اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

وقتی مردم برای مقابله با کرونا در گیلان دست یاری دادند/تشکیل زنجیره انسانی در ورودی‌های گیلان

خبر خوبی که روز گذشته نماینده تام وزیر بهداشت اعلام کرد اینکه تا هفته آینده کرونا در گیلان به‌زانو درخواهد آمد، این ادعا ازاین‌روست که تمامی مردم همانند دوران جنگ پای‌کار آمده و سنگرهای دفاع را پشتیبانی می‌کنند و با تمام توان گرد هم آمدند تا خودشان کمبودهای استان را در حوزه بهداشت رفع کنند.

وقتی مردم برای مقابله با کرونا در گیلان دست یاری دادند/تشکیل زنجیره انسانی در ورودی‌های گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ویروس نوظهور کووید ۱۹ با نام مستعار کرونا ویروس در ابتدا از شهر ووهان چین مرکز استان هوبئی پدیدار شد و تعداد زیادی از مردم را مبتلا کرد باوجود تعداد فوتی‌های این ویروس اما بسیاری از افراد نیز از این بیماری جان سالم به در بردند.

اما متأسفانه بااینکه احتمال نمی‌رفت این ویروس سر از ایران اسلامی ما دربیاورد، امروز عده زیادی از هم‌وطنان را درگیر خودکرده و نگرانی‌های زیادی از حیث درمان و پیشگیری از این ویروس به وجود آمده است.

نگرانی از احتمال ابتلا به ویروس در مواردی موجب دلهره و اضطراب شده که این امر به‌تدریج سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر ابتلا را افزایش می‌دهد، به همین دلیل است که متخصصان حوزه بهداشت و پزشکان تأکیددارند تا به‌دوراز استرس برای کاهش خطر ابتلا با رعایت موارد بهداشتی به جنگ کرونا برویم.

آیا باید درباره کووید 19 نگرانی داشته باشم؟

اگر در حال حاضر در منطقه‌ای که در آن کووید ۱۹ گسترش‌یافته نیستید، یا اگر از یکی از آن مناطق سفر نکرده‌اید، یا باکسی که احساس ناخوشایندی داشته، در تماس نزدیک نبوده‌اید، شانس ابتلای شما کم است. بااین‌حال، طبیعی است که احتمالاً شما بر اساس شرایط موجود احساس استرس و اضطراب کنید، اما باید با جدی گرفتن نکات بهداشتی و رعایت بهداشت فردی اقدامات مناسب را برای محافظت از خود انجام دهید.

چه کسانی در معرض ابتلای شدید به بیماری هستند؟

اگرچه برای اکثر افراد کووید ۱۹ تنها یک بیماری خفیف ایجاد می‌کند اما این ویروس می‌تواند برخی از افراد را بسیار بیمار کند. این بیماری به‌ندرت می‌تواند کشنده باشد و به گفته پزشکان افراد مسن و کسانی که سابقاً دارای مشکلات پزشکی از قبیل فشارخون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت هستند به نظر آسیب‌پذیرتر می‌آیند.

آیا برای کووید ۱۹ واکسن، دارو یا درمانی وجود دارد؟

هنوز نه تا به امروز، هیچ واکسن و هیچ داروی ضدویروس خاص برای جلوگیری یا معالجه کووید ۱۹ وجود ندارد. بااین‌حال، مبتلایان برای رفع علائم باید مورد مراقبت قرار بگیرند، افرادی که بیماری آن‌ها شدید است باید در بیمارستان بستری شوند که خوشبختانه بیشتر بیماران به لطف مراقبت حمایتی بهبود می‌یابند.

مؤثرترین راه برای محافظت از خود و دیگران در برابر کووید ۱۹ تمیز کردن مکرر دست‌ها، پوشاندن سرفه با خم کردن آرنج یا استفاده از دستمال و حفظ فاصله یک متری از مبتلایان است.

اما متأسفانه با ورود این ویروس به استان گیلان که دارای آب‌وهوای شرجی است و متخصصان حوزه بهداشت معتقدند این مسئله احتمال ماندن ویروس در منطقه را افزایش داده و تعداد مبتلایان را زیاد کرده، مشکلات زیادی نیز در استان پدید آمد.

از ابتلای افراد زیادی از گیلان به ویروس گرفته تا کمبود تخت‌های بیمارستانی، از تعطیل شدن مدارس گرفته تا تعطیلی برخی از مطب‌های پزشکی، از سفر به استان گیلان از سراسر کشور گرفته تا کمبود اقلام بهداشتی که تمامی این مشکلات دست‌به‌دست هم دادند تا باری مضاعف بر دوش گیلان عزیزمان بیفتد و مبارزه برای شکست این دشمن نوظهور را سخت و دشوارتر کند.

خوشبختانه با ورود نیروهای سپاه و بسیج و البته جهادگران و مردم داوطلب که معتقدند خودمان باید برای رفع مشکلاتمان دست‌به‌کار شویم بیمارستان سیاری در مرکز درمان کرونای رشت یعنی بیمارستان رازی راه‌اندازی شد تا بتواند جوابگوی برخی کمبود تخت‌های بیمارستان باشد.

 

بیمارستان سیار در رازی و بیمارستان صحرایی سپاه در لاکان آماده پذیرش بیمار

البته به گفته قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان و سردار عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان، در صورت نیاز به بخش‌های بیشتر و کمبود تخت‌های بیمارستانی بیمارستان صحرایی سپاه قدس در سایت لاکان نیز ظرف ۴۸ ساعت آماده خواهد شد.

آن‌طور که کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه مقابله با کرونا در فرمانداری رشت گفته بود میزان شیوع ویروس در روستاها کمتر است و از کشاورزان خواست تا با توجه به هشدارهای مراقبتی کشت خود را آغاز کنند.

اما او معتقد است که وزیر بهداشت باید امکاناتی که وارد کشور می‌شود را طوری مدیریت کند که وارد گیلان شود زیرا معرفی یک نماینده توسط وزیر مشکل ما را حل نمی‌کند لذا وزیر باید یکی از معاونین خود را به‌طور دائم به گیلان بفرستند چراکه گیلان کانون کرونا است و شهر رشت نیز در وضعیت تقریباً قرمزی به سر می‌برد.

ضرورت توزیع عادلانه ملزومات بهداشتی در گیلان مانند سایر استان‌ها

با توجه به شرایط موجود در شهرستان رشت باید یک قرارگاه مبارزه با شیوع کرونا در این شهرستان تشکیل شود زیرا مردم رشت از مسؤولان استانی و شهرستانی انتظار دارند مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش را برای آنان تأمین کنند.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات استان گیلان و شهرستان رشت را عدم ساماندهی بیماران می‌داند و می‌گوید شرکت کاسپین دارو‌ روزانه ۶۰ هزار مواد ضدعفونی را تولید می‌کند باید دید آیا این مواد در سطح شهرستان رشت توزیع می‌شود یا خیر لذا باید ستاد مبارزه با کرونا در شهرستان رشت به‌صورت جداگانه تشکیل شود تا بیماران و افراد مشکوک به کرونا بدانند در صورت بیماری باید به کدام بیمارستان مراجعه کنند‌.

آمادگی کامل حوزه امیرالمؤمنین برای در اختیار قرار دادن این مجموعه به مبتلایان کرونا

یکی از نگرانی‌هایی که در مقابله با کرونا در گیلان وجود داشت، پس از ترخیص و گذراندن دوران نقاهت بیماران بهبودیافته بود که خوشبختانه پس از بحرانی شدن اوضاع در استان آیت‌الله زین‌العابدین قربانی، مؤسس حوزه علمیه امیرالمؤمنین رشت در تماس با  نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان موافقت خود را برای استفاده از فضا و محوطه حوزه علمیه امیرالمؤمنین رشت برای درمان بیماران کرونایی رشت اعلام کرد.

خوشبختانه یکی از مطالبی که در فضای مجازی منتشر شد و موجب دل‌نگرانی‌های بیشتر خانواده اموات بیماران مبتلا به کرونا شد نحوه تدفین این افراد بود که با فتوای رهبر معظم انقلاب تاکنون حدود ۱۰۰ تن از روحانیون و طلاب گیلانی در بیمارستان‌های قرنطینه کرونا به جهت کمک به کادر درمان، تزریق روحیه و اجرای اعمال شرعی جان‌باختگان کرونا  فعالیت مستمر دارند.

یک هفته تا به‌زانو درآوردن کرونا در گیلان

خبر خوبی که روز گذشته نماینده تام وزیر بهداشت اعلام کرد اینکه تا هفته آینده کرونا در گیلان به‌زانو درخواهد آمد، این ادعا ازاین‌روست که تمامی مردم همانند دوران جنگ پای‌کار آمده و سنگرهای دفاع را پشتیبانی می‌کنند و با تمام توان گرد هم آمدند تا خودشان کمبودهای استان را در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری رفع کنند.

به گفته محمدحسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان  ۸۵ درصد کمبودهای بهداشتی و درمانی در گیلان در جهت مقابله با کرونا رفع شده و در صورت همکاری مسؤولان، خیران و مردم تا هفته آینده این ویروس در گیلان به‌زانو درمی‌آید.

 

 

تشکیل زنجیره انسانی در ورودی‌های گیلان

باوجود بستن راه‌های ورودی گیلان توسط نیروهای پلیس‌راه و باوجوداینکه استاندار گیلان نیز اعلام کرده بود پذیرای هیچ مسافر و مهمانی در گیلان نیستیم و هیچ‌گونه خدماتی به مسافران عزیز ارائه نمی‌کنیم، عده‌ای از مسافران که تعطیلات را برای مسافرت به گیلان  مغتنم شمردند از جاده قدیم وارد رشت شدند که در ورودی رشت با زنجیره انسانی برخی از جوانان گیلانی مواجه شدند که اجازه ورود به اتومبیل‌های غیربومی را نمی‌دادند تا شاید هم جان خود و هم بیش از آن از سلامت مردم دیگر استان‌ها محافظت کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول