اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

احتمال سقوط قیمت نفت به محدوده 20 دلار

مدیر بخش تحقیقات کالاهای اساسی بانک سی‌تی گروپ، معتقد است:ممکن است با ورود یک شوک به تقاضا شاهد سقوط قیمت نفت در بازار جهانی به محدوده 20 دلار باشیم.

احتمال سقوط قیمت نفت به محدوده 20 دلار

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، ادمورس، مدیر بخش تحقیقات کالاهای اساسی بانک سی‌تی گروپ، می‌گوید: شاهد چند شوک در سمت عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت هستیم که می‌تواند قیمت نفت را در محدوده 20 دلار در هر بشکه کاهش دهد.

پیش از شروع یک جنگ نفتی بین روسیه و عربستان که قیمت نفت در معاملات امروز را 30 درصد کاهش داد به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای نفت ناشی از آن در بازار جهانی به خصوص چین، قیمت نفت در حال کاهش بود و حالا هم با رویکرد جدید این دو کشور نفتی شرایط بدتر هم شده است.

مورس می‌گوید ممکن است طی هفته‌های آینده شاهد بدتر شدن شرایط باشیم.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: این نخستین بار است که می‌توان گفت در حالی که شاهد مازاد عرضه بالا برای نفت در بازار هستیم یک شوک نیز در طرف تقاضا به صورت همزمان در حال رخ دادن است.

ترکیب شدن این دو رخداد مهم بسیار غیرمعمول بوده و شرایط را برای خروج از بحران سخت‌تر می‌کند.

مورس می‌گوید که قبلا تجربه شرایط شبیه به این در بازار جهانی را داشته و این اتفاق در سال‌های 1970 میلادی و با اجرای برخی سیاست‌های بین‌المللی در حوزه انرژی توسط وزارت امور خارجه آمریکا رخ داد.

وی می‌گوید: شرایط نسبتا بحرانی را در سال‌های 1990 نیز تجربه کرده است.

روز جمعه روسیه از توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی با اوپک عقب نشینی کرد و دلیل آن شکست ائتلاف اوپکی‌ها با متحدان نفتی در اتخاذ یک موضع مشترک در پاسخ به کاهش قیمت نفت در بازار جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است.

عربستان هم در تلافی اقدام روسیه، قیمت رسمی نفت خود را کاهش داد و اعلام کرد از چند روز دیگر تولید نفت را به شدت افزایش خواهد داد و در واقع یک جنگ بر سر قیمت نفت راه انداخت.

 مدیر بخش تحقیقات کالاهای اساسی بانک سی‌تی گروپ، می‌گوید: دولت روسیه به هر دلیلی فکر می‌کند تلاش‌ها برای همکاری با اوپک شکست خورده است چرا که آنها بخشی از سهم خود در بازار جهانی را از دست داده و آمریکا سهم روس‌ها را تصاحب کردند. 

واکنش عربستان این سیگنال را به دیگر تولید کنندگان به خصوص روس‌ها  داده است که سعودی‌ها از همکاری با آنها راضی هستند و در صورتی که آنها هم دوباره همکاری کنند عربستان رویکرد متعاملی را در پیش خواهد گرفت.

سعودی ها در عین حال می‌گویند: در صورتی که طرف‌ها به سمت همکاری نیایند، اقدام سعودی‌ها یعنی اینکه آنها همه چیز را خراب خواهند کرد.

به اعتقاد مورس تصمیم دولت عربستان که از سوی ولیعهد این کشور اتخاذ شده در نهایت در فشار به روس‌ها، کارگر خواهد بود اما مشخص نیست این مسئله چقدر زمان ببرد.

قیمت نفت در شرایط کنونی به سطحی رسیده است که در سال 2016 کشورهای نفتی و اوپک را بر آن داشت تا به سمت همکاری برای کنترل قیمت بروند.

سقوط قیمت نفت در آن زمان در سال 2014 آغاز شده بود که در آن زمان هم یکی از عوامل همین افزایش تولید از سوی عربستان بود.

این مقام بانک سی‌تی گروپ می‌گوید: به نظر می‌رسد اقدام عربستان در شرایط کنونی یک تاکتیک کوتاه مدت برای بازگرداندن روس‌ها به میز مذاکره است و احتمالا سه ماه طول خواهد کشید.

مورس پیش‌بینی کرد که تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا می‌توانند با قیمت حدود 40 دلار در هر بشکه به تولید ادامه دهند و در صورتی که قیمت به زیر این رقم برسد طی حدود 6 ماه شاهد آغاز تولید خواهیم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول