اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بهورز مهرورز/ مهربانی در دورافتاده‌ترین روستا+ تصاویر

در میان حجم انبوه اخباری که این روزها درباره ویروس کرونا منتشر می‌شود، کارهایی هستند که کمتر دیده می‌شوند، اما جامعه را امیدوار به شکست این ویروس می‌کنند.

بهورز مهرورز/ مهربانی در دورافتاده‌ترین روستا+ تصاویر

خبرگزاری فارس از تبریز_ کتایون حمیدی: با ورود میهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا از مبدا شهر ووهان چین و گسترش شیوع آن در سایر کشورهای جهان از جمله ایران، عده‌ای از شهروندان در جای جای جهان جان باختند و موجی از نگرانی در سطح جهان بوجود آمده است.

حالا مردم برای تهیه ماسک و مایع ضد عفونی کننده با مشکلاتی مواجه هستند.

«روز گذشته برای خرید ماسک و محلول ضدعفونی کننده دست، حداقل به بیش از ۱۰ داروخانه در تبریز سر زدم حتی یکی از آنها، نه ماسک و نه محلول ضدعفونی کننده برای فروش نداشت». این را زن میانسالی می‌گوید که برای خرید ماسک به داروخانه‌ای در خیابان شریعتی آمده است.

او ادامه می‌دهد: «همین ماسکی که حدود یک ماه پیش حداکثر ۵ هزار تومان فروخته می‌شد، این روزها حتی اگر پیدا هم شود با قیمت ۳۵ هزار تومان در برخی داروخانهها به فروش می‌رود».

این روزها عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب از این وضعیت بحرانی سوء‌استفاده کرده و اقدام به احتکار و و گران فروشی اقلام ضروری از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کرده‌اند.

هر روز اخبار زیادی از کشف انبار احتکار ماسک و مواد ضدعفونی کننده در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

موضوعی که صدای وزیر بهداشت را هم در آورد. او در این خصوص گفته است: «ماسک‌ها در دست یک مشت دلال پدرسوخته مفت خور افتاده».

آقای نمکی حتی اخیرا نامه تُندی به رییس جمهور درباره ادعای تولید روزانه چند میلیون ماسک نوشته و گفته است: «تاکنون ۱ میلیون ماسک تحویل گرفتیم، متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست، شبکه در هم تنیده احتکار ماسک محصولات خود را احتکار و با واسطه با قیمت ۱۰ برابری به دلالان معرفی می‌کنند».

ماجرای احتکار تا جایی پیش رفت که حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس قوه قضاییه خطاب به دادستان‌های سراسر کشور اعلام کرد: «به محتکران اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید، سلامت مردم قابل معامله و مسامحه نیست».

در روزهایی که ویروس کرونا زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و ویروس احتکار و گران فروشی هم بر مشکلات این روزها افزوده است، برخی‌ها هم پیدا می‌شوند که همچنان بوی انسانیت می‌دهند.

مهربانی در دورافتاده‌ترین روستا

زوج جوان کلیبری قاب مهربانی را در مقابل قاب احتکار قرار داده‌اند و با همت و همدلی برای هم‌روستایی‌های خود ماسک، تولید و توزیع می‌کنند.

محمدرضا علیاری، بهورز خانه بهداشت روستای عرب‌شاه خان کلیبر در آذربایجان‌شرقی است که در یک اقدام خلاقانه به اتفاق همسرش ماسک دولایه و قابل شستشو تولید می‌کند.

او می‌گوید: «من یک بهورز هستم ولی تعداد ماسکی که به ما می‌دهند بسیار کمتر از تعداد متقاضیان است از این‌رو تصمیم گرفتم با کمک همسرم ماسک تولید کنم».

علیاری ادامه می‌دهد: «روستائیان زیادی که هر روز با احشام سر و کار دارند و یا دچار بیماری‌های مختلفی از قبیل دیابت و مشکلات قلبی هستند، به خانه بهداشت مراجعه و درخواست ماسک می کردند، حتی ماسکی که در دهان داشتند، مدت‌ها از آن استفاده می‌کردند و این مشکلات من را به عنوان یک بهورز اذیت می کرد».

از ماسک ایثار تا ماسک احتکار

او توضیح می‌دهد: «همسرم خیاط است و چند روز پیش به او پیشنهاد دادم تا در خانه ماسک تهیه کنیم، با اینکه نزدیک عید است و همسرم سفارش زیادی دارد ولی او با کمال میل پذیرفت تا روزانه تعداد زیادی ماسک را بدوزیم و توزیع کنیم».

علیاری اضافه می‌کند: «اولین جامعه هدف ما افراد بیمار و مسن هستند، ما دست تنها هستیم و نمی‌توانیم بیش از ۵۰ ماسک در روز تولید کنیم، البته برای تحت پوشش قرار دادن  روستاهای اطراف و حتی خود شهرستان کلیبر، فراخوان داده‌ایم تا افراد علاقه‌مند به ما کمک کنند تا سرعت کار را بیشتر کنیم».

به گفته بهورز روستای عرب شاه، اهالی موضوع ویروس کرونا را زیاد جدی نگرفته اند به طوریکه بارها ماسک در اختیار روستائیان قرار می‌گرفت اما استفاده نمی‌کردند و حتی کرونا را یک مریضی می‌دانند که به کلیبر نمی‌رسد، ولی اخیرا با مشاهده یک مورد مثبت در کلیبر این ترس بین مردم هم ایجاد شده تا به عمق فاجعه پی ببرند و ماسک و مواد شستشو و ضدعفونی کننده درخواست کنند.

او می‌گوید: «هیچ وقت کار احتکارکنندگان برای من قابل درک نیست، الان در شرایطی هستیم که باید همه دست به دست هم بدهیم و همدیگر را بالا بکشیم نه اینکه با دست سر همدیگر را داخل آب فرو کنیم».

هر احتکار ترکشی بر جان لشکر است

بهورز جوان ادامه می‌‌دهد: «به نظرم الان در جنگ بزرگی قرار داریم که هر احتکار ترکشی بر جان گردان و لشکر است و اگر من به عنوان یک انسان احتکار می‌کنم نباید دیگر کلمه انسان را بر روی خود بگذارم زیرا یک ماسک، مواد ضدعفونی، دستکش و غیره احتکار شده گلوله‌ای بر سر همسایه و همشهری‌هایم است».

او در عین حال امیدوار است که با همت و همدلی مردم نه تنها ویروس کرونا را شکست می‌دهیم بلکه ویروس احتکار و گران فروشی هم از بین خواهد رفت.

علیاری برادر شهید هشت سال دفاع مقدس است و اجر این کار خیر خود را به روح برادرش تقدیم می‌کند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول