری هستند.

فعالیت 6 واحد ضدعفونی کننده در زنجان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز به اقدامات سازمان صمت در ارتباط با افزایش تولید مواد شوینده و ماسک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 6 واحد تولید مواد ضدعفونی کننده در استان زنجان فعال است که شامل واحدهای شیمی سبز اشراق، پویااندیش سلامت، پدیده شیمی قرن، زرین شیمی گستر خاور میانه است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد این واحدها تولیدات خود را در اختیار شرکت تعاونی داروسازان قرار دهند تا بین داروخانه‌ها توزیع شود، افزود: شرکت کیمیا الکل اقدام به تولید الکل در استان کرده و شرکت ساینا نیز به تازگی به واحدهای تولید مواد ضدعفونی کننده در استان پیوسته و شرکت پاک حیات اقدامات لازم برای تولید این محصول را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان همچنین از فعالیت یک واحد تولید ماسک نیز خبر داد و گفت: این واحد اقدام به تولید و توزیع روزانه 25 هزار ماسک می‌کند.

وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از احتکار و گرانفروشی، ماسک‌های تولید شده در این واحد با نظارت بازرسین سازمان و اتحادیه تعاونی داروسازان به قیمت 410 تومان در داروخانه‌های استان توزیع می‌شود.

به گزارش فارس، طبق اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی استان با توجه به شیوع بیماری کرونا و عواقب ناشی از آن، در راستای حفظ سلامت بیماران و مردم، دانشگاه‌های کشور تا اطلاع ثانوی و عادی شدن شرایط از پذیرش همه گروه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج  مهمان (دیالیز، تالاسمی، هموفیلی، ام اس، سرطان و...) معذور است از همین رو خواهشمند است به منظور پیشگیری از بروز هر گونه اختلال در دریافت خدمات مربوط به بیماری، از جابه‌جایی و سفر به سایر شهرها خودداری کنند.

انتهای پیام/73004/ق/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول