اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

رفتار مردم در اجتماعات، نانوایی‌ها و تاکسی‌ها نگران کننده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به مشاهدات خود از رفتار مردم در این ایام گفت: وجود ازدحام در مناطقی از شهر، رفتار مردم در نانوایی‌ها و همچنین تاکسی‌ها از عوامل نگران‌کننده این ایام در شیوع بیماری کرونا است

رفتار مردم در اجتماعات، نانوایی‌ها و تاکسی‌ها نگران کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا صائینی عصر امروز در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تاکید بر نقش مهم رفتار مردم در کنترل بیماری اظهار کرد: تا این مرحله آموزش‌های قابل توجهی به مردم ارائه شده، ولی باید متوجه بود که داشتن اطلاعات کافی نیست بلکه باید این اطلاعات منجر به تغییر رفتار شود وگرنه همه این اقدامات بی فایده خواهد بود.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان به تجمع مردم در مناطقی از شهر آنهم در ساعاتی خاص اشاره و تصریح کرد: این رفتارها به شدت موجب نگرانی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد کنترل ورودی‌های شهر و همچنین تشکیل کمپین‌هایی برای عدم سفر گفت: آن‌چه موجبات نگرانی شدید شده است ازدحام‌ آنهم عجیب و غریب برای خرید، نگرانی از عملکرد نانوایی‌ها با وجود همه اقدامات کنترلی انجام شده و باید متوجه باشیم که مردم باید خودشان امور کنترلی را انجام دهند.

صائینی تاکسی‌ها را دیگر عامل نگرانی در مورد کنترل بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: به مسافران توصیه می‌شود که در پشت تاکسی‌ها بیشتر از دو نفر ننشینند، ضمن اینکه باز هم توصیه اکید ما رعایت بهداشت و شستشوی مرتب دست است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در تشریح وضعیت جامعه گفت: بخشی از مردم به صورت وسواس اضطراب دارند و بخشی هم کلا بی‌خیال هستند و اطلاع‌رسانی درست وضعیت، نیاز به همفکری همگانی دارد.

وی قدرت انتقال ویروس کرونا را 12 برابر سرماخوردگی عنوان و تصریح کرد: مردم باید متوجه باشند که قرار گرفتن در محیط، ریسک ابتلا را به شدت افزایش می‌دهد.

صائینی افزود: پیشنهاد ستاد پیشگیری از کرونا، عدم حضور کارمندانی است که نیاز فوری به حضور آن‌ها نیست، چرا که نیازی به حضور همه افراد در محل کار نیست و می‌توان به صورت دورکاری هم از توانایی کارمندان استفاده کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان به انجام آزمایشات فراوان از افراد مشکوک به بیماری اشاره کرد و گفت: مدت زمان مورد نیاز برای اعلام نتیجه آزمایش حداقل 12 ساعت است که در برخی موارد نیاز به تکرار آزمایش هم می‌شود و به محض مشخص شدن نتیجه اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه زنجان وارد چرخه بیماری شده است و رفتار مردم مشخص کننده شیوع این بیماری خواهد بود، ادامه داد: مردم باید متوجه مشکل باشند تا بتوان امور را کنترل و زنجیره بیماری را قطع کرد.

صائینی با اشاره به اینکه توصیه ما اصلا بیرون نیامدن از منزل نیست، افزود: توصیه ما عدم حضور در اجتماعات و در صورت نیاز به حضور رعایت بهداشت به صورت کامل است.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان ضدعفونی را برای سلامت روان قانع کننده دانست و افزود: با قدردانی از بانیان این اقدام، باید متوجه باشیم که انتقال بیماری از انسان به انسان است و امور بهداشت فردی باید رعایت شود.

وی با تشریح پیشنهادهای موجود برای کنترل بیماری کرونا افزود: بهترین راه عقب انداختن همه‌گیری تا پیدا شدن درمان برای این بیماری است، از این رو توصیه ما عدم حضور در اجتماعات است.

صائینی آمار بیماران درگیر با کرونا را در سطح استان زنجان 53 مورد اعلام و تصریح کرد: 26 مورد از این افراد ترخیص شدند و فوتی‌های استان همان چهار نفر روز گذشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان دلیل عادی شدن ساعات کاری را ازدحام مردم در مدت زمان فعالیت دستگاه‌های اداری دانست و ادامه داد: قرنطینه نخست همان منزل است و محل قرنطینه تامین شده در سطح شهر تا کنون جز در موارد استثنایی مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی به مصوبه استان برای کنترل ورودی شهر زنجان اشاره و تصریح کرد: نیروی انتظامی مامور انجام این مصوبه است و در واقع طبق مصوبه زنجان میزبان مسافران نیست.

صائینی با بیان اینکه به لحاظ علمی اگر 50 تا 70 درصد مردم به این بیماری مبتلا نشوند کنترل نخواهد شد، افزود: موضوع رفتار انسان‌ها است تا بتوان امور را کنترل کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان زمان پیش‌بینی شده برای قله بیماری را در سطح کشور پنج تا 6 فروردین و در استان زنجان به دلیل شیوع دیرهنگان، دیرتر از این ایام اعلام کرد: همه مسؤولان درصدد آماده کردن امور برای کنترل هستند تا بتوان جلوی صدمات زیاد را گرفت.

وی سامانه سلامت را مهم‌ترین روش برای اطلاع‌رسانی دانست و افزود: این سامانه به خوداظهاری سلامت مردم کمک خواهد کرد، تا قبل از عمیق شدن مشکل بتوان نسبت به کنترل بیماری افراد مبتلا اقدام کرد.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول