اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

مؤسسه رزمندگان در صدد کاهش صدمات نظام تعلیم تربیت است

مدیر عامل مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام گفت: هدف کادر مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان در سراسر کشور این است که بتوانند لطمه‌ای که نظام آموزشی کشور، نظام تعلیم و تربیت کشور ممکن است در این برهه از زمان بخورد را به حداقل برسانند.

مؤسسه رزمندگان در صدد کاهش صدمات نظام تعلیم تربیت است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، از زمان اعلام شیوع بیماری کرونا در کشور مدارس سراسر کشور در استان‌های مختلف به تعطیلی کشیده شد، اما بخش‌های مختلف آموزشی برای پیشگیری از توقف برنامه‌های آموزشی در دستور کار خود قرار دادند تا دانش‌آموزان، دانشجویان و فرهیختگان از آموزش باز نمانند، مؤسسه رزمندگان نیز در این زمینه ورود کرده و سعی دارد مانع توقف آموزش در پی شیوع ویروس کرونا شود در همین رابطه مرتضی فاطمی‌نژاد، مدیر عامل مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام طی گفت‌وگویی برنامه‌های این موسسه در زمینه آموزش از راه دور کرده است.

فارس: مؤسسه رزمندگان برای مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری چه تمهیداتی را اندیشیده است؟

 مدارس مؤسسه رزمندگان در حوزه قوانین عمومی و عام، آموزش و پرورش تابع قوانین کشور است و در حوزه آموزش و پرورش ابلاغیه‌ها و مصوبه‌هایی که از شورای مرکزی و قرارگاه مرکزی اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با این ویروس است همان را انجام می‌دهد، در حوزه مازاد بر برنامه‌های ابلاغی وزارتخانه آموزش وپرورش و دولت یکسری برنامه‌های پیشگیرانه را انجام داده است.

بحث ضد عفونی فضا، بحث جلوگیری از تعاملات و برنامه‌های معلمان، بحث موضوعاتی که می‌تواند کمک به عدم شیوع این بیماری بکند، بحث جلوگیری از حضور افرادی که مشکوک به بیماری هستند، مثل دبیران، آمدن به مدرسه کادر آموزشی روزهایی نیز که نظام آموزشی و مدارس تعطیل بودند عملا دانش‌آموزان در مدرسه حاضر نشدند و برنامه خاصی وجود نداشت، این فضای کلی هست.

در حوزه آموزش‌ها ارتباط‌هایی که با اولیا و مربیان داریم از طریق پورتال داخل مدارس از طریق شبکه‌های ارتباطی که با دانش‌آموزان خارج مدرسه بوده. پروتکل‌هایی که به صورت عمومی در جامعه بود و بعضا پروتکل‌هایی که دستورالعمل‌های خاص دانش‌آموزی داشتند برای اینکه دانش‌آموز در خانه بماند و در فضایی برای جلوگیری از تماس بیشتر از افرادی که درگیر این بیماری هستند یا مشکوک به این بیماری هستند.

همه این اقدامات تمهیداتی هستند که ما از طریق درگاه‌های ارتباطی خود با اولیا، مربیان و خانواده‌های دانش‌آموزان در زمانی که در خانه بودند به طور قطع دنبال کردیم، تا جایی که می‌توانند حفاظت و نگهداری بکنند، مراقبت خیلی خوب بکنند که فرزندانشان از خطر ابتلا به این بیماری تا جایی که ممکن است دور باشند، یعنی مدرسه هم به عنوان یک نهاد فرهنگ‌ساز در راستای فرهنگ عمومی که الان در کشور ایجاد شده و به آن پرداخته می‌شود، در حوزه مراقبت‌های فردی، بهداشت فردی نقش خود را به صورت پررنگی ایفا کرده است.

فارس:با توجه به تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا در اکثر استان‌های کشور به منظور جبران و رفع عقب ماندگی تحصیلی دانش ‌موزان مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان چه تمهیداتی را اندیشیده است؟ (از حیث آموزش و تقلیل ساعت حضور دبیران)

 هدف ما و کادر مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان در سراسر کشور این است که بتوانند لطمه‌ای که نظام آموزشی کشور، نظام تعلیم و تربیت کشور ممکن است در این برهه از زمان بخورد را به حداقل برسانند.

با ورود این ویروس به کشور برای جلوگیری از درگیر شدن احتمالی دانش‌آموزان و نیز نگرانی خانواده‌ها، مؤسسه رزمندگان به تبعیت از آموزش و پرورش باید اقدام به تعطیلی مدارس می‌کرد،  بنابراین امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان در محیط مدرسه وجود نداشت و ما باید تمهیدی را برایشان قائل می‌شدیم و نیاز داشتیم به تببین یک برنامه آموزشی متقن و مشخص در حوزه مدرسه، حرف  نخست ما در ابلاغیه سراسری که به کل کشور داشتیم این بود که به هیچ عنوان در این ایام نباید آموزش و پرورش و برنامه‌های مدرسه را تعطیل کنیم، نکته دوم اینکه معلمان و کادر آموزشی ما باید در زمان مقرری که تابع برنامه‌ها و ابلاغیه‌های کلی است برای ارائه آموزش حضور داشته باشند.

مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان با تشکیل یک شورای ویژه آموزش مجازی در مرکز به صورت قرارگاه مرکزی و در تمام استان‌ها با مسؤولیت مدیر استانی این قرارگاه را راه‌اندازی کرده تا تمام معلمان و کادر آموزشی طبق برنامه‌ریزی در کلاس درس به صورت برخط حضور داشته باشند، در این فضا دانش‌آموز و معلم در بستر فضای مجازی ارتباط برقرار کرده و محتوای آموزشی از طریق تدریس مصور، صوتی و یا حتی فایل در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد.

بسته به تعداد افراد کلاس در زمان مشخص شده دانش‌آموز و معلم سر کلاس حاضر شده و معلم از این طریق می‌تواند تکالیفی را به دانش‌آموزان داده و از آنها مطالبه‌گری و ارزیابی داشته باشد و نیز نتیجه را به دانش‌آموزان انعکاس دهد و طی یک فرصت مطالعاتی و پس از آن خود را مورد ارزیابی قرار داده که چه مقدار این فضا و کلاس آموزشی برخط  برای او مثمر ثمر بوده و خلاء و نواقص و اشکالات احتمالی را در جلسه بعدی مرتفع کند.

اراده خوبی در این زمینه در مؤسسه رزمندگان اسلام صورت گرفته و استان به استان در سراسر کشور به این موضوع می‌پیوندند و تمام تلاش ما بر این است که دانش‌آموزان کمترین لطمه و آسیب آموزشی را در این مشکلی که به صورت اپیدمی در کشور به وجود آمده است، ببیند.

فارس: آیا افرادی از سایر مدارس هم می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند و یا به فایل‌های آموزشی مؤسسه رزمندگان اسلام دسترسی داشته باشند؟

 بعضی از مدارسی که مشخص است زیر پوشش  مستقیم مؤسسه رزمندگان اسلام نیستند به این مؤسسه برای دریافت خدمات آموزشی درخواست داده‌اند، ما هم تمهیداتی را انجام داده‌ایم که  این فضا برایشان قابل استفاده باشد دانش‌آموزانی از سایر مدارس هم می‌توانند به عنوان دانش‌آموز میهمان  در مدارس و کلاس‌های آنلاین مؤسسه رزمندگان اسلام برای دریافت خدمات آموزشی حضور داشته باشند.

فارس: آیا محدودیتی برای پذیرش تعداد دانش‌آموزان وجود دارد؟

 با زیرساخت‌هایی که از قبل در مؤسسه رزمندگان اسلام وجود داشت، در 10 روز اخیر گسترش زیرساخت در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر حدود 500 کلاس برخط در هر ساعت در دستور کار این مؤسسه قرار گرفته و به حدود 20 هزار دانش‌آموز در روز می‌تواند خدمات آموزشی ارائه دهید.

فارس: افرادی که مایل به دسترسی به فایل‌های آموزشی مؤسسه رزمندگان اسلام هستند از چه طریقی می‌توانند به این فایل ها دسترسی داشته باشند؟

 طبق دستورالعملی که به استان‌ها و مدارس ارائه شده معلم می‌تواند فایل‌ها و مطالب آموزشی خود را در درگاه و بستر ارتباطی که برای این کار تعبیه شده، برای استفاده دانش‌آموزان قرار دهد که دانش‌آموزان بعد از کلاس هم به این مطالب و محتوای آموزشی مطرح شده در کلاس دسترسی داشته باشند.

فارس: از چه اساتیدی برای ارائه آموزش در این کلاس‌ها استفاده می‌شود؟

هدف مؤسسه رزمندگان این است که در این بستر از همان معلمی که دانش‌آموز با آن انس تحصیلی و سیر برنامه مشخص داشته استفاده شود اما با شرایط به وجود آمده موسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان از همین جا اعلام می‌کند هر معلمی که این توانایی را در خود می‌بیند در شرایط به وجود آمده و برای ادای دین به نظام آموزشی کشور با دغدغه و داوطلبانه در این مسیر گام بردارد، مؤسسه رزمندگان بستر لازم را برای ایشان فراهم می‌کند کما اینکه پیشنهاداتی هم در این زمینه مطرح شده است.

فارس: آموزش خاصی برای دانش‌آموزان، معلمان و اولیا برای استفاده از این فضا در نظر گرفته شده است؟

دستورالعمل‌های آموزشی این طرح آماده و در اختیار اولیا، دانش ‌آموزان و کادر مدرسه قرار گرفته است و همچنین این دستورالعمل‌ها و فایل‌های آموزشی در بستر درگاه‌های مؤسسه برای بهره‌برداری مخاطبین قرار گرفته است.

فارس: روند استفاده از فضای مجازی در مؤسسه رزمندگان تا قبل از شیوع ویروس کرونا به چه صورتی بوده است؟

در بیش از یک سال اخیر فعالیت‌ها و انتقال فعالیت‌های مؤسسه بر بستر فضای مجازی سرعت بسیار قابل قبولی داشته  است.

گفتمان رایج و خدمات نوین آموزشی مؤسسه با اغلب مخاطبان اعم از دانش‌آموز، اولیا و دیگران در بستر فضای مجازی بوده است کما اینکه کاستی‌هایی نیز در این مسیر وجود داشته، اما  در حال حاضر با شرایط پیش آمده برای کشور این احساس نیاز به آموزش در بستر فضای مجازی بیشتر مورد نیاز واقع شد و مؤسسه رزمندگان طبق روال گذشته این مهم را در جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده و به عنوان یک تمهید برای پرداختن به موضوع آموزش در شرایط به وجود  آمده پرداخته است و بازخوردهای مثبتی را نیز در این زمینه از مخاطبین دریافت کرده است.

فارس: پیش‌بینی شما راجع به شرایط به وجود آمده در استفاده از فضای مجازی توسط دانش‌آموزان چیست؟

 در این زمینه دو نکته حائز اهمیت است یکی اینکه استفاده از فضای مجازی نیاز به یک تربیت و جهت‌گیری صحیح دارد، در کشور ما چندین و چند سال است در سطوح سنی مختلف استفاده از فضای مجازی به عنوان یک فرهنگ غالب اتفاق افتاده است اما این تربیت صحیح، سواد رسانه یا چگونگی استفاده صحیح از حوزه فضای مجازی نیاز به فرهنگ‌سازی متقن، عمیق و با بررسی‌های زیاد دارد.

پیش‌بینی ما این است حدود 60 درصد خانواده‌هایی که ما با آنها تعامل داریم از بستر فضای مجازی و خدماتی که ما در این بستر ارائه می‌دهیم استفاده کنند.

فارس: یکی از اهداف مؤسسه رزمندگان و راهیان کوثر ایجاد عدالت آموزشی است و خب طبیعی است که همه افراد به اینترنت، فضای مجازی و یا حتی گوشی همراه و ... دسترسی ندارند، راهکار مؤسسه رزمندگان برای خدمات‌دهی به این افراد چگونه است؟

 طبق طرح جهاد علمی، هدف مؤسسه رزمندگان همین است به دلیل اینکه بعضی از استان‌ها دسترسی به اینترنت و استفاده از تلفن همراه برایشان میسر نبود اعلام کردیم معلم‌هایی که توان تدریس دارند، چه در قالب فایل‌های صوتی، تصویری، مکتوب و ... مؤسسه رزمندگان بسترهای مناسب را در این زمینه در اختیارشان قرار خواهد داد که این فایل‌ها از طریق سی دی، دی وی دی آموزشی کتابچه و جزوه و ... در اختیار اینگونه افراد قرار گیرد.

کما اینکه قبلا در قالب طرح جهاد علمی این کار توسط این مؤسسه انجام گرفت به صورتی که کتاب‌ها و جزوه‌ها را به صورت رایگان در اختیار افراد یا مناطقی که امکان دسترسی به این  فضا را ندارند قرار دادیم و حتی به ‌آموزشگاه‌های وابسته به این مؤسسه اعلام کردیم چنانچه دانش‌آموزی توان مالی پرداخت هزینه‌های آموزشی را نداشت به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، شما این خدمات را به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهید.

فارس: با توجه به زیرساخت‌های مؤسسه رزمندگان، امکان و تمهیدی برای طراحی اپلیکیشن بدون دیتای آموزش از راه دور برای فضای آموزشی در اینگونه مواقع وجود دارد؟

 اینگونه اپلیکیشن‌ها قبلا هم در  این مؤسسه وجود داشته، مؤسسه رزمندگان در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی را در سطح کشور دارد که بالای 4 تا 5 هزار دانلود داشته و به صورت کاملا رایگان  قرار دارد و طبق بررسی‌های به عمل آمده و تحلیل‌هایی که به ما ارائه شده دانلود این اپلیکیشن‌ها در مناطق کمتر برخوردار بیشتر از سایر نقاط گزارش شده است.

فارس: آیا برنامه برخط آموزشی برای مؤسسه راهیان کوثر هم اجرایی خواهد شد؟

در چند استان این آموزش‌ها آغاز شده به صورت آزمایشی و حتما یکی دو جلسه آموزش بر خط در این هفته خواهیم داشت و سعی ما بر این است این تصمیم را نهایی کرده و به  سایر استان‌ها و شهرستان‌ها تعمیم داده شود.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول