اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

اهمیت سرعت عمل دولت برای درمان صنایع کرونازده

ویروس کرونا در حالی این روزها اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده که امسال با عنوان رونق تولید نام‌گذاری شده و این موضوع در کنار رکود حاصل از کرونا، اهمیت توجه به بخش تولید و فضای کسب و کار را بیشتر می کند.

اهمیت سرعت عمل دولت برای درمان صنایع کرونازده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جمعی از مخاطبان فارس من با ثبت سوژه ای در فارس من با عنوان « حمایت مالی دولت از کسب و کارها با شیوع کرونا» اتخاذ تصمیماتی از سوی دولت برای حمایت از فعالان اقتصادی در شرایط شیوع ویروس کرونا را خواستار شدند.

این مخاطبان عنوان کردند: با توجه به اینکه ویروس کرونا باعث کسادی 98 درصد بازار شده، فعالان بخش کسب و کار نیازمند حمایت کامل دولت هستند، زیرا توان پرداختن اجاره محل فعالیت از دستشان خارج شده و حتی دیگر نمی توانند پول نان شب خود را به دست آورند.

در این وضعیت اقساط بانک های مختلف به موعد خود رسیده و تنها راه در صورت کمک نکردن سریع و ضروری دولت، خروج از بازار کسب و کار است که در نتیجه باعث کوچک تر شدن اقتصاد و افزایش بیکاری می‌شود.

در این مورد اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اثرات آن بر اقتصاد کشور، ضمن ابراز نگرانی در مورد کسب‌ و کارهای خدماتی، کوچک و متوسط و بنگاه‌های بزرگ بالادستی، 8 پیشنهاد برای جبران بخشی از آسیب‌ها ارائه کرد.

غلامحسین شافعی در این نامه خطاب به حسن روحانی با بیان اینکه کسب‌ و کارهای خدماتی کوچک و متوسط حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارند، نوشته است: با توجه به انتشار بیماری کرونا در سطح کشور امکان دارد، شاهد بروز یک سکته تقریباً گسترده در گردش مالی، ظهور بدهی‌های انباشته، نکول تعهدات مالی و بروز موجی از ورشکستگی‌ها و تعطیلی بعضی کسب‌ و کارها باشیم.

شافعی افزود: موج این شوک از بدنه کسب‌ و کارهای خدماتی کوچک و متوسط و بنگاه‌های فعال در زمینه تجارت بین‌المللی به ساختارهای اقتصاد کلان و بنگاه‌های بزرگ بالادستی به ویژه نظام بانکی و مالی منتقل خواهد شد و در نتیجه متغیرهای اقتصاد کلان، همچون رشد، اشتغال و تورم را که به تازگی در مسیر احیا قرار گرفته بودند، مجددا وارد محدوده بحرانی می‌کند.

* 8 پیشنهاد فعالان اقتصادی به دولت

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در این نامه 8 اقدام پیشنهادی را مطرح کرده است که توجه به آن‌ها می‌تواند با بخشی از آسیب‌های احتمالی مقابله کند. تسریع در فعال‌سازی دیپلماسی توأمان اقتصادی-بهداشتی با کشورهای پیرامونی و مقاصد صادراتی، تسهیل فرآیند ثبت سفارش، اعطای موقت فرصت واردات بدون انتقال ارز و اعطای فوری تسهیلات مالی ارزی و ریالی برای تأمین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی و نیازهای وارداتی کشور برای مقابله با کرونا، ارتقای اولویت بازپرداخت بدهکاری و دیون دولت به بخش خصوصی، تمدید 6 ‌ماهه مزایا و معافیت‌هایی که موعد آنها به موجب مقررات موضوعه خاص تا پایان سال جاری بوده است از جمله این پیشنهادات است.

همچنین شافعی بخشودگی مالیات، حق بیمه و سایر عوارض برای کسب‌ و کارهای تولیدی و خدماتی خرد تا انتهای اردیبهشت‌99، امهال و تنفس 6 ماهه وصول مطالبات بانک‌ها، دوایر دولتی و عمومی و در عین حال تدوین برنامه جامع نقش‌آفرینی نظام پولی-مالی-اعتباری کشور در کنترل بحران اقتصادی کرونا با مشارکت بخش خصوصی و تدوین برنامه جامع بهبود فضای کسب‌ و کار و ارتقای سرمایه پذیری کسب‌ و کارهای خدماتی کوچک و متوسط با مشارکت بخش خصوصی را از دولت خواستار شده است.

* نامه نگاری وزارت صنعت و پیشنهاد 6 محور حمایتی

در این زمینه حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی نیز با ارسال نامه‌ای به نهاوندیان معاون اقتصادی و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی، با موضوع «رفع مشکل کسب و کارهای خرد آسیب‌دیده متأثر از شیوع بیماری کرونا» 6 درخواست از جمله بخشودگی مالیات تمام صنوف کسب و کارهای خرد مشخص در اسفندماه به منظور جبران بخشی از آسیب‌ها و دل‌نگرانی‌های این قشر را مطرح کرد.

همچنین معافیت صنوف از پرداخت بیمه خویش و کارگران تحت پوشش طی اسفندماه، استمهال اقساط بانکی این بخش از واحدهای صنفی، تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و کم‌بهره بانکی، معافیت پرداخت عضویت و شارژ این گونه فعالیت‌ها از اسفند سال جاری تا اطلاع ثانوی در تشکل‌های دولتی یا غیردولتی و در عین حال معافیت از پرداخت هزینه‌های جانبی از دیگر مواردی است که قائم مقام وزیر صنعت برای حمایت از صنوف و کسب و کار خرد به دولت پیشنهاد داده است.

* آثار دومینوی اقتصادی ویروس جدید

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در این خصوص با تشریح آثار دومینوی اقتصادی کرونا در کشور، گفت: فریز چک ها، اقساط تسهیلات واحدهای تولیدی‌ و راه اندازی خط اعتباری جدید برای اعطای کمک‌های کم بهره به بنگاه های اقتصادی متضرر شده از جمله راهکارهای مقابله با این آثار است.

وی افزود: در این ایام که تمام افکار عمومی بر بیماری کرونا متمرکز شده، متاسفانه چرخ اقتصاد به طرز محسوسی در حال کند شدن است، در حالی که برخی تولیدات و یا نحوه تامین آنها از این بیماری تاثیر نمی‌گیرد و در سایر حوزه‌ها نیز با بالابردن سطح بهداشت می‌توان نگرانی مردم را مرتفع کرد، زیرا کند شدن چرخه اقتصادی، طیف وسیعی از مردم را در فشار قرار داده و تبعات آن که می‌تواند به رکود منجر شود، امنیت داخلی و خارجی را به خطر خواهد انداخت.

وی با انتقاد از برخی تصمیمات حوزه اقتصادی سلامت، افزود: در حال حاضر پاشنه آشیل ایران، اقتصاد است و آنچه دشمنان روی آن فشار می‌آورند نیز همین موضوع است، نباید بگذاریم کرونا به یک بیماری در اقتصاد کشور منجر شود، زیرا درمان آن بسیار هزینه برتر از درمان بیماری فعلی است. باید در این خصوص برنامه و سناریوهای مشخص داشته باشیم، اما متاسفانه سرعت تصمیم‌گیری‌ها در این موضوعات مناسب نیست.

ضروری است تا دولت برنامه دقیقی برای حمایت از فعالان اقتصادی داشته باشد تا به جای نوشدارو پس از مرگ سهراب شاهد درمان به موقع اقتصاد کشور باشیم.​

غزنوی تصریح کرد: با شروع کرونا، بورس جهانی 6 هزار میلیارد دلار ارزش خود را از دست داده است، در چین مصرف نفت بیش از 25 درصد کاهش پیدا کرده و رشد اقتصادی این کشور نیز 1.5 درصد کاهش یافته است. حتی پیش بینی می‌شود، قیمت نفت تا 40 دلار کاهش یابد که درآمدهای حاصل از فروش و مشتقات آن را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: از دیگر راهکارها می توان به حمایت از فروشگاه‌های آنلاین و استارتاپ ها، فریز چک‌ها و اقساط تسهیلات تولیدی‌ها و راه اندازی خط اعتباری جدید برای اعطای کمک‌های کم بهره به بنگاه‌های اقتصادی متضرر شده و تقویت دیپلماسی اقتصادی به خصوص برای افزایش صادرات اشاره کرد.

* صنایع کرونازده و لزوم مهلت دهی در پرداخت مالیات و حق بیمه

مجید افتخاری نیا، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک نیز با بیان اینکه در سال رونق تولید باید برنامه‌ریزی دقیقی از سوی دولت برای حفظ تولید و اشتغال کشور صورت گیرد، به فارس گفت: دولت در زمینه مالیات‌ها و حق بیمه تأمین اجتماعی به صنعتگران مهلت دهد.

وی با بیان اینکه صنعت پوشاک و اصناف در شرایط بدی درگیر موضوع کرونا شده‌اند، گفت: برای حل این مشکل، هیچ بسته حمایتی از طرف دولت ارائه نشده، در حالی که بخش خصوصی نگران حفظ اشتغال و نیز پرداخت حقوق و مزایای شب عید کارگرانش است. 

وی تأکید کرد: در این وضعیت دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند، به طوری که حداقل در بحث مالیات‌ها و یا تأمین اجتماعی تمهیداتی برای بخش تولید اندیشیده شود. 

افتخاری نیا با بیان اینکه در حال حاضر نگران ورشکستگی بسیاری از اصناف هستیم، گفت: در سالی که به عنوان رونق تولید نامگذاری شده، باید برنامه‌ریزی دقیقی از سوی دولت برای حفظ تولید و اشتغال کشور صورت گیرد. 

وی تأکید کرد: دولت باید در زمینه نحوه پرداخت مالیات تولیدکنندگان تجدیدنظر کند و در عین حال، سازمان تأمین اجتماعی نیز باید برای دو ماه پایان امسال و

همچنین فروردین سال آینده جهت پرداخت حق بیمه صنعتگران و اصناف مهلت تعیین کند.

* اخذ اجاره بها به تعویق بیفتند

مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران نیز در این مورد معتقد است:‌ فروش واحدهای صنفی لوازم خانگی بر اثر شیوع ویروس کرونا به حداقل رسیده و این بنگاه‌ها دچار ضرر و زیان فراوانی شده‌اند.

وی گفت: هزینه واحدهای صنفی بسیار بالا است و برخی مجبور به پرداخت اجاره بها هستند، بنابراین به نظر می رسد در این شرایط مردم با در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی مسائل و مشکلات یکدیگر را بیشتر درک کنند و در صورت امکان در راستای یاری رساندن به یکدیگر اخذ اجاره بهای واحدهای صنفی حداقل یک ماه به تاخیر بیفتد تا این بحران فراگیر سپری شود و اوضاع به حالت عادی بازگردد.

در هر حال حمایت از صنایع و اصناف در سالی که به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده اهمیت دوچندانی پیدا کرده و در این میان، اتفاق مهم شیوع ویروس کرونا نیز اهمیت آن را بیش از پیش می‌کند. به همین جهت ضروری است تا دولت برنامه دقیقی برای حمایت از فعالان اقتصادی داشته باشد تا به جای نوشدارو پس از مرگ سهراب شاهد درمان به موقع اقتصاد کشور باشیم.

 انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول