اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

دستان توان‌خواهی که لباس عافیت می‌دوزند+تصاویر

پویایی و آرامش در کارگاه دوزندگی لباس‌های بیمارستانی که با دستان بانوان توان‌خواه از زیر چرخ‌های خیاطی بیرون می‌آید فضای کارگاهی را به سمت یک حرکت بسیجی و جهادی سوق داده است؛ این بار خط تولید به سمت پیش‌گیری از کروناویروس تغییر کرده است.

دستان توان‌خواهی که لباس عافیت می‌دوزند+تصاویر

خبرگزاری فارس مازندران، سرویس اجتماعی| با شروع سونامی «کرونا ویروس» در کره زمین سندرومی را در بین زمینیان ایجاد کرد که ابتدا طبق دستورات شورای امنیت و متصدیان بهداشت و درمان در هر کشوری بر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس جهان‌گیر تاکید شده است.

رعایت بهداشت فردی و بالا بردن مقاومت بدن از اولویت‌های پیشگیری از ویروس منحوس کرونا است.

از کنار کارخانه‌ای متروکه رد شدیم؛ به کارگاه تولیدی رسیدیم که تعدادی بانو با شرایط ویژه در حال دوخت لباس‌های بیمارستانی هستند. خانه‌‌ای حدود ۲۰۰ متری اما پویایی اقتصادی از زیر دستانی به چرخه در می‌آمد. کارکنانش نه زبانی برای صحبت داشتند و نه گوشی برای شنیدن؛ تعدادی هم با روشنی دل قیچی را به دست می‌گرفتند و چندین لایه پارچه لطیف را برای دوخت لباس‌های آبی رنگ بیمارستانی برش می‌زدند.

در این بین بانوان چند معلولیتی در زیر دستان پرتوان این روشن‌دلان و ناشنوایان به بسته‌بندی بعد از دوخت مشغول بودند.

 

بیش از یک دهه است که کارخانه نساجی قائم‌شهر نه تولیدی دارد و نه رنگ کارگر را به خود دیده است اما در این شهر صنعتی ۲۸ بانو با شرایط ویژه جسمانی در حال اداره کارگاه تولیدی هستند که به نوعی روی کارخانه نساجی را با تمام ابهت سفید کرده‌اند.

خانه‌‌ای حدود ۲۰۰ متری اما پویایی اقتصادی از زیر دستانی به چرخه در می‌آمد. کارکنانش نه زبانی برای صحبت داشتند و نه گوشی برای شنیدن؛ تعدادی هم با روشنی دل قیچی را به دست می‌گرفتند

تمامی بانوان فعال در کارگاه تولیدی که به نام حضرت فاطمه‌الزهرا (س) مزین شده است دارای معلولیت ذهنی، جسمی و حرکتی، نابینایان و ناشنوایانی هستند که با مدرک تحصیلی دیپلم تا لیسانس با سرانگشتان توانمند خود در جامعه سخن می‌گویند و چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آورند.

پویایی و آرامش در کارگاه دوزندگی لباس‌های بیمارستانی که با دستان بانوان توان‌خواه از زیر چرخ‌های خیاطی بیرون می‌آید فضای کارگاهی را به سمت یک حرکت بسیجی و جهادی سوق  داده است این بار خط تولید به سمت پیشگیری از کرونا ویروس تغییر کرده است.

 

شعار «تقویت اقتصادی درون‌زا» این بار با تفکر و ایده بانوی قائم‌شهری اجرا شد که سال‌ها مدیر مدرسه استثنایی در مازندران بوده است. 

«آمنه درودی» دختران و پسرانی را با شرایط ویژه به نظام تعلیم و تربیت پیوند داد تا اینکه بنا به تعهد قلبی خود بعد از دوران بازنشستگی بتواند برای همین فرزندان معلول جامعه اشتغال ایجاد کند.

 

ابتدا با ۵ دختر جوان توان‌خواه با یک چرخ خیاطی در اتاقی ۲۰ متری اقدام به دوخت۱۰۰ دست لباس بیمارستانی کرد و بعد از سه سال کارگاه دوزندگی با همت سه پزشک خیّر ساروی فضایی به مساحت حدود ۲۰۰ متر بنای استیجاری در قائم‌شهر گسترش یافت؛ توانست علاوه بر توسعه در کار تولیدی اشتغال بیشتری برای بانوان معلول ایجاد کند.

با موج جدید «کرونا ویروس» هم اکنون درودی با ۲۸ بانوی معلول علاوه بر دوخت لباس بیمارستانی اقدام به دوخت ماسک هم کرده است تا با این حرکت جهادی بتواند جلوی تنش کمبود ماسک بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا را کم کند.

 

درودی با عشق مبنی بر اینکه خدمت به مردم جامعه سبب رضای خداوند می‌شود حتی بخش زیادی از ماسک‌هایی که با دستان توانخواهان دوخته می‌شود را رایگان توزیع می‌کند.

او می‌گوید: از ابتدای اسفند ماه جاری تاکنون بیش از ۷ هزار ماسک از تولیدی حضرت فاطمه‌ زهرا(س) دوخته و در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های درمانی و غیره توزیع کرده است.

درودی که تمام دغدغه‌اش اشتغال بیشتر و توسعه کارگاه دوزندگی است، می‌افزاید: اگر کارگاه تولیدی فعلی ما با همت مسؤولان و مردم توسعه یابد برای تعدادی بیشتری از بانوان تحصیل کرده معلول جویای کار اشتغال فراهم می‌شود. ما این ظرفیت را داریم که اشتغال ۱۰۰ بانوی معلول را با این مهارت فراهم کنیم.

این کارگاه تولیدی در حال حاضر توانست با اندک بضاعت مالی رویای بسیاری از بانوان توانمند معلول را به واقعیت تبدیل کند. 

به گفته درودی ۲۸ هنرجوی معلولی که در این کارگاه تولیدی دوزندگی مشغول فعالیت هستند به تناسب سابقه و مهارت از حقوق و بیمه برخوردارند و تاکنون کمیته امداد امام خمینی (ره) تنها دستگاه حمایتی بود که این مجموعه اقتصادی را مورد حمایت قرار داد.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول