اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«سیاست» از منظر رهبر معظم انقلاب منتشر شد

کتاب «سیاست از منظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)» با بررسی دیدگاه‌های ایشان در حوزه سیاست داخلی و خارجی از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

«سیاست» از منظر رهبر معظم انقلاب منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «سیاست از منظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» با بررسی دیدگاه‌های ایشان در حوزه سیاست داخلی و خارجی از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

رهبر معظّم انقلاب همواره تلاش داشته‌اند مبانی، ارکان، اهداف، ارزش‌ها و عناصر اساسی نظام اسلامی را تبیین و تشریح کنند و در تفسیر این مکتب سیاسی هماره محور و کانون مباحث را اندیشه و خطّ فکری و عملی امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) قرار داده‌اند. در منطق ایشان جمهوری اسلامی شجره‌ طیّبه‌ای است که ریشه‌ آن امام(ره) و آرمان‌های ایشان است و بدون منطق و اندیشه‌ ایشان، معنا و مفهوم نمی‌یابد.

در کتاب  «سیاست داخلی و خارجی از منظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» تلاش شده است رئوس اصلی و بنیادین مباحث ایشان در این زمینه ارائه شود. منابع تحقیق هم تمام مباحث رهبر معظّم انقلاب را شامل می‌شود؛ البتّه تا جایی که امکان دسترسی وجود داشته است. چند نکته در این رابطه لازم به یادآوری است:

۱. در این کتاب تلاش شده مباحث کلّی و مبنایی رهبر معظّم انقلاب ارائه شود. بسیاری از مباحث اصلی ایشان مربوط به حوادث و وقایعی است که در زمان خاصّی اتّفاق افتاده و زمان آن گذشته است؛ مثل بیانات و مواضع در خصوص حضور آمریکا در عراق و سقوط صدّام. این مباحث بسیار بنیادین و ریشه‌ای است و حتماً در یک کار تحلیلی باید محور بررسی قرار بگیرد امّا با ساختار کتاب حاضر، عرضه‌ آن اشکالات و ابهاماتی را باعث می‌شد و روشن ساختن برخی ابعاد دست‌کم ذکر موارد و مستندات تاریخی مرتبط در پاورقی را ضروری می‌ساخت و همین موضوع قطعاً حجم کنونی را تا دوبرابر افزایش می‌داد.

۲.تلاش شده ساختار مباحث، منسجم و بر اساس یک نظام منطقی باشد امّا در عین‌ حال نوعی استقلال در فصول و بخش‌های مختلف هم دیده می‌شود؛ به همین دلیل برخی مباحث و عناوین دائماً تکرار شده که ممکن است اهل تحقیق این تکرارها را مناسب ندانند.

به‌طور کلّی کتاب حاضر در دو دفتر تعریف شده که هر دفتر شامل بخش‌ها و فصول متعدّدی است: دفتر اوّل: کتاب سیاست داخلی، مبانی، اهداف، اصول و الزامات نظام سیاسی اسلام از منظر مقام معظّم رهبری. این دفتر شامل پنج بخش است:

بخش اوّل: کلّیّات و مبانی        
در این بخش به مباحث زیر پرداخته شده است: ضرورت حکومت در اسلام (رابطه‌ی دین و سیاست) و اهداف و ارزش‌ها در نظام سیاسی اسلام     

بخش دوّم: مردم‌سالاری دینی
در این بخش مباحث ذیل آمده است: مفهوم و ماهیّت مردم‌سالاری دینی، تفاوت‌های مردم‌سالاری دینی و غیر دینی، رابطه‌ امام و امّت در مردم‌سالاری دینی و ولایت فقیه در مردم‌سالاری دینی.

بخش سوّم: فرهنگ تحزّب و رقابت سیاسی در مردم‌سالاری دینی
در شرایطی، نوعی از جناح‌بندی در مقطعی از انقلاب اسلامی شکل گرفت و در سالیان اخیر این نوع جناح‌بندی حالتی متصلّب و غیر منعطف پیدا کرد؛ به‌گونه‌ای که اقشار و گروه‌های مختلف را تا مرز تقابل و تعارض خصمانه پیش برد. عدّه‌ای تحت عنوان راست و گروهی ذیل تیتر چپ عَلَم سیاست‌دانی و سیاست‌ورزی برپا داشتند. به‌مرور عناوین رنگ و بوی ارزشی و فرهنگی پیدا کرد: اصلاح‌طلب و اصول‌گرا. منش رهبر معظّم انقلاب اسلامی در این کشاکش همواره اصالت بخشیدن به ارزش‌ها و اصول انقلابی و اسلامی همراه با تأکید بر وحدت سیاسی حول قانون و منافع ملّی و ارزش‌های انقلابی بوده است. در این بخش پس از بیان نگاه انقلاب به مسئله‌ تحزّب، شاخص‌های اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی در فصولی جداگانه بیان و در ادامه مسئله‌ اختلافات سیاسی، اهمّیّت وحدت سیاسی و معیارهای وحدت تشریح شده است. در پایان این بخش به مسئله‌ مخالفان نظام و شیوه‌ برخورد با آنان پرداخته شده است.

بخش چهارم: رفتار و سلوک سیاسی کارگزاران نظام اسلامی

در این بخش سلوک سیاسی ائمّه‌ معصومین(علیهم‌السّلام) به تفکیک و جداگانه آمده است. همین‌طور سلوک سیاسی امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) و نقش تاریخی برخی علما و روحانیّت در جریان‌های سیاسی به تفکیک آمده است.

بخش پنجم: مؤلّفه‌های ایجابی و سلبی فرهنگ سیاسی اسلام
مباحث این بخش دربرگیرنده‌ شاخص‌های فرهنگ سیاسی مطلوب در اسلام و نیز مهم‌ترین آسیب‌ها و عوامل انحراف در نظام سیاسی اسلام است.

دفتر دوّم نیز به سیاست خارجی از منظر رهبر معظّم انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. مباحث این دفتر هم در پنج بخش تدوین شده است:         

بخش اوّل: آرمان‌گرایی واقع‌بینانه؛ چهارچوبی نظری برای تعاملات سیاست خارجی جمهوری اسلامی      
بخش دوّم: اصول و پایه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
بخش سوّم: اقتدار بین‌المللی و عوامل مؤثّر بر آن   
بخش چهارم: سیاست‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال دول و ملل خارجی (دربرگیرنده‌ی مباحثی در خصوص سیاست‌ها و مواضع کلّی نظام سیاسی اسلام، مواضع و سیاست‌ها در قبال امّت اسلامی و مشکلات آن، مسائل فلسطین، جریان بیداری اسلامی و جریان‌های تکفیری).

همین‌طور مواضع جمهوری اسلامی در مقابل دشمنان جمهوری اسلامی به تفکیک آمده است. در این فصل به مطالب رهبر انقلاب در خصوص آمریکا و نیز مسئله‌ مذاکره به‌تفصیل اشاره شده است.

بخش پنجم: نشانه‌ها و عوامل تحوّل نظم کنونی و آینده‌ جهان
این بخش درحقیقت بیان نگاه رهبری در خصوص آینده‌ سیاسی جهان باتوجّه‌ به اوضاع و احوال کنونی حاکم بر جهان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول