اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

میزگرد| نسخه کارشناسان برای پیشگیری از شیوع اخبار ویروسی با موضوع کرونا

کارشناسان رسانه‌ای در میزگرد خبرگزاری فارس توصیه‌های خود را برای نحوه مواجهه شدن با اخبار مربوط به ویروس کرونا اظهار کردند.

میزگرد| نسخه کارشناسان برای پیشگیری از شیوع اخبار ویروسی با موضوع کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مدتی است که شیوع ویروسی به نام کرونا سلامت جسمی چند هزار نفر از مردم کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است؛ با گسترش این ویروس، اخبار مربوط به این بیماری هم قدرتمندتر از خود ویروس از طریق فضای مجازی سلامت روان و آرامش ده‌ها میلیون نفر از مردم کشورمان را به مخاطره انداخته است.

توصیه‌های کارشناسان بهداشتی و درمانی و توضیحاتی که در خصوص خطرات این بیماری می‌دهند با آسیبی که اذهان عمومی از این ویروس دریافت کرده مطابقت ندارد؛ البته که ویروس خطرناک است و کشته‌هایی هم در ایران و هم در کشورهای دیگر داشته، اما آسیبی که افکار عمومی از این ویروس دیده‌اند هم متناسب است با خود ویروس؟

دشمنان جمهوری اسلامی در مواجهه با شیوع این ویروس در کشور ما، چه واکنشی نشان دادند؟ شیوع این ویروس از چه زمانی آغاز شده بود؟ آیا صحت دارد که ماه‌ها و حتی سال‌های قبل نوید گسترش چنین ویروسی در هالیوود داده شده بود؟ مردم در مواجهه با بمباران رسانه‌ای که حول کرونا اتفاق افتاده چه تدبیری باید داشته باشند؟ خلاهای قانونی برای برخورد با اخبار جعلی پیرامون کرونا که با هدف آزار افکار عمومی منتشر می‌شوند، چطور برطرف می‌شوند؟

برای یافتن این سؤالات نظرات البرز للگانی رئیس سازمان بسیج رسانه چهارمحال و بختیاری، مرتضی عسگری رئیس پلیس فتای استان و یزدان یگانگی مسؤول دفتر فضای مجازی سراج در استان را جویا شدیم.

یزدان یگانگی: برای تببین ماموریت رسانه‌های دشمن در فضای مجازی ابتدا چند مسئله را لازم می‌دانم مطرح کنم تا مشخص شود دشمنی که ما از آن در فضای حقیقی و مجازی یاد می‌کنیم کیست و چه انگیزه‌ای دارد، چون برخی این ادعا را رد می‌کنند و جریان مقابل‌شان را متهم به توهم دشمن‌پنداری می‌کنند.

یکی از بحث‌های جدی امروز که نیاز است در حوزه‌های علمیه، مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود، همین مسئله دشمن‌شناسی در فضای مجازی و رصد فعالیت‌های آنان است، بهترین روش برای شناساندن دشمن، نشان دادن دشمنی اوست.

ما باید نسل هزاره چهارم را با مسایل روز آشنا کنیم و رفتار بیگانگان و موضع‌شان را نسبت به مردم، مسؤولان و نظام‌مان نشان دهیم؛ دشمن امروز ما همان دشمنی است که در کشور کودتا کرد، همان دشمنی است که به خاک و حریم ما تجاوز کرد، همان دشمنی است که قصد استعمار ایران را داشت؛ البته روش‌ها و قالب‌های عوض شده ولی دشمن همان است؛ امروز رنگ و لعاب پیدا کرده و شاید برای همین آن شبهه اولی که مطرح کردم ایجاد شده است.

دشمن امروز ما همان دشمنی است که در کشور کودتا کرد، همان دشمنی است که حمله نظامی به خاک و حریم ما تجاوز کرد، همان دشمنی است که قصد استعمار ایران را داشت؛ البته روش‌ها و قالب‌های عوض شده ولی دشمن همان است؛ امروز رنگ و لعاب پیدا کرده و شاید برای همین آن شبهه اولی که مطرح کردم ایجاد شده است.

مردم دلسوزی رسانه‌های ضدانقلاب را نمی‌پذیرند

باید برای جوانان تبیین شود کسی که مردم را در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی تحریم می‌کند، در حوزه غذایی و دارویی تحریم می‌کند، کسی که مدافع امنیت ما را در خاک کشور دیگری ترور می‌کند و رسما مسؤولیت این کار را می‌پذیرد و میلیون‌ها نفر را داغدار می‌کند، قطعا چنین کسی دوست مردم ما نیست.

مردم دلسوزی ظاهری رسانه‌های وابسته به دولتی که سردار سلیمانی را ترور کرد باور نمی‌کنند؛ آن رسانه هم در راستای سیاست‌های کلان همان دولتی که از آن تغذیه می‌شود فعالیت می‌کند.

اگر این مسئله برای مردم به خوبی تبیین شود در آن صورت وقتی یک بنگاه خبرپراکنی لندنی کلیپ‌ مربوط به غسالخانه شهر قم را منتشر می‌کند و متعدد روی آن تحلیل می‌گذارد، در این صورت مردم از خود سؤال می‌پرسند که این رسانه با پخش این کلیپ آیا دنبال کمک کردن و خیر رساندن به مردم است یا نیت شوم دیگری در سر دارد که شاید در گام اول هم خیلی مشخص نباشد!


مردم دلسوزی ظاهری رسانه‌های وابسته به دولتی که سردار سلیمانی را ترور کرد باور نمی‌کنند؛ آن رسانه هم در راستای سیاست‌های کلان همان دولتی که از آن تغذیه می‌شود فعالیت می‌کند.

 

البرز للگانی: امروز کشورهای آلوده به ویروس کرونا درگیر یک جنگ پیچیده شناختی و ادراکی در حوزه‌های جسمی، روحی و اجتماعی هستند و روایت‌های مختلفی که از این ویروس مطرح می‌شود باعث ایجاد ترس و ابهام در اذهان مردم مختلف جهان شده است و طوری این ابهامات طراحی شده که هر روز این ابهامات گسترده‌تر می‌شود.

 

نوید کرونا ویروس در رسانه‌های غربی داده شده بود

بررسی ژانرهای مختلف سینمای هالیوود نشان می‌دهد بروز یک ویروس ناشناخته در آخرالزمان  در بسیاری از فیلم‌ها مشهود است هدف هم نابودی بشر در این فیلم‌هاست و نقطه مشترک تمام این فیلم‌ها نکته‌ای است که به نفع سرمایه‌داران جهان است!

بررسی ژانرهای مختلف سینمای هالیوود نشان می‌دهد بروز یک ویروس ناشناخته در آخرالزمان  در بسیاری از فیلم‌ها مشهود است هدف هم نابودی بشر در این فیلم‌هاست و نقطه مشترک تمام این فیلم‌ها نکته‌ای است که به نفع سرمایه‌داران جهان است!

این ویروس یکی از قوی‌ترین مصادیق فیلم‌های هالیوودی است و جالب‌تر هم مقاله‌ای در هفت ماه اخیر خبر داده بود که یک ویروسی در آخرالزمان پدید می‌آید و این بیماری موجب مرگ میلیون‌ها نفر خواهد شد.

فیلم‌های مثل «اپیدمی شیوع» یا «دوزخ» هم همین ماموریت را دارند که اذهان عمومی را برای این ویروس آماده می‌کنند؛ این ماموریت همان ماموریت کاهش جمعیت جهان و حذف افراد ضعیف از جامعه است! ببینید این ویروس چه کسانی حذف می‌کند؟ افرادی که پیر هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند. سرمایه‌داران و سیاست‌مداران غربی همان‌طور که رسما هم اعلام کردند نسل‌های مضر البته به تفسیر و تشخیص آنان، باید از روی زمین حذف شوند.

مثال دیگر بازی «رزیدنت اویل» است که با شباهت بسیاری زیادی به همین ویروس پرداخته و در همین شهرکرد خود ما هم برخی تا هشت مرحله آن پیش رفته‌اند؛ این ویروس در این بازی در شهری به نام ووهان شیوع می‌یابد و نام بیکاری هم «راکن» است که حروف آن شبهات عجیبی به کرونا دارد؛ البته شبهات‌های عجیبی بین آرم‌های موجود در بازی با سازمان‌های مرتبط با کرونا در واقعیت وجود دارد.

آنچه که رسانه‌های جهان و درگیر با کرونا مغفول ماندند عدم بیان همین ادراک جدید بود برای مردم جهان؛ البته آرام آرام این مسئله درحال شکل‌گیری است.

آنچه اهمیت دارد این است که باید نگاه‌مان را به این ویروس عوض کنیم و صرف یک بیماری ساده به آن نگاه نکنیم همانطور که فیلم ها و بازی‌های متعددی از قبل پالس‌هایی برای بروز این بیماری داده بودند و از سال‌ها قبل از شیوع برای آن برنامه داشتند قطعا برای بعد از شیوع این ویروس هم تولیدات رسانه‌ای و برنامه‌های جدی برای گرفتار کردن افکار عمومی خواهند داشت.

از سال‌ها قبل از شیوع برای آن برنامه داشتند قطعا برای بعد از شیوع این ویروس هم تولیدات رسانه‌ای و برنامه‌های جدی برای گرفتار کردن افکار عمومی خواهند داشت.

انتقاد به تیم رسانه‌ای سازمان مدیریت بحران

رسانه‌های داخلی در ابتدای شیوع کرونا ویروس خیلی هیجان‌زده کارشان را آغاز کردند به طوری که هیچ خروجی جدی از تیم مدیریت رسانه‌ای سازمان مدیریت بحران کشور هم دیده نشد؛ البته معدودی از رسانه‌های داخلی از همان ابتدا به پرداختن به اصل موضوع و پاسخ به شبهات پرداختند و این موضوع در روزهای اخیر به خوبی شکل گرفت و در حوزه پدافندی رسانه‌های داخلی هم آرایش مربوطه را ایجاد کردند.

نقاط آسیب‌پذیر ایالات متحده برای حمله رسانه‌ای

اما در حوزه آفندی به نظر می‌رسد که جای کار بسیاری جدی وجود دارد؛ برای مثال علی‌رغم فضای سنگین رسانه‌ای که امریکا ایجاد کرده ولی شما ببینید میلیون‌ها نفر در امریکا به آنفلوآنزا دچار شدند و آنچه به صورت رسمی خودشان اعلام کردند بین 12 تا 60 هزار نفر کشته بر اثر همین بیماری است که با ظاهر هم ساده نمود می‌کند!

مثال دیگری که رسانه‌های ما می‌توانند کار آفندی داشته باشند ضعف سیستم بهداشت و درمان امریکاست، در امریکا جمعیت قابل توجهی از مردم تحت پوشش بیمه‌ نیستند و هزینه‌های درمان هم فوق العاده زیاد است؛ برای مثال تامین آمبولانس در امریکا آنقدر بالاست که برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند بیمارشان فوت کند ولی هزینه حمل و نقل به آمبولانس ندهند.

تحولات اخیر در سوریه، خروج امریکا از منطقه، یا کشتن مظلومانه مسلمانان هندی در زمانی که تمام توجه رسانه‌ها و در پی آنان مردم به مسئله کرونا است، جای تامل جدی دارد و نباید رسانه‌ها اجازه دهند این موضوعات به حاشیه بروند.

نکته دیگر که در موضوع کرونا ویروس قابلیت تحلیل رسانه‌ای دارد همزمانی برخی از تحولات منطقه‌ای و بین المللی با این ویروس است؛ مثلا تحولات اخیر در سوریه، خروج امریکا از منطقه، یا کشتن مظلومانه مسلمانان هندی در زمانی که تمام توجه رسانه‌ها و در پی آنان مردم به مسئله کرونا است، جای تامل جدی دارد و نباید رسانه‌ها اجازه دهند این موضوعات به حاشیه بروند.

 

مرتضی عسگری: ما امروز در فضای مجازی با یک ولنگاری مواجه هستیم و در برهه‌های مختلفی هم آسیب‌هایی از این ناحیه وارد شده ولی این نباید دلیلی باشد برای برخوردهای هیجانی در فضای مجازی.

مطالب زیبایی بود منتشر کردم؛ همین!

وقتی پایین بودن سواد رسانه‌ای همزمان با ولنگاری فضای مجازی هم آمیخته می‌شود مانند امروز شاهد اتفاقاتی می‌شویم که نگران‌کننده هستند؛ فردی که هیچ سواد رسانه‌ای ندارد بدون هیچ مجوزی، گروهی یا کانالی ایجاد کرده و در آن محیط به بارگذاری مطالب می‌پردازد وقتی با تذکر همکاران بنده مواجه می‌شود در همان ابتدای گفت‌گو باز می‌ماند؛ چون وقتی صحت مطلب بارگذاری شده یا منبع آن سؤال می‌شود در پاسخ می‌گوید مطلب زیبایی به نظرم آمد به همین دلیل منتشرش کردم!

البته قانون برخورد با جرایم سایبری و رسانه‌ای در کشور موجود و در حال حاضر در حال اجراست ولی قطعا با همین یک قانون نمی‌توان انتظار اصلاح فضای مجازی را داشته باشیم، باید تمام نهادهای فرهنگی و مرتبط با این موضوع ورود کنند؛ جای کار زیادی در فضای مجازی وجود دارد و باید خیلی جدی‌تر برای اصلاح این فضا گام برداریم.

یزدان یگانگی: یکی از آفت‌های جدی فضای رسانه‌ای و فضای مجازی کشور نداشتن اینترنت ملی است که رهبر معظم انقلاب هم موظف کردند که این مهم محقق شود و دولت باید این کار را انجام دهد. ما امروز پیام‌رسان‌های متعدد داخلی داریم ولی به دلیل عدم حمایت از سازندگان آنان هنوز نتوانسته‌اند در این فضای رقابتی پیش بروند.

ببینید امروز تلگرام و توئیتر فیلتر هستند ولی اینستاگرام آزاد است و هر شخصی بودن هیچ گونه محدودیت سنی، سوادی، اجتماعی و ... حق دسترسی به تمام این پیام‌رسان‌ها و شبکه‌ها را دارد و این این ضعف است.

امروز در غالب کشورهای پیشرفته دنیا مانند چین اولویت استفاده از پیام‌رسان‌ها با نرم‌افزار داخلی است و نرم‌افزارهای خارجی با پیش‌بینی محدودیت‌هایی قابل استفاده است.

وقتی شرایط کاملا فراهم شده، بستر خیلی از پیام‌رسان‌ها در بیرون از کشور و دست دشمنان است، برخی از مردم دانش رسانه‌ای در حد تکنیک‌های فوق‌العاده امپراطوری رسانه‌ای غربی را ندارند، دشمنی دشمن برای ما در برهه‌های مختلف زمانی محرز شده؛ چطور انتظار داریم در بحرانی مانند کرونا اذهان مردم گرفتار اخبار هدفمند ضدانقلاب در راستای سیاست‌های کثیف رسانه‌ای نشود؟

 

ولنگاری فضای مجازی در ایران قابل مشاهده است

در بسیاری از کشورهای دنیا سن قانونی برای استفاده از برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام 16+ اعلام می‌شود، آیا در ایران هم همین طور است؟ دختربچه 10 سال پیج اینستاگرامی ایجاد کرده و مخاطبان زیادی دنبال خود راه انداخته و قانون هم شاید توان مقابله با این فرد را نداشته باشد! من با اطمینان عرض می‌کنم ایران یکی از کشورهای ولنگار در حوزه فضای مجازی است و این باید توسط نهادهای قانون گذار مانند مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

امروز اخبار مربوط به کرونا بسیار حساب شده منتشر می‌شوند، دشمنان خارجی عامدانه و برخی در داخل شاید سهوا، دنبال ایجاد فضای رعب‌آور هستند به نظرم اکنون کرونا هراسی یک آفت جدی است.

امروز اخبار مربوط به کرونا بسیار حساب شده منتشر می‌شوند، دشمنان خارجی عامدانه و برخی در داخل شاید سهوا، دنبال ایجاد فضای رعب‌آور هستند به نظرم اکنون کرونا هراسی یک آفت جدی است.

دشمنان ما منتظر هستند از هر فرصتی برای ریختن زهر خود استفاده کنند و قطعا همانطور که در گذشته از کنار موضوعاتی مانند مطالبات کامیون‌داران، اعتراضات دی ماه مردم، شهادت سردار سلیمانی، اعتراض مردم از گرانی بنزین و ... بی تفاوت عبور نکردند و از همان دقایق اولیه و حتی در برخی از موارد از قبل از آن به نقش ‌آفرینی در راستای به آشوب کشاندن کشور و ایجاد ناامنی اقدام کردند؛ قطعا ساده اندیشی است اگر گمان کنیم دشمن در موضوع شیوع این ویروس برنامه‌ای ندارد.

مرتضی عسگری: امروز با اقدامات صورت گرفته ارتباط بسیار خوبی بین رسانه‌ها و مسؤولان شکل گرفته است، علی رغم شیطنت‌های ابررسانه‌های ضدانقلاب، رسانه‌های مردمی داخل کشور خوب ایفای نقش کردند؛ برای مثال تقریبا تمام اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در کشور و استان خود ما همه با اعلام صادقانه مسؤولان و از طریق رسانه‌های داخلی منتشر شد که خود این مسئله دست ضدانقلاب را در سوءاستفاده کوتاه کرد.

مردم خود را در تیررس رسانه‌های دشمن قرار ندهند/ برخی رسانه‌ها آرامش را هدف گرفته‌اند

امروز مردم اعتماد خوبی به رسانه‌های داخلی پیدا کردند و رسانه‌های استکباری رفتار غیرحرفه‌ای و جهت‌دار خود را متعدد بروز دادند.

ما هیچ‌گاه به مردم توصیه نمی‌کنیم که از کدام منبع خاص اخبارتان را بگیرید ولی به نظرم منطقی است که از مردم خواهش کنیم در خصوص منبعی که خبری ازش کسب می‌کنند و اهداف احتمالی آن منبع، از ذکر این خبر کمی تحقیق کنند؛ با رعایت همین فرمول خواهند دید که بعد از مدتی چقدر آرامش خاطر پیدا کردند و خود را کمتر در مواجهه با بمباران رسانه‌ای دشمنان قرار دهند.

البرز للگانی:شیوع ویروس منحوس کرونا باعث آسیب دیدن اقشار مختلف مردم جامعه شده و از این بابت بسیار متاسفیم و باید همه کمک کنند بار خسارت این ویروس کم شود؛ اما نکته مثبتی هم در این چند روز اتفاق افتاد و آن هم همدلی و اتحاد مردم بود که به خوبی در جامعه بین مردم و مسؤولان ایجاد شده است.

دوران پساکرونا را جدی بگیریم

نکته دیگر که رسانه‌های ما باید برای روزها و هفته‌های آینده مد نظر داشته باشند و آن هم آسیب‌های روحی و اجتماعی در دوران پساکرونا است.

مثلا دین اسلام دستوراتی برای برپایی مراسم ترحیم برای اموات توصیه کرده و یکی از دلایل آن هم تخلیه روحی صاحبان عزاست؛ ولی در این شرایط که به توصیه‌های بهداشتی این مراسمات باید کمرنگ‌تر و محدودتر برگزار شوند، حتما باید برای افرادی که داغ دیده‌اند در روزهای آینده برنامه‌ای داشته باشیم.

شوخی‌های کرونایی، اقتدار ملت ایران را نشانه گرفته است

مورد دیگر این همه توصیه برای شستن دست‌ها و موارد اینچنینی ممکن است باعث ایجاد وسواس در کشور شود که آن هم خطرناک خواهد بود؛ یا موضوع دیگر ساختن کلیپ‌های طنز و شوخی‌های کرونایی است که بیشتر این طنزها هدف‌دار و در جهت تضعیف قدرت داخلی تولید می‌شوند.

ببینید کشور چین در یک بازه زمانی چند روزه یک بیمارستان با عظمت را ایجاد می‌کند و اقتدار خود را به رخ دنیا می‌کشد، قطعا کار رسانه‌ای صورت گرفته روی این موضوع در تثبیت این عمل بی‌تاثیر نبوده؛ بلاخره موضوع کرونا هم مانند بسیاری از بحران‌هایی که در گذشته پیش روی مردم و مسؤولان بوده تمام می‌شود اما آنچه مهم است عبور با اقتدار و با صلابت از این برهه زمانی است که برگ افتخار دیگری در کارنامه زرین جمهوری اسلامی درج کنیم.

انتهای پیام/3339/م/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول