اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

امام علی مُبدع علم نحو و علوم قرآنی

امام علی مُبدع علم نحو و علوم قرآنی است و تربیت انسان‌های وارسته چون اویس قرنی، مالک اشتر، مقداد، کمیل، میثم تمار، اجرای حکم شرعی در رویدادهای نوظهورکه قضات درباره داروی آن عاجز بودند، را انجام می‌دادند.

امام علی مُبدع علم نحو و علوم قرآنی

خبرگزاری فارس استان کردستان/سعیده لشکری؛ روز پدر روزی برای تکریم  و بزرگداشت مقام پدر است، قبل از انقلاب 24 اسفند، زادروز رضاشاه طبق گاه‌شمار روز پدر نامیده می‌شد، اما بعد از انقلاب اسلامی، روز میلاد مولی‌الموحدین به عنوان روز پدر نام‌گذاری شد.

قرآن کریم درباره هیچ کس پس از رسول اکرم(ص) به اندازه حضرت علی نام نبرده است، گرچه نام مبارکش به صراحت نیاورده شده است اما با عناوین مختلف که بی‌شک از تصریح کردن به نام علی مؤثرتر است به مناقب ایشان اشارت شده است.

به عنوان مثال، آیه 61 سوره آل عمران به اعتقاد مفسران به مسئله خلافت امام علی اشاره دارد، آیه 43 سوره رعد، علی را شاهد رسالت می‌داند، آیه 56 سوره مائده، و شان نزول آیه، که علی(ع) در رکوع عاشقانه‌اش انگشتر به سائل می‌بخشد، و بسیار احادث صحیح و معتبر که هرکدام گویای گوشه‌ای از فضیلت ابوتراب است.

از جمله حدیث یوم الراد: آنجا که وقتی حضرت محمد برای بار اول رسالتش را در میان قومش تبیین کرد و فرمود: کدام یک از شما یار و پشتیبان من خواهد بود تا برادر و وصی من در بین شما باشد، جز علی که از قضا کوچکترین فرد آن جمع بود کسی اعلام آمادگی نکرد.

2) ماجرای لیله الملبیت: آنجا که علی در بستر پیامبر خوابید، خطر به جان خود خرید تا  سؤء قصد به جان مولایش را خنثی کند.

3) حدیث منزلت که حضرت محمد مصطفی(ص) نسبت به حیدر کرار فرمودند: نسبت مقام تو به من مانند مقام هارون به موسی است.

4) از حدیث غدیر خواهم گفت آنجا که در ماجرای مشهور غدیر خم، محمد امین فرمود هر کس من مولای اویم، پس علی مولای اوست.

آنچه تقریر شد شمه‌ای از مقام علی است، در اشارت به عظمت علی(ع) همی بس که یار و یاور همیشگی حضرت محمد در تمام لحظه‌های سخت بودند، بجز غزوه تبوک، در همه عزوه‌ها اسدالله میادین جنگ بودند.

علی ای مصداق بارز (بشری نصفه ابتغاء مرضات الله) هر چند با رحلت جانگداز رسول نیکی‌ها، پرونده مظلومیت مولی الموحدین علی(ع) گشوده شد و بنا به مصلحت از حکومت کنارگیری کرد، اما تلاش‌های بی‌شائبه این امام همام در پاسخگویی به شبهات دینی  یکی از اقدامات مهم ایشان بشمار می‌رود، در واقع علی مُبدع علم نحو و علوم قرآنی است، تربیت انسان‌های وارسته چون اویس قرنی، مالک اشتر، مقداد، کمیل، میثم تمار، اجرای حکم شرعی در رویدادهای نوظهورکه قضات درباره داروی آن عاجز بودند.   

 اینجاست که می‌توان گفت؛ سلام برعلی، ای هم نام خداوند، هر هجای نامت روشنی را به ارمغان می‌آورد ، نامت تمام جنجال‌های پوشالی را به سکوت وا می‌دارد، علی را عشق تفسیر می‌کنم که علی خود عشق است، علی سنبل رشادت است، سرآمد شهامت، مظهر الجائب است و مأمن کرامت، علی نور است، خوش آمدی ای شکوه ازلی، ای نطق بلیغ توحید، ای بلندای رشادت، خوش آمدی ای هارون نبی، خوش آمدی ای بیکران گره گشا، ببین رسول اکرم به آمدنت چه دلگرم است، اگر موسی هارون را داشت اما باز تنها بود و غریب، اما محمد چون تویی را دارد که کعبه را از لوث هر چه لات وعزی است منزه می‌کنی، علی جان، ای خیر البشر تو را همین بس که رسولت با تو، پیمان برادری بست و ناز دانه خود را بانوی خانه تو کرد.

علی جان عاجزم از ترسیم سر سوزنی از شرح حالت، حال تو را عرشیان می‌دانند، نه حقیری فقیر چون من، که صد البته تو براستی باور کردنی نبودی برای مردمان غافل، کجا عظمت تو را با این چشم‌های بی‌بصیرت می‌توان دید، علی جان توکیستی که در رکوع زکات می‌دهی و در سجود جان نثار می‌کنی، علی ای حقیقت زنده سر از این راز بردار بگذار همه بدانند در دل شب‌های تاریک کوفه چه کسی کیسه بر دوش به فکر طعام یتیمان بود؟ علی جان خواستم در شرح مقامت به برگ‌های زرین نهج‌البلاغه اشارت کنم، اما قلم چون منی از توصیف آن صحیفه متبرک عاجز است شرح آن همه فصاحت و بلاغت از معرفت چون تویی نسبت به جهان هستی برمی‌آید نه کمترینی چون من، علی جان ای کاش همه زبان‌ها بسته شود تا جهان فقط از الحان آسمانی تو پر شود.

علی جان ای حقانیت جاوید، ای عظمت ماندگار، معجزه خلقت، اسطوره عدالت، پدر معنوی شیعه، بی‌کران خلوص، سراسر وجودت نور است نور هدایت و ما چون تشنگانی در  هیاهوی این روز گار عاشقانه و عارفانه مدد از تو می‌جوییم، حتی به کودک خود آموختیم هر جا زمین خورد با مدد از نام علی دست به زانو  بگیرد و برخیزد باشد که از همان ایام طفولیت با نام علی مشق عشق کند، و اما به میمنت این جشن فرخنده، به میمنت شکوه میزبانی کعبه بر مولودش، به مبارکی  روز میلادت که برترین پدر عالم هستی بوسه بردست خسته پدرم خواهم زد و شادباشش خواهم گفت این افتخار را که علی را برترین اسوه پدران دانسته‌اند.

پدران زحمت کش روزگار، مردهای مهربان سرزمینم روزتان مبارک ان‌شاآلله در نگاهت به زندگی تصویری باشد از نگاه مولی‌الموحدین به حیات، رزقتان حلال، منش‌تان علی‌وار، در قبال همسرانتان رئوف، در مقام پدری صبور، ایمانتان قوی و مرامتان مولا گونه تا بتوانید بستر خانواده‌ها را برای تربیت حسین‌ها و زینب‌ها مهیا کنید، امید است همه مردان مرد این دیار  در پناه مولا سلامت و سربلند باشند و به تبرک نام علی(ع) روح پدران در گذشته غریق رحمت و غفران الهی شود.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول