اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

توصیه استاد روانشناس به ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد/تشکیل گروه روانشناسان مداخله‌گر

استاد روانشناس به ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد و شبکه دنا در بحبوحه شیوع کرونا توصیه‌هایی کرد.

توصیه استاد روانشناس به ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد/تشکیل گروه روانشناسان مداخله‌گر

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج واژه کرونا ویروس به معنی تاج یا هاله است؛ این واژه به مشخصه ظاهری ویریون‌ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است از این رو کروناویروس را ویروس تاج‌دار نیز می‌نامند.

به گزارش فارس؛ در دسامبر ۲۰۱۹ برای اولین بار در شهر ووهان استان هوبئی چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کروناویروس با همه‌گیری در انسان شناسایی شد.

با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی آن نام رسمی انتخاب کرده‌ است «کووید ۱۹» که اشاره‌ای دارد به «کرونا»، «ویروس»، «بیماری» و سال ۲۰۱۹ و برآوردهای نخستین نشان می‌دهد که درصد مرگ و میر این ویروس بین ۲ تا ۳ درصد مبتلا شدگان است.

به گزارش فارس؛ بعد از شیوع این ویروس در کشور که تاکنون همه استان‌ها را درگیر کرده در استان کهگیلویه و بویراحمد به تناسب کمتر از سایر استان‌ها شاهد شیوع آن بوده‌ایم که در تازه‌ترین اعلام دستگاه‌های متولی اکنون تنها  خوشبختانه به هر دلیل تنها 6 نفر در استان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

اما گذشته از مشکلاتی که خود ویروس کرونا برای جامعه ایجاد کرده و افرادی مبتلا به آن شده و عده‌ای دیگر در معرض ابتلا هستند بار روانی آن بیش از خود ویروس بر سر جامعه سایه سیاه افکنده است چنانچه هر روز شاهد ایجاد فضای یاس و ناامیدی توسط عده‌ای دانسته و نادانسته در فضای مجازی استان هستیم.

به همین منظور با دکتر شیرعلی خرامین استاد دانشگاه و روانشناس برجسته استان کهگیلویه و بویراحمد، دانش‌آموخته روانشناسی از انگلستان گفت‌وگویی انجام دادیم.

خرامین در این گفت‌وگو با اظهار تاسف از این که عده‌ای جو را در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به شدت ملتهب کرده‌اند و کسی هم با آن‌ها کاری ندارد و آزادانه هر مطلبی باب میلشان باشد در سطح جامعه انتشار می‌دهند اظهار کرد: این ویروس به مراتب خطرناک‌تر از ویروس کروناست.

این استاد روانشناسی با بیان اینکه در بحران عجیبی به سر می‌بریم تصریح کرد: اول این که وحشت از خود بیماری مشکلاتی به وجود آورده و دوم اینکه عده‌ای به هر دلیل دست به اقداماتی از جمله انتشار پیام‌های التهاب‌آور می‌زنند.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا  اثبات شده مهم‌ترین عامل زمینه‌ای این بیماری و هر بیماری دیگری استرس است و هنوز به خوبی روی کنترل استرس کار نکرده‌ایم افزود: استرس موجب ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری می‌شود و خود بزرگترین فرصت است تا کرونا بر فرد غلبه کرده و از پای درآورد.

خرامین با بیان مثالی در خصوص مضرات استرس در چنین مواقعی افزود: مثل این است که تمامی سربازان یک کشور را در برابر دشمن قتل عام کنیم و آن گاه زمینه کشتار خودمان توسط دشمن فراهم شود.

این استاد روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه با درخواست از مسوولان ستاد بحران استان برای کار کردن بیشتر روی روحیه مردم افزود: همه مشکلات ما به تهیه الکل و ماسک و ژل برنمی‌گردد بلکه باید ستاد بحران زمینه ایجاد فضای روانی امن را برای مردم فراهم کند.

وی با درخواست از صدا و سیمای مرکز استان جهت پخش برنامه‌های شاد و فیلم‌های کمدی و سایر برنامه‌های مفرح در این روزها تصریح کرد: ما نیز به عنوان خادمان مردم در حوزه روانشناسی گروهی با بیش از 100 روانشناس هم استانی تشکیل داده‌ایم که با نام «روانشناسان مداخله‌گر در بحران» آماده ارائه هرگونه خدماتی به مردم و دستگاه‌های مختلف هستیم.

خرامین با بیان این که در این گروه تولید محتوای روانشناسی برای مقابله با بحران کنونی داریم خاطرنشان کرد: همه تولیدات خود را در اختیار مردم و دستگاه‌ها در صورت نیاز قرار خواهیم داد.

وی با انتقاد از نوع نگرش غلطی که نسبت به بیماران کرونایی وجود دارد افزود: علاوه بر خود این افراد خانواده‌های آن‌ها نیز هم از نظر اجتماعی و هم از حیث روانی در معرض خطر قرار دارند.

انتهای پیام/82009

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول