اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

آمار فوتی‌های کرونایی در زنجان به 4 نفر رسید/ ارائه پیشنهاد پیشگیری از ورود غیربومی‌ها به زنجان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در مورد موارد مرگ و میر بیماری کرونا در استان گفت: چهار نفر در استان مرگ و میر داشتیم که سه نفر زنجانی و یک نفر از اهالی قم بود که مربوط به استان زنجان نمی‌شود و امار استان سه نفر است.

آمار فوتی‌های کرونایی در زنجان به 4 نفر رسید/ ارائه پیشنهاد پیشگیری از ورود غیربومی‌ها به زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نشست خبری مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان عصر امروز برگزار شد.

 رئیس مرکز بهداشت استان زنجان در این نشست ضمن اظهار نگرانی از حضور مردم در تجمعات و عدم رعایت موازین پزشکی اظهار داشت: متاسفانه مردم به خوبی به توصیه‌های بهداشتی توجه نمی‌کنند.

 محمدرضا صائینی با بیان اینکه حتی فردی که خودش آلوده نشده می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد، افزود: باید تلاش کنیم تا با رعایت نکات بهداشتی، در راستای جلوگیری از انتقال این بیماری تلاش کنیم.

وی در پاسخ به سوالی که آمارهای تصاعدی می‌تواند در روزهای آینده نگران کننده باشد، تصریح کرد: استان زنجان با یک تاخیر فاز وارد بیماری شد و بعد از نفر اول 6 مورد مثبت و بعد از آن هشت مورد جدید شناسایی و آمار به 15 رسید و امروز این آمار 35 نفر افزایش یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه اگر ما هم نخواهیم، اتفاقی در جامعه رخ نمی‌دهد، تصریح کرد: اگر ما موارد و نکات بهداشتی را رعایت نکنیم،  آمار مبتلایان به کرونا افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه همه موارد بهداشتی گفته شده است، گفت: متاسفانه حضور در اجتماع چالشی است که به شدت نگران آن هستیم و اگر مدرسه تعطیل شده است باید مردم و شهروندان در خانه بمانند تا از انتقال و شیوع این بیماری جلوگیری شود.

صائینی با بیان اینکه 285 بیمار مشکوک به بیماری کرونا در استان بستری و از بین آنها ابتلای 50 نفر مثبت شده است، گفت: در این بحث همه جوانب در نظر گرفته شده است و از روز شنبه نیر اقدامات جدید را آغاز می‌کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه مردم با مراجعه به سامانه سلامت خود را مورد سنجش قرار دهند، تصریح کرد: هر کس که در این سامانه مورد سنجش قرار گیرد در پرونده سلامت وی ثبت می‌شود و ما با آنها تماس می‌گیربم.

وی در مورد مناطق روستایی و اماکنی که دسترسی به اینترنت ندارند، تصریح کرد: مراقبان بهداشتی از فردا در این حیطه فعالیت خواهند کرد.

صائینی در پاسخ به سوالی در مورد رنج سنی و بیماری‌های زمینه‌ای مبتلایان اظهار کرد: افرادی که گرفتار شدند در رنج سنی مختلف هستند ولی آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر درگیر هستند و 65 درصد مبتلایان زنجانی آقایان هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان در مورد موارد مرگ و میر بیماری کرونا در استان و با بیان اینکه 80 درصد افراد علائم بسیاری جزئی دارند و درصد پایینی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، گفت: چهار نفر در استان مرگ و میر داشتیم که سه نفر زنجانی و یک نفر از اهالی قم بود که مربوط به استان زنجان نمی‌شود و آمار استان سه نفر است.

 وی در پاسخ به سوالی در مورد تدفین فوت‌شدگان به دلیل بیماری کرونا اظهار داشت: در استان موارد فوتی کم بوده و برای این موارد هم دستورالعمل‌های خاصی رعایت می‌شود، تا اطرافیان دچار مشکل نشوند.

صائینی تاکید کرد: مزار بالا و پایین کاملا پر است و تصمیم گرفته شده که محلی در بهشت زهرا برای تدفین اموات اختصاص یابد.

 رئیس مرکز بهداشت استان زنجان در مورد نبود وسایل بهداشتی اظهار داشت: مهمترین موارد برای ضد عفونی آب و صابون است، اظهار داشت: مواد ضد عفونی برای کسانی است که دسترسی به مواد بهداشتی ندارند و توصیه نخست ما استفاده از آب و صابون است.

وی با بیان اینکه مردم از فردا وارد سامانه SALALAMATGOV.IR و شرایط خود را تشریح کنند، تصریح کرد: پس از آن پیامکی به وی ارسال می‌شود تا ضمن تشریح شرایط، به وی توصیه‌های پزشکی ارائه خواهد شد.

صائینی در مورد آمار مبتلایان به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان‌ها اظهار داشت: اکثریت موارد یعنی 32 مورد از 50 مورد مربوط به زنجان و بقیه مربوط به شهرستان‌ها است.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با بیان اینکه تا کنون فقط همه تلاش ما جلوگیری از ورود بیماری بود و این امر مانند فنری است که اگر باز شود فراگیر خواهد شد، افزود: اینکه ما تاکید می‌کنیم مردم در منزل بمانند فقط به خاطر این است که این بیماری سریع منتشر می‌شود و باید مراقبت‌های لازم در مورد این بیماری انجام شود و اگر این شلوغی خیابان‌ها و حضور مردم را در خیابان‌ها شاهد باشیم باید منتظر افزایش آمارهای صعودی در زمینه مبتلایان باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه همه آزمایشات ما تا دیروز به تهران ارسال می‌شد، تا جواب بگیریم، تصریح کرد: از امروز در استان آزمایشات انجام می‌گیرد و ما انتظار رشد آمار مبتلایان این بیماری را در روزهای جاری داشتیم.

وی با بیان اینکه این افرادی که اعلام می‌شود مربوط به کسانی است که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، گفت: ما در جامعه هم بیمار داریم و 10 درصد مبتلایان در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند ولی افرادی که در جامعه هستند به راحتی می‌توانند افراد جدیدی را مبتلا کنند.

صائینی در مورد پیک این بیماری در استان اظهار داشت: هیچ کس در مورد این بیماری ایمن نیست و همه افراد جامعه مستعد آمادگی دریافت و مبتلا شدن به این بیماری هستند و حتی در مورد این بیماری به دامنه آن هم نرسیدیم و باید به مردم هشدار دهیم که اگر رعایت نشود این آمار بیشتر خواهد شد و بعد از 15 فروردین پیک بیماری ما خواهد بود و شاید تا ان موقع درمان مناسبی برای این بیماری پیدا شود.

رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با خواهش و تمنا از مردم زنجان در مورد عدم حضور در اجتماعات اظهار داشت: کسانی که به هر دلیلی بیماری زمینه‌ای دارند از حضور در اجتماعات خودداری کنند، چرا که این افراد استعداد فراوانی برای ابتلا به بیماری دارند.

وی در مورد شایعات در مورد این بیماری گفت: مردم اطلاعات را از وزارت بهداشت دریافت کنند و از گوش کردن به شایعات خودداری کنند و هیچ پنهان کاری هم در این زمینه نداریم.

صائینی در مورد اینکه چه دارویی در مواجه با این بیماری مصرف کنیم، تصریح کرد: شلغم پخته، سیر و کدو حلوایی و مصرف ویتامین C می‌توانند سیستم دفاعی بدن را تقویت کنند.

توزیع 22 هزار عدد ژل 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم در این نشست در مورد بحث قرنطینه شهر زنجان و جلوگیری از ورود مسافران به استان اظهار داشت: تصمیمی که گرفته شده این است که کنترل در ورودی و خروجی‌ها انجام شود و اجازه ورود افراد غیر بومی داده نشود که در صورت نهایی شدن توسط استاندار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قزلباش با بیان اینکه مهمترین عامل قطع زنجیره این بیماری است، افزود: باید دست از عادت‌های غلط برداشته و موازین بهداشتی را به خوبی رعایت کنیم و باید مردم را دعوت کنیم در خانه بمانند تا نه خود و نه دیگران را به خطر نیاندازند.

وی تاکید کرد: در مورد حضور در خانه و خارج نشدن از خانه نتوانستیم اقدامی را انجام دهیم چرا که متاسفانه بخشی از مردم در اجتماعات حاضر می‌شوند و این خیلی خوب نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه ما برای تعطیلی مدارس در فشار بودیم و بسیاری از والدین اصرار بر تعطیلی شدن مدارس داشتند، تصریح کرد: اما اکنون با تعطیلی مدارس ما شاهد حضور مردم و دانش‌آموزان در اجتماعات هستیم.

وی با بیان اینکه همه باید تشویق کنیم تا مردم در خانه بمانند تصریح کرد: بیماری کرونا یک بیماری ساده است و مهمترین عامل در جلوگیری از همه‌گیری این بیماری قطع زنجیره آن است که فقط با ماندن در خانه محقق می‌شود.

در ادامه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم در این نشست با بیان اینکه وظیفه ما تامین اقلام مورد نیاز بود و 200 هزار ماسک از طریق داروخانه‌ها توزیع شده است، ادامه داد: از فردا حدود 22 هزار ژل و مواد ضد عفونی از طریق داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

انتهای پیام/2308/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول