اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رهگیری اقلام بهداشتی تکلیف قانونی وزارت صمت نیست، ولی آماده همکاری هستیم

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: رهگیری اقلام بهداشتی تکلیف قانونی وزارت صمت نیست و طبق قانون رهگیری این اقلام توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود، اما وزارت صمت آماده هرگونه همکاری در این زمینه است.

رهگیری اقلام بهداشتی تکلیف قانونی وزارت صمت نیست، ولی آماده همکاری هستیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیرو خبر منتشره با عنوان تشریح «عوامل احتکار اقلام بهداشتی» که در گفت‌وگو با علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی منتشر شد، مصاحبه تکمیلی با وی به شرح زیر انجام شد که در ادامه آمده است:

علی رهبری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سؤال که علی‌رغم وجود سامانه جامع انبارها دلیل احتکار اقلام بهداشتی چیست، گفت: طبق قوانین مقرر بوده است که رهگیری اقلام بهداشتی توسط وزارت بهداشت انجام شود و مسئولیت آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست. البته وزارت صمت آماده همکاری در این زمینه است. 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: مسئله احتکار ماسک که نوعی کالای بهداشتی محسوب می‌شود، طبق بند «پ» ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور در حیطه اختیارات و وظایف وزارت بهداشت و مرتبط با سامانه جامع انبارها نیست.

رهبری با اشاره به لزوم شفافیت و جلوگیری از احتکار کالاهای سلامت‌محور همچون ماسک در شرایط فعلی، گفت: فلسفه ایجاد سامانه جامع انبارها کمک به رصد عموم کالاها از بدو ورود و یا تولید تا محل عرضه به مصرف‌کننده نهایی بوده است. اما رهگیری اقلام سلامت‌محور به عنوان یک‌دسته از کالاهای خاص در سامانه کنترل اصالت و سلامت وزارت بهداشت باید دنبال شود. 

وی اظهار داشت: سامانه جامع انبارها مشکلی ندارد. استقرار کامل آن منوط به تحقق ضمانت اجرایی آن از طریق همکاری دستگاه‌ها است. 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یکی از دلایل عمده وضع موجود در خصوص احتکار کالاها را عدم تحقق ضمانت اجرایی سامانه جامع انبارها دانست و عنوان کرد: به عنوان مثال باید صدور بیمه‌نامه آتش‌سوزی و پرداخت خسارت منوط به استعلام از سامانه جامع انبارها می‌شد، اما این امر هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است. 

رهبری در ادامه با بیان اینکه سامانه جامع انبارها در حال حاضر از نظر نرم‌افزاری مشکلی ندارد، افزود: با این وجود برخی دستگاه‌ها از دو ماه قبل همکاری خود را به شکل بسیار محدود با این سامانه آغاز کرده‌اند، اما هنوز این همکاری به شکل کامل انجام نشده؛ بنابراین بهره‌برداری کامل از این سامانه منوط به همکاری کلیه دستگاه‌ها است. 

* وزارت بهداشت مسئول رهگیری اقلام آرایشی و بهداشتی؛ نه وزارت صمت

رهبری در بخش دیگری از اظهارات خود بیان داشت: تا آنجایی که مطلع هستم، تعدادی از این اقلام بهداشتی، وارداتی بوده است، بر همین اساس، رهگیری این ماسک‌ها از گمرک تا مرحله انبارش با همکاری لازم از سوی گمرک قابل تحقق است. 

وی گفت: شفاف‌سازی موجودی انبارهایی که در کل کشور در پی پنهان‌سازی هستند کار سخت و پیچیده‌ای است و عدم همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر این امر را سخت‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول