اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تلاش فرستاده سازمان ملل برای توقف پیشروی نیروهای صنعا در «مأرب»

فرستاده سازمان ملل به یمن تحت فشار عربستان که استان مأرب را هم در سایه پیشروی‌های رزمندگان یمنی و مصالحه برخی قبایل با آنها از دست رفته می‌بیند، خواهان آتش بس در این استان شد.

تلاش فرستاده سازمان ملل برای توقف پیشروی نیروهای صنعا در «مأرب»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل به یمن روز یکشنبه بر ضرورت کاهش تنش و دور نگاه داشتن شهر مأرب در شرق یمن از درگیری‌های جاری در این کشور تاکید کرد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، گریفیتس در بیانیه‌ای گفت که سفرش به مأرب را با دیدار با نمایندگان مقامات محلی و سران قبایل و جامعه مدنی و برخس آوارگان یمنی در داخل این استان به پایان رسانده است.

او افزود: «به اینجا آمدیم تا حرف اهالی مأرب و دغدغه‌های آنها را بشنویم و این اطمینان را ایجاد کنیم که دنیا هم با من صدایشان را می‌شنود».

فرستاده سازمان ملل بر ضرورت دور ماندن مأرب از درگیری‌های جاری در یمن و اطمینان‌بخشی نسبت به امنیت آن به عنوان پناهگاه آوارگان و ادامه روند آن برای توسعه و شکوفایی تاکید کرد.

گریفیتس گفت: «مأرب میزبان هزاران آواره از زمان آغاز جنگ در یمن است و در هفته گذشته بیش از یک هزار خانواده از درگیری‌های استان الجوف در همجواری آن به اینجا رسیدند».

او تاکید کرد: «تنها راه نجات یمن از سقوط مجدد در درگیری‌های گسترده و فاجعه انسانی جدید بازگشت به آتش‌بس از طریق کاهش تنش‌های فراگیر است».

فرستاده سازمان ملل افزود: «اکنون وقت این کار رسیده است. من با طرف‌ها برای ایجاد یک حقیقت تلاش خواهم کرد. یمن تحمل به انتظار نشستن را ندارد».

گریفیتس روز شنبه از ریاض پایتخت عربستان وارد شهر مأرب شد. او روز جمعه با «معین عبدالملک» نخست وزیر دولت مستعفی یمن در ریاض درباره تحولات اوضاع در یمن و اهمیت توقف درگیری‌ها گفت‌وگو کرده بود.

تصرف شهر الحزم مرکز استان الجوف توسط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نزدیک شدن آنها به مرزهای جنوب غربی عربستان تهدیدی جدی برای عمق خاک سعودی به حساب می‌رود که این امر ائتلاف سعودی را به تشدید حملاتش علیه مناطق مختلف واداشته است، زیرا استان الجوف سومین استان یمنی متصل به خاک عربستان پس از صعده و حجه است که به کنترل نیروهای یمنی درآمده است.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن چند هفته پیش هم مساحت گسترده‌ای از شهر کوهستانی «نهم» را که دروازه شرقی صنعا محسوب می‌شود به تسلط درآوردند.

هفته گذشته،  منابع محلی معتبر در استان مأرب که فعلا در کنترل نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی است، اعلام کردند، ارتش و کمیته‌های مردمی پس از آنکه موفق به تسلط بر کوه «لبنه» شمال اردوگاه «اللبنات» میان دو استان «الجوف» و مأرب شدند، به شکلی سریع در حال پیشروی به سمت مرکز استان مأرب هستند.

در ماه گذشته (بهمن) با رسیدن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به نزدیکی شهر مأرب و «الحزم» مرکز استان الجوف، حزب «الاصلاح» و دولت مستعفی یمن بناچار به وساطت‌های محلی و منطقه‌ای روی آورده‌اند تا مانع پیشروی ارتش صنعاء شوند.

همزمان با نزدیک شدن نیروهای یمنی به شهر «مأرب»،  آزادسازی این شهر برای گروه‌های مختلف یمنی مسجل شده و اخیرا نشستی میان فرماندهان سعودی و احزاب و قبائل همسو با دولت مستعفی منصور هادی تشکیل شده است تا شاید مانع آزادسازی شهر شوند.

بنابراین گزارش، برخی گروه‌های حاضر در این نشست خواستار امضای توافق صلح و جلوگیری از کشیده شدن جنگ به داخل شهر و تخریب زیرساخت‌های آن بودند؛ اما در مقابل برخی گروهها از جمله حزب اخوانی الاصلاح بر گزینه جنگ و عدم تسلیم تأکید داشتند. فرماندهان سعودی حاضر در جلسه نیز با اصرار بر گزینه جنگ، هرگونه مصالحه را رد کرده و بار دیگر وعده کمک مالی و تسلیحاتی داده‌اند.

«مأرب» آخرین و مهم‌ترین منطقه نفوذ اخوانی‌ها در جنوب شبه‌ جزیره عربی و یمن محسوب می‌شود و ائتلاف سعودی-اماراتی می‌تواند با مدیریت درگیری در این استان تا حد بسیار زیادی به هدف خود برسد.

در همین حال دولت نجات ملی یمن در واکنش به فشار نماینده سازمان ملل برای توقف پیشروی نیروهای یمنی در مأرب گفت: آتش‌بس واقعی به معنای بازگشایی فرودگاه‌ها، رفع محاصره بندر (الحدیده) و شهر الدریهمی (در الحدیده)، پرداخت حقوق کارمندان و برخورداری ملت یمن از ثروت‌های نفتی و گازی است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول