اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سفر از شهر آدم کوتوله‌ها تا زندگی در اعماق زمین+عکس

یکی از جاذبه های دیدنی و شگفت انگیز استان مرکزی شهر خمین با بیش از 10 شهر زیرزمینی است که یکی از آنها شهر زیرزمینی تهیق است که سال 84 توسط ساکنان روستا سر از خاک بیرون آورد.

سفر از شهر آدم کوتوله‌ها تا زندگی در اعماق زمین+عکس

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، ایران با قدمتی چندین هزار ساله از جمله سرزمین های کهن و باستانی جهان و سرزمینی مملو از جاذبه های تاریخی و دیدنی است، جاذبه هایی که چشم هر بیننده ای را خیره کرده و به شگفتی وا می دارد.

وجود غارهای زیبا و شگفت انگیز، سنگ نگاره ها، آبشارها، سرزمین های بکر، مناظر زیبا و نایاب، بناهای تاریخی و ارزشمند در جای جای ایران حیرت و شگفتی جهانگردان را برانگیخته است.

سخن گفتن از جاذبه های ایران سخن گفتن زیبایی ها و دیدنی های بسیاری است که گردشگران بسیاری را خود جلب کرده است، از جمله این جاذبه ها شهرهای زیرزمینی است که در برخی از استان های کشور از جمله اصفهان، همدان، کاشان، مرکزی و جزیره کیش به چشم می‌خورد.

این نقاط از آن جهت به عنوان جاذبه های گردشگری شناخته می شوند که ساخت آنها در سطحی پایین‌تر از زمین مورد تعجب بشریت امروز بوده و به خوبی بازگو کننده اطلاعات فراوانی از تاریخ و نوع زیست گذشتگان است.

شهر کاریز ایران شگفت انگیز شهر زیرزمینی دنیا 

به جرات می توان گفت شگفت انگیز شهر زیرزمینی دنیا شهر کاریز ایران که در جزیره کیش وجود دارد.

کارشناس باستان‌شناسی استان مرکزی با اشاره به این شهر زیرزمینی به خبرنگار فارس در اراک می گوید: شهر زیر زمینی کاریز با 2500 سال قدمت از جمله شهرهای زیرزمینی ایران است که هرساله گردشگران بیشماری را در دل خود جای می‌دهد.

اسماعیل شراهی می‌افزاید: این شهر در عمق ۱۶ متری ازسطح زمین واقع شده و دارای ۸ متر ارتفاع است.

 شهر اویی با قدمتی 1500 سال در زیر زمین

وی تصریح می کند: دیگر شهر زیرزمینی ایران شهر اویی با قدمتی 1500 سال است که در شهر کاشان واقع شده، این شهر که از  بی نظیرترین شهر‌های زیرزمینی  جهان  بوده و متعلق به دوره ساسانیان به منظور در امان ماندن از حملات دشمنان احداث شده است.

کارشناس باستان‌شناسی استان مرکزی  ادامه می دهد: ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالان های باریک تودرتو و اتاق هایی با ابعاد کوچک این شهر را به یکی از نایاب ترین معماری های شهرهای زیر زمینی تبدیل کرده است.

شراهی خاطرنشان می کند: این شهر دارای وسعت زیادی بوده و دلیل آن ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی بوده که در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته‌است. 

شهرهای زیرزمینی سفیدشهر و سامن در اصفهان و همدان

وی شهر زیرزمینی سفیدشهر اصفهان را از دیگر جاذبه های زیرزمینی ایران معرفی کرده و می گوید: این شهر در 15 متری عمق زمین واقع شده و گفته می شود به عنوان پناهگاه مردم شهر در برابر هجوم دشمنان محسوب می شده است.

 کارشناس باستان‌شناسی استان مرکزی با بیان اینکه شهر زیرزمینی سامن همدان نیز که به‌طور اتفاقی در سال ۱۳۸۴ کشف شده از جمله جاذبه های گردشگری ایران است، می‌گوید: این شهر با ۳ هکتار وسعت در عمق ۶ متری زمین  قرار دارد و قدمت آن مربوط به قبل از دوره اشکانیان است.

 شهر آدم کوتوله ها در قلب ایران

در استان مرکزی چندین شهر زیرزمینی وجود دارد که این شهرها آنچنان که باید و شاید معرفی نشده اند از جمله این شهرها شهر زیرزمینی ذلف آباد در منطقه فراهان است که متعلق به دوره ایلخانان  است.

این شهر تاریخی در پنج‌کیلومتری جاده فراهان به آشتیان و تفرش واقع شده و به شهر  آدم‌کوتوله‌ها معروف است.

کاوش های صورت گرفته از این شهر تاریخی روایتگر زندگی انسان های کوتوله‌ای است در دوران تیموریان در این شهر سکونت داشتند

 کارشناس باستان‌شناسی استان مرکزی با اشاره به این شهر می‌گوید: در شهر زیرزمینی ذلف آباد اشیایی به دست آمده که حکایت از سکونت انسان های کوتوله در این شهر دارد.

شراهی بیان می کند: کاوش های صورت گرفته از این شهر تاریخی روایت گر زندگی انسان های کوتوله ای است در دوران تیموریان در این شهر سکونت داشتند.

 وی تصریح می کند: واقع شدن این شهر زیرزمینی در کنار امامزاده برای زائرانی که به زیارت می آیند جاذبه دیدنی زیبایی به شمار می رود و هرساله در ایام تعطیل و  نوروز بازدیدکنندگان بسیاری از این منطقه دیدن می کنند.

 کارشناس باستان‌شناسی استان مرکزی با اشاره به اینکه محوطه تاریخی ذلف آباد در 30 کیلومتری شمال اراک و در دشت فراهان واقع شده ادامه می دهد: این محوطه تاریخی دارای 110 هکتار بوده و با دو کاوش سر از خاک بیرون آورده است.

شراهی با بیان اینکه قدمت این شهر زیرزمینی متعلق به دوره ایلخانیان است، می گوید: در این شهر مکان هایی چون  میدان گاه و مسجد وجود داشته و شواهد حاکی از آن است که صنعتگرانی متمدنی در این منطقه سکونت داشتند.

 خمین با 10 شهر زیرزمینی

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و شگفت انگیز استان مرکزی شهر خمین با بیش از 10 شهر زیرزمینی است که یکی از آنها شهر زیرزمینی تهیق است که سال 84 توسط ساکنان روستا سر از خاک بیرون آورد.

این شهر زیرزمینی که در دوره سلجوقی و ایلخانی بنا شده دارای کاربری مسکونی بوده و معماری ماهرانه ای دارد.

کارشناس باستان شناسی استان مرکزی با بیان اینکه پیشرفت رو به جلوی بشر در مهندسی سازه و معماری عاملی بوده تا انسان ها بتواند روز به روز سازه های زیرزمینی کاربردی تر و راحت تری را بنا کند، اظهار می کند: اصل و اساس معماری تهیق در بافت های سخت و محکمی است که انسان را به شگفتی وا می دارد.

شراهی بیان می کند: حفر چنین سازه های حتی با امکانات امروزی کار دشواری است و اینکه نیاکان ما در گذشته چه طور موفق به ساخت این شهر شده اند بر جذابیت آن افزوده است.

وی با اشاره به بازگشایی قسمت های قابل توجهی از اتاق ها در فضای داخلی این  شهر ادامه می دهد: تاکنون یک عبادتگاه، یک انبار، یک اتاق و یک چاه در شهر زیرزمینی بازگشایی شده است.

کارشناس باستان شناسی استان مرکزی از ساخت یکی از خانه های این شهر زیرزمینی در دو طبقه خبر داده و می گوید: شاید به جرات بتوان گفت یکی از جالب ترین مکان های این شهر عجیب خانه  دوطبقه ای است که از طریق پله جدا شده است.

شراهی می افزاید: این سازه از طریق تونل و راهروهای پرپیچ و خم به یکدیگر متصل است و در بخشی از آن شهر کوتاهی سقف باعث می شود قسمت طویلی از مسیر به صورت خمیده طی شود.

وی بیان می کند: شهر تهیث دارای سه ورودی است که تاکنون دو ورودی آن باز شده و یکی دیگر از ورودی های آن در زیر منزل یکی از روستاییان واقع شده و بسته است.

کارشناس باستان شناسی استان مرکزی دو دلیل را برای روی آوردن انسان ها به زندگی زیرزمینی مطرح کرده و می گوید: یکی از دلایل این است که اختلافات و کشمش های سیاسی دوره خوارزمشاهیان موجب شده انسان ها برای در امان بودن از جنگ خلفای عباسی به زیر زمین پناه ببرند و دلیل دیگر این است که ساکنین این شهر فعالیت مذهبی خاص داشتند که مورد قبول حاکمیت نبود و لذا با سکونت در زیر زمین به این فعالیت های خود ادامه دادند.

کارشناس باستان شناسی استان مرکزی می گوید: این شهر دارای فضای عمومی سالن، راهروها و 20 اتاق برای زیست انسانی است.

مرادی با بیان اینکه شهر زیرزمینی تهیق در محوطه ای با ساختار و بافت خاک بسیار محکم بنا شده  بیان می کند: فضاهای دسترسی و سکونتی این شهر با ظرافیت و زیبایی خاصی ساخته شده و بسیار خیره کننده هستند.

وی می افزاد: تاکنون 200 متر از مسیر این شهر شناسایی شده و شناسایی سایر بخش های آن ناتمام مانده است.

این کارشناس می گوید: 20 اتاقک این شهر زمینی درابعاد مختلف از دو در دو تا چهار در هشت متر مربع ایجاد شده است و ارتفاع آنها یک متر و 80 سانتیمتر است. 

شراهی خاطرنشان می کند: حین کاوش این منطقه سفالینه‌هایی به دست آمده که به دوره سده های پنجم تا هفتم هجری قمری  باز می گردد و ابعاد زیست انسانی و ویژگی های رفتاری ساکنان این منطقه را بازگو می کنند.

هم اکنون کاوش های باستان شناسی و اقدامات تخصصی برای این طرح مطالعاتی  در حال انجام است.

این دستکن تاریخی زیرزمینی در 7 کیلومتری شمال غرب خمین در جوار امامزاده زینب خاتون (ع) واقع شده است که جاذبه ای دیدنی برای گردشگران است.

انتهای پیام/و

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول