اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس برای تشکیل کمیته مقابله با کرونا در دانشگاه‌ها/ تعطیلی تمام مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان اسفند

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده که علاوه بر تعطیلی تمامی مدارس و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور تا پایان اسفندماه، برای جبران عقب ماندگی‌های تحصیلی به میزان روزهای تعطیل شده به سال تحصیلی افزوده شود.

پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس برای تشکیل کمیته مقابله با کرونا در دانشگاه‌ها/ تعطیلی تمام مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان اسفند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این مرکز در یک بررسی کارشناسی گزارشی با عنوان «نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا» منتشر کرده است.

در بخش‌هایی از این گزارش به پیشنهادات و توصیه‌های مراقبتی برای دانشگاه‌های ایران اشاره شده است.

این گزارش به توصیه‌های مراقبتی جدی که مراجع دانشگاهی درخصوص ویروس کرونا ارائه داده اند اشاره کرده است.

این توصیه‌ها عبارتند از: حتی الامکان از منزل خارج نشوید، در منزل از اتاق خود خارج نشوید و از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنید.

همه اینها در صورتی است که حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و بیش از ۳.۵ میلیون دانشجو، یعنی جمعیتی حدود ۱۶.۵ میلیون نفر روزانه از منزل خارج می‌شوند، از وسایل و امکانات عمومی استفاده می‌کنند و بدون داشتن تجهیزات بهداشتی اولیه با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

راهکارهای ارائه شده ازسوی وزارت آموزش و پرورش و وزارتین متولی آموزش عالی و آموزش پزشکی به دانش آموزان و دانشجویان بیشتر از جنس توصیه‌های رعایت بهداشت فردی همچون شست وشوی دست، عدم تجمع در یک مکان واحد، تعطیلی فعالیت‌های ورزشی، توزیع بروشورهای مورد نیاز و مواردی از این دست است.

این در حالی است که از یکسو تجهیزات مراقبت بهداشتی همچون ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده در مدارس و دانشگاه یافت نمی‌شود و دوم آنکه حضور دانش آموزان و دانشجویان در کلاس درس و محوطه مدارس و دانشگاه‌ها، خود به معنای تجمع در مکان واحد است.

با توجه به طول دوره کمون ویروس کرونا از یکسو و در اختیار نبودن کیت‌های تشخیصی در مدارس و دانشگاه‌ها و نیز جمعیت بالای دانش آموزان و دانشجویان، امکان رصد و پایش لحظه‌ای شیوع این ویروس در مدارس و دانشگاه وجود ندارد.

همچنین توصیه وزارتخانه‌های متولی حوزه آموزش و پرورش عمومی و آموزش عالی به خانواده‌ها مبنی بر عدم حضور فرزندانشان در مدارس و دانشگاه‌ها در صورت بروز علائم بیماری، توصیه‌ای غیرمنطقی و کارشناسی نشده است، زیرا بروز علائم بیماری به معنای آن است که فرد بیمار دوره کمون و نهفتگی بیماری را طی کرده است و در طول آن مدت در کلاسهای درس حضور یافته است که این خود به معنای امکان انتقال بیماری به دیگر افراد است.

مضافاً اینکه واسپاری اختیار به خانواده‌ها در این خصوص باعث نیمه تعطیلی مدارس و عدم امکان ارائه خدمات آموزشی و ایجاد اختلاف در روند یادگیری یاددهی می‌شود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس راهکارهایی را با هدف کنترل و مقابله بهینه با شیوع و گسترش این بیماری در جامعه و ایجاد وحدت رویه در مدیریت نظام آموزشی کشور پیشنهاد کرده است.

بر اساس این پیشنهاد علاوه بر تعطیلی کلیه مدارس و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور تا پایان اسفندماه، برای جبران عقب ماندگی‌های تحصیلی به میزان روزهای تعطیل شده به سال تحصیلی افزوده شود.

همچنین تشکیل کمیته هماهنگی مقابله با کرونا در تمامی دانشگاه‌ها به منظور پایش و ارزیابی وضعیت آموزشی و سلامتی دانشجویان دانشگاه و تصمیم گیری درخصوص ضرورت حضور معدود دانشجویان دارای پروژه‌های تحقیقاتی در دانشگاه و خوابگاه از دیگر پیشنهادات این گزارش است.

وحید باقری

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول