اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

روسیه و مهاجرین کاری؛ تهدید یا فرصت

دولت روسیه سیاست خود نسبت به مهاجرین کاری را تغییر داده و از نیروی کار خارجی‌ برای حل مسائل داخلی نیز استفاده می‌کند.

روسیه و مهاجرین کاری؛ تهدید یا فرصت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک،  دولت روسیه پیش از این حضور مهاجرین کاری در قلمروی خود را تهدید می‌دانست اما امروز نیروی کار خارجی‌ به حل مسائل داخلی نیز کمک می‌کند.

در حال حاضر حضور شهروندان کشورهای شوروی سابق در بازار کار روسیه عامل اصلی حفظ ثبات اقتصادی «مسکو» است که بدون مهاجرین کاری بخش ساخت‌وساز متوقف می‌شود و قیمت‌های محصولات و خدمات مختلف سریع رشد می‌کند.

امروز جذب سرمایه انسانی فاکتور بسیار مهمی است و حضور ازبک‌ها، تاجیک‌ها، قرقیزها، بلاروسی‌ها و اوکراینی‌ها در بازار کار روسیه ظرفیت رقابتی «مسکو» را بالا می‌برد و مقامات رسمی این عوامل را به خوبی درک می‌کنند.

اما از سوی دیگر شهروندان معمولی روسیه همچنان حضور مهاجرین از قفقاز و آسیای مرکزی را تهدید می‌دانند زیرا آنان را نمایندگان فرهنگ و دین دیگر می‌دانند.

در این مدت روس‌ها به مهاجرین کاری خارجی عادت کردند اما باز هم در مواردی نفرت قومی وجود دارد و این موضوع منجر به ادامه رشد احساسات ناسیونالیستی می‌شود و مبارزه با این پدیده‌ها در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

حقوق مهاجرین کاری در بخش ساخت و ساز 4 برابر کمتر از حقوق شهروندان روس است و فعالیت آنان قیمت خانه‌های مسکونی را کاهش می‌دهد بنابراین در اینجا وابستگی دوطرفه وجود دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه در صورت اخراج مهاجرین کاری خارجی از روسیه خانه دو اتاقه در «مسکو» 42 هزار دلار گران‌تر می‌شود.

دولت روسیه برای حمایت از جوانان از جمله شهروندان تازه ازدواج کرده تلاش می‌کند و با گران شدن قیمت خانه‌های مسکونی، تمام برنامه‌های دولتی ضربه محکمی می‌خورند.

همچنین در مسکو بیش از 50 هزار راننده تاکسی خارجی هستند و تعداد زیادی از فروشندگان در بازارها هم خارجی می‌باشند.

روسیه مشکل جدی مانند کاهش جمعیت دارد و مسکو این مسئله را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند.

در سال 2019 بیش از 70 هزار شهروند روسیه تابعیت روس را ترک کردند و آمار مرگ و میر بسیار بالا است و در این راستا مهاجرین کاری و تعداد خارجی‌های علاقه‌مند به دریافت گذرنامه روس افزایش یافته است.

در سال 2019 تعداد بسیاری از اتباع اوکراینی‌، قزاق‌، تاجیک‌، مولداوی‌، ازبک‌ و ارمنی‌ تابعیت روسیه را قبول کردند و در سال 2020 این روند حفظ می‌شود.

طبق پیش‌بینی‌ها جمعیت روسیه تا سال 2050 تا 100 میلیون نفر کاهش می‌یابد بنابراین مهاجرت کاری و دریافت تابعیت، معنای جدیدی دارد.

روسیه نیاز به مهاجرین تحصیل کرده دارد بنابراین برنامه‌های جدید برای خارجی‌ها راه‌اندازی و پروسه دریافت گذرنامه روس تسهیل می‌شود.

همزمان با رشد تعداد مهاجرین کاری تهدیدات قابل توجه مانند افزایش گروه‌های قوم‌گرا و درگیری‌های قومی نیز وجود دارد و دولت روسیه برنامه‌های مختلفی برای مبارزه با این پدیده‌ها را در دست اجرا دارد.

به عنوان مثال دولت روسیه معتقد است تشویق ازدواج‌ بین ملت‌های مختلف ابزار مفیدی است بنابر این برنامه‌های تخصصی اجرا می‌شوند.

خوشبختانه مهاجرین کاری در روسیه، اتحادیه‌های قومی تأسیس نمی‌کنند و علاقه‌مند به تقویت تعامل با روس‌ها هستند.

آنها باید زبان روسی و قوانین دولت را بدانند تا روسیه را به عنوان وطن جدید خود بپذیرند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول