اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان با تامین نظر دانشجوها اصلاح می‌شود

پس از چندین ماه پیگیری برای اصلاح شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان، سرانجام همه نظرات و پیشنهادات موافق و مخالفت درباره شیوه‌نامه جدید اتخاذ شد تا در نهایت شیوه‌نامه به نحوی که نظر دانشجویان را تامین کند اصلاح شود.

شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان با تامین نظر دانشجوها اصلاح می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در مرداد ماه ۹۸ شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان با همکاری وزارتخانه های علوم و بهداشت تصویب و به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد.

دانشجویان با اعتراض به شیوه نامه جدید انضباطی، عنوان کردند که حقوق اولیه دانشجویان و حقوق شخصی در شیوه‌نامه جدید در نظر گرفته نشده و از معاونت حقوقی رئیس جمهوری خواستند که به این موضوع ورود و موضوع را بررسی کند.

به این ترتیب جلسه‌ای با حضور دانشجویان برای بررسی شیوه نامه ترتیب داده شد که دانشجویان پیشنهادات خود را مطرح کردند.

*ایرادات اساسی به  شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان

مجید صرفی دانش‌آموخته دکترای حقوق خصوصی دانشگاه تهران و عضو سابق شورای انضباطی مرکزی وزارت علوم در محل دانشگاه تهران درباره ایرادات اساسی به  شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان به خبرنگار فارس، گفت: به صورت کلی در مواردی بهبودها و در مواردی ضعف دارد. مهم‌ترین ایرادات به  شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان این است که سه اصل دادرسی منصفانه شامل رسیدگی منصفانه، حق دفاع و ابلاغ در شیوه‌نامه جدید نقض شده است. درباره رسیدگی منصفانه، شاکی خصوصی نمی‌تواند حضور فیزیکی داشته باشد، درباره نقض حق دفاع، متشاکی نمی‌تواند همراه و نماینده داشته باشد و درباره ابلاغ هم تغییر روش ابلاغ از کتبی به تلفنی، نقض صریح دادرسی منصفانه است. شش سال است که شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان در دست دولتی که داعیه‌ حقوق شهروندی دارد در حال تهیه است و بعد از این همه مدت انتظار می‌رفت به دستورالعملی برسد که این ابهامات را بکاهد. 

*اصلاح بخش‌های ابهام‌دار شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان 

لعیا جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره ورود این معاونت به موضوع شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان، اظهارداشت: پس از جلسه‌ای که معاونت حقوقی ریاست جمهوری با نمایندگان دانشجویی درباره شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان داشت، دانشجوها پیشنهادات خود را مطرح کردند و مقرر شد پیشنهادشان بررسی و مواردی در شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان اعمال شود تا نظر دانشجویان هم تامین شده باشد. مواردی در شیوه‌نامه که با قانون اساسی، قوانین عادی کشور و منشور حقوق شهروندی مغایرت داشت هم مورد بررسی قرار گرفت.

جنیدی گفت: بررسی بخش‌های مورد ابهام در شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان به پایان رسانده و فقط منتظر ارائه پیشنهاد یکپارچه از سوی دانشجویان هستیم تا تهیه نسخه نهایی پیشنهاد تهیه شود.

*پیشنهاد نهایی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور برای اصلاح شیوه‌نامه انضباطی دانشجویی

حمید رضا علومی درباره آخرین وضعیت بررسی ابهامات شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان توسط معاون حقوقی رئیس جمهور گفته: معاون حقوقی رئیس جمهور اواخر هفته پیش پیشنهادی درباره شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان به وزارت علوم و وزارت بهداشت ارسال کرد که این نامه مبتنی بر برخی از نقطه نظرات معاونت حقوقی ریاست جمهوری و برخی تشکل‌های دانشجویی بود.

وی گفت: معاون حقوقی رئیس جمهور به طور کلی خیلی از رویکردهای شیوه نامه مذکور را مثبت تلقی کرده و اصول دادرسی عادلانه در این شیوه نامه را به عنوان اصول راهبردی ذکر شده و به آن تاکید کرده بود و به برخی مواد شیوه نامه ایراد حقوقی و به برخی مواد ایراد ویرایشی گرفته است که پیشنهادات در سازمان امور دانشجویان بررسی خواهد شد.

*بررسی نهایی شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان تا پایان نیمسال تحصیلی جاری

مجتبی صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره وضعیت بررسی شیوه نامه انضباطی دانشجویان، اظهارداشت: تا به حال چند پیشنهاد درباره تغییرات شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان به وزارت علوم رسیده است و معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم دراین باره جمع بندی و پیشنهادی داشته است. از سوی دیگر، دانشگاه‌ها هم چنانچه اعلام کنند که در اجرای این  شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان دچار مشکلاتی هستند و نظرات خود را اعلام کنند.

وی گفت: سعی می‌کنیم تا پایان نیم سال تحصیلی بررسی ها را انجام بدهیم، جاهایی که نیاز به اصلاح و رفع ابهام است را اصلاح کنیم.

*همه نظرات و پیشنهادهات موافق و مخالفت درباره شیوه‌نامه جدید اتخاذ شد

در حال حاضر  شیوه نامه انضباطی دانشجویان از سوی وزارت علوم و وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و اجرا می‌شود اما وزارتخانه به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که تا زمانی که بررسی نهایی شیوه‌نامه جدید براساس پیشنهادهای جدید به پایان نرسیده کمی با دانشجوها مدارا کنند که رای حساسیت‌برانگیزی صادر نشود.

با توجه به اینکه همه نظرات و پیشنهادهات موافق و مخالفت درباره این شیوه‌نامه جدید اتخاذ شده و به دست وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت رسیده، احتمالا تا پایان نیم سال تحصیلی بررسی ها به پایان می‌رسد و شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشجویان نهایی می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول