اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

هنرمندی که برای مقابله با کرونا آستین‌ها را بالا زد/ تولید ماسک جای اجرای نمایش را گرفت

در این بلبشوی شیوع ویروس کرونا و گرانفروشی در بازار، هنرمندی هم پیدا می شود که پارچه های اجرای نمایش امام حسینی اش را صرف دوخت و دوز ماسک رایگان برای مردم می کند.

هنرمندی که برای مقابله با کرونا آستین‌ها را بالا زد/ تولید ماسک جای اجرای نمایش را گرفت

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، تا همین چند روز پیش مشغول تمرین یک نمایش جدید براساس روایتی از واقعه کربلا بودند، خود و گروهشان سخت تلاش می کردند تا در سال جدید بتوانند کار را به صحنه ببرند که یک مرتبه شیوع ویروس کرونا همه اجراها و نمایش ها و تجمعات را به تعطیلی کشاند.

مصطفی بیات سرپرست یک گروه تئاتر در شهرستان قدس است در همین روزهایی که خیلی از هنرمندان هیچ واکنشی در فضاهای واقعی و مجازی نسبت به رخدادهای جامعه نداشتند و عده ای از آنها هم تنها به فکر تأمین خسارت اجراهایشان هستند، این هنرمند دست به یک کار خلاقانه زده و برای تسکین استرس های مردم برای تأمین ماسک تمام پارچه های لباس های طراحی شده شان برای اجرا را صرف دوخت ماسک برای مردم کرده است.

مصطفی بیات و گروهش به جاق نق زدن با براورد خسارت برنامه های هنری دست به کار بزرگی زدند که برای خود من هم یک درس شد، بچه های گروه تئاتر با جمع آوری ملزومات و آماده سازی ماسک شروع به کار کردند. آنها این ماسک ها را رایگان در اختیار شهروندان آسیب پذیر قرار دادند حتی برای تعداد زیادی از بچه های کار و معلولان و اقشار کم درآمد ماسک ارسال کردند. 

 

این گروه نمایشی به سرپرستی مصطفی بیات شاید درامد انچنانی نداشته باشند و تئاتر لاکچری تولید نکنند ، پولدار هم نیستند اما اعتقاد دارند امام حسین برای آنها خواهد رساند و جای دور نمی رود.

بیات در صفحه مجازی اش اینطور اطلاع رسانی کرده که با پارچه مناسب برای خانواده و دوستان خودم ماسک درست کردم که مورد تحسین و استقبال قرار گرفت بنابراین تصمیم گرفتم از این ماسک ها برای هر کسی که نیازمند است، درست کنم. جنس ماسک ها از پارچه مناسب و رایگان و به صورت هدیه تقدیم می شود. 

بیات در گفت وگو با خبرنگار فارس می گوید: ما یک سری پارچه برای تولید نمایشی مذهبی خریده بودیم چون ما لباسهای نمایش هایمان را هم خودمان تولید می کنیم، قرار بود با این پارچه ها عبا و دشداشه تولید کنیم و سال آینده نمایش مذهبی مان به صحنه برود،  با این شرایط که پیش آمد اجراها هم لغو شد و ما تمرین یک کار بزرگ را در دست داشتیم که خیلی روی پول کار حساب کرده بودیم چون میگفتیم خرج شب عید خودمان و گروهمان با این پول در می آید.

وی در ادامه می افزاید: یک مرتبه همه چیز به هم خورد اما ما هم گفتیم ایراد ندارد و شروع به تولید ماسک از همان پارچه ها با بچه های گروهمان کردیم، یک هزینه ای را خود بچه های گروه گذاشتند یک هزینه هم از اجرای آخرین کار گروه باقی مانده بود، اینها را با هم یکی کردیم و بدون حمایتی از جایی شروع به تولید ماسک  کردیم.

بیات عنوان می کند: به فکر این بودیم ماسکی که تولید میکنیم یک بار مصرف نباشد چون همین یک بار مصرف بودن دردسرساز و معضل است به همین خاطر از پارچه هایی که مناسب ماسک و کشی بودند با امکان شست و شو و ضدعفونی بودند . ما به هر فردی که ماسک را تحویل میدهیم میگوییم که هر شب باید ماسک در مواد ضدعفونی کننده و اب چند ساعت بماند تا بعد دو مرتبه استفاده  کنیم اینطور شد که ماسک ها برای چند مرتبه قابل استفاده شدند و در این چند روز دیگر این افراد نیاز به ماسک ندارند.

*برای استان های مختلف ارسال ماسک داشتیم

گروه ما بدون هیچ چشمداشت مالی و کاملا رایگان پای کار آمدند شاید باورش سخت باشد اما ما با این چرخ خیاطی های قدیمی دستی مادربزرگ ها ماسک ها را دوختیم، خودمان ماسک ها را بعد از آماده کردن ضدعفونی می کنیم در هوای آزاد قرار میدهیم و بعد بسته بندی میکنیم.بهرحال گفتیم الان غر زدن و شاکی بودن برای گرفتن خسارت بی فایده است بیایم کاری بکنیم که راضی هم هستیم. زمانی که ما ماسک ها را تحویل میدهیم بهترین لحظه زندگی مان است که برای خودمان و خانواده مان دعای خیر میکنند و لبخند می زنند.

ما با حمایت یک سری دوستان که اطلاع رسانی کردند، خیلی جلو رفتیم، مردم خیلی به ما زنگ زدند و درخواست ماسک داشتند، چند نفر از بچه ها را که در کار خیاطی وارد نبودند برای اطلاع رسانی و ارتباط با مردم گذاشتیم، ما یک سری کارها را حتی پست میکنیم به طور مثال از گرگان درخواست ماسک دادند که برایشان ارسال کردیم. یک تعداد هم که نزدیک تهران هستند، در تهران قرار می گذاریم و تحویلشان میدهیم. 

وی درباره درخواست هایی که برای ماسک داشتند، می گوید: الان حتی از آتش نشانی ما درخواست ماسک داریم دوستان زحمت کشی که خیابان ها را ضدعفونی میکنند نیاز به ماسک دارند ، کارمندان مترو از ما ماسک دریافت کردند، رفتگران فضای سبز شهرداری حتی پرستاران بخش های مختلف که با بیماران کرونایی ارتباط مستقیم دارند از ما ماسک دریافت کردند ، معلولین و بیماران تنفسی با ما در ارتباط بودند.

ما از طریق فضای مجازی با مردم در ارتباط هستیم خیلی از دوستان به ما گفتند که می توانیم در این وضعیت بازار و شب عید ماسک ها را سی تا چهل هزارتومان بفروشیم اما ما نیتمان رایگان بود و حتی تعدادی مغازه ها به ما گفتند که ما ماسک هایتان را به ما بدهید ما برایتان می فروشیم ولی ما با خودمان گفتیم تمام لذت این کار این است که رایگان برای کمک به مردم باشد نه اینکه به فکر پر کردن جیب خودمان باشیم.

تا الان فکر می کنم نزدیک به 500 ماسک بین مردم توزیع کردیم. الان چند نفر دیگر از دوستانمان به کمک آمدند تا بیشتر تولید و به مردم برسانیم.

آخرین اجرای ما در تالار محراب به نام شهر گربه ها برای کودکان بود اتفاقا آن کار هم درباره تفکیک زباله بود ، بعد کار مذهبی سال بعد ما به نام «ام هلال» درباره واقعه عاشورا و مرتبط با امام حسین(ع) است انشالا خود امام حسین (ع) راضی باشد که ما پارچه های کار را برای مردم صرف کردیم. من اعتقاد دارم هر کار خیری که در راه خدا و مردم انجام دهیم جوابش زودتر از آنچه فکرش را بکنیم به ما خواهد رسید من مطمئنم سال بعد کار ما لنگ نمی ماند و انشالا اجرا خواهیم رفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول