اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فارس من| آغاز سازوکار اجرایی وزارت علوم برای حمایت از دانشجویان ارشد و دکتری/ صندوق توسعه علمی و پژوهشی تاسیس می‌شود

وزارت علوم سازوکاری برای هدایت پایان‌نامه‌ها، رساله‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه‌های پسادکتری به سمت حل نیازهای کشور ایجاد کرده که با تاسیس صندوق توسعه علمی و پژوهشی رسما کلید زده می‌شود.

فارس من| آغاز سازوکار اجرایی وزارت علوم برای حمایت از دانشجویان ارشد و دکتری/ صندوق توسعه علمی و پژوهشی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس سوژه «دانشجویان دکتری، کارگران بی مزد و مواجب پژوهشی» را در سامانه فارس من ثبت کرده‌اند و خواستار رسیدگی به حقوق این دسته از دانشجویان شده‌اند.

*مطالبه دانشجویان دکترا در ایران چیست؟

یکی از دغدغه‌های پرتکرار دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور، نبود حمایت مالی در حین تحصیل است. در حالی که در نرم جهانی تحصیل در مقطع دکتری  یک عنوان یک شغل تمام وقت محسوب می‌شود و دانشجوی دکتری برای انجام پژوهش یا کار عملی معین با هدف مشخص جذب می‌شود و بابت انجام این وظیفه هم حقوق و دستمزد دریافت می‌کند اما در ایران دانشجوی دکتری برای گذارندن این دوره هزینه می‌پردازد و اغلب به دلیل گران بودن این دوره درگیر مسائل مالی می‌شوند و در صورت تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بدون شهریه، در کسب درآمد برای گذران زندگی با مشکلات مالی روبه‌رو می‌شوند.

* پیگیری‌های مطالبه دانشجویان دکترا توسط خبرنگار فارس

خبرنگار فارس در پیگیری این سوژه و برای به نتیجه رسیدن این مطالبه به دفعات به سراغ مدیران و مسئولان رفته و آخرین اخبار از این موضوع از پیگیری جدی وزارت علوم برای هدفمند کردن پایان‌نامه ها و تحصیلات تکمیلی متناسب با نیاز کشور و به طبع برخورداری از حامی مالی برای اجرای این پروژه ها داشت.

مقدمات طرح حمایت از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی در وزارت علوم از سال قبل آغاز شده است. برای اطلاع از بخشی از اقداماتی که برای فراهم‌ کردن شرایط تحقق این هدف انجام شده ویدئوی زیر را ببینید:

*معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت: بهترین حالت، سفارش همه پایان‌نامه‌ها طبق سفارش اسپانسر است

تورج محمدی معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از طرحی برای تامین اعتبار پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری توسط سازمان برنامه و بودجه خبر داد. با توجه به نبود منابع کافی در دانشگاه‌ها برای پرداخت حق‌الزحمه کارهای تحقیقاتی، با پیشنهاد دولت مقرر شد که دستگاه‌های دولتی، منابعی را برای کارهای تحقیقاتی اختصاص دهند و این منابع در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار دارد؛ دانشگاه‌ها پروژه تعریف کنند و از محل تعریف پروژه‌ها پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری انجام شود و از این منابع حق‌الزحمه دانشجویان پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، این کار به عنوان مقدمه‌ای برای تامین کمک هزینه تحصیلات تکمیلی آغاز شده است که البته هنوز تا پیاده‌سازی نهایی و رسیدن به نقطه ایده‌ال فاصله داریم. ایده‌ال هدف‌گذاری این است که بتوانیم تمام پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی را مشتری‌مدار و مشتری‌محور کنیم، به این معنا که یک پایان‌نامه حتما برای پاسخ‌گویی به یک نیاز صنعتی یا اجتماعی تعریف شده باشد و متقاضی پایان‌نامه حاضر به پرداخت هزینه‌های تهیه پایان‌نامه باشد. 

*طرحی برای پرداخت حق‌الزحمه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از منابع دولتی 

مسعود برومند دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پیگیری این مطالبه دانشجویان دکتری، اظهارداشت: یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه تحصیلات تکمیلی در کشور، این است که چگونه می‌توان رساله‌ها و تحقیقات تحصیلات تکمیلی را به سمت نیازهای کشور سوق داد. این امر نیازمند راه‌اندازی یک مکانیزم و نظام است که اجازه دهد منابع پژوهشی از سمت شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی به حوزه تحصیلات تکمیلی وارد شود. از سوی دیگر، روش‌های درون دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که اعتبار پژوهشی دریافت کنند و دانشجویان دکترا بتوانند ماهیانه به صورت منظم دریافتی داشته باشند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در حوزه تحصیلات تکمیلی در کشور، این است که وقتی پروژه‌های تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود بتوان بعد یا در زمان اجرای پروژه از پروژه پشتیبانی کرد که این پروژه‌ها به فناوری منجر شده و سپس تجاری سازی شوند. به تازگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲ مکانیزم گرنت پژوهشی و گرنت فناوری را ارائه کرده و در حال راه‌اندازی سیستمی برای حمایت از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی است.

*وزیر علوم: روش جدید حمایت مالی کامل از دانشجویان تحصیلات تکمیلی

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پیگیری این مطالبه دانشجویان دکتری، اظهارداشت: برای افزایش رغبت شرکت ها و دستگاه ها به تخصیص بودجه فعالیت‌های پژوهشی به تحصیلات تکمیلی طرحی در دستور کار وزارت علوم است که در این طرح بودجه فعالیت‌های پژوهشی در چارچوب تحصیلات تکمیلی صرف خواهد شد. این طرح ارائه تسهیلات به دانشجویان تحصیلات تکمیلی است؛ به این صورت که سازو کار تامین اعتبار پژوهشی در قالب گرنت را فراهم می‌کند. در این طرح، از منابع حاصل از یک بند تبصره ۹ قانون بودجه استفاده خواهد شد. این بند شرکت‌های سودده را مکلف می‌کند که بخشی از سود خود را در اختیار فعالیت‌های پژوهشی کاربردی قرار می‌دهند؛ این اعتبار در ابتدا برای خود شرکت‌ها و سپس برای تحقیقاتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص می‌کند مصرف خواهد شد.

وی گفت: این طرح هم‌اکنون در حال شکل‌گیری است و برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط نوشته شده است، امیدواریم امسال بتوانیم این رویه را به جریان مستمر کاربردی در پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی با حمایت مالی کامل تبدیل کنیم.

*آغاز سازوکار حمایت از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی با تشکیل صندوق توسعه علمی و پژوهشی 

لایحه بودجه ۱۳۹۹ با اذن مقام معظم رهبری بدون بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به شورای نگهبان ارسال شد.

به این ترتیب همان مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور به شورای نگهبان ارسال شد.

بنابراین تکلیف قانون بودجه پس از بررسی شورای نگهبان تا قبل از پایان سال مشخص می‌شود. یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹، تشکیل صندوق توسعه علمی و پژوهشی کشور برای آغاز رسمی سازوکار حمایت از پروژ‌ه‌های تحصیلات تکمیلی است.

به منظور افزایش فرصت‌های برابر و توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش عالی، تسهیل دسترسی به تحصیلات تکمیلی، ایجاد منابع پایدار و افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع عمومی، حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی، طرح‌ یا پروژه‌های پسادکتری در جهت حل نیازهای کشور و مشارکت در طرح‌های تحقیقاتی صندوق توسعه علمی و پژوهشی کشور تشکیل می‌شود.

این صندوق وابسته به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است و به عنوان یک نهاد عمومی، غیردولتی، دارای استقلال استخدامی، اداری، مالی و معاملاتی است و بر اساس اساسنامه و مصوبات هیات امنا در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه زیر نظر رئیس جمهور اداره می‌شود.

سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آیین نامه اجرایی این بند را تهیه کند و منابع مورد نیاز این بند از محل بند ح این تبصره از قانون بودجه ۹۹ تامین می‌شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول