اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

61 درصد حجم مخازن سدها پر است/ پوشش 230 هزار کیلومتری برف

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه 61 درصد حجم مخازن سدها پر است، گفت:آخرین آمار سطح پوشش برفی حوضه‌های آبریز نشان می دهد که این پوشش 230 هزار کیلومتر است.

61 درصد حجم مخازن سدها پر است/ پوشش 230 هزار کیلومتری برف

سیف الله آقا بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد آخرین وضعیت و حجم ذخایر سدها گفت: در شرایط کنونی و طبق آخرین آمارهای مربوط به سدها (روز شنبه هفته جاری) میزان آبی که در مخازن سدهای کشور ذخیره شده معادل 61 درصد است .اما این انگاره نباید به این شکل وجود داشته باشد که به دلیل وجود بارش‌هایی که در سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ شاهد آن بودیم، مدیریت مصرف آب چه در بخش کشاورزی و چه در بخش شرب فراموش شود.

وی ادامه داد: شاید وضعیت سدهای کشور و بارش‌ها نسبت به روزهای بحرانی بهتر شده باشد، اما نسبت به نیازهایی که در بخش شرب و کشاورزی داریم، این میزان ذخایر آبی کمتر از آن میزان نیاز است، پس باید مدیریت مصرف آب چه در حوزه کشاورزی و چه در بخش شرب جدی گرفته شود.

آقابیگی خاطر نشان کرد: از حدود ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سدهای کشور معادل ۶۱ درصد حجم مخازن سدها پر شده و حدود 39 درصد حجم سدها خالی است.البته این حجم سدها به طور متوسط برای کل سدهای کشور عنوان می‌شود و ممکن است حجم آب در برخی سدها پایین‌تر و در برخی سدها بالای ۹۰ درصد پر از آب باشد.

آقا بیگی تاکید کرد: با توجه به فصلی که در آن قرار گرفته‌ایم و پوشش برفی که در برخی از حوضه‌ها وجود دارد و حتی پیش‌بینی بارندگی در ایام باقی سال و ماه فروردین در خیلی از استان‌های شمال غرب، غرب و مناطق شمالی وضعیت منابع آب خوب پیش‌بینی می‌شود، اما این بدین معنی نیست که مصرف بهینه از سوی مردم فراموش شود.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد:به هر حال با بارش هایی که در پیش داریم و ذوب شدن برف ها انتظار افزایش جریان ورودی آب به سدها وجود دارد،اما با این شرایط نمی‌توان مساله‌ بحران آب را حل کرد.

آقابیگی تصریح کرد: میزان مصارف در ایران برای بخش‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی از عدد بالایی برخوردار است که همین موضوع لزوم مدیریت مصرف و مصرف بهینه آب را بیشتر در حوزه کشاورزی و آب شرب نشان می‌دهد.

*پوشش 230 هزار کیلومتری حوضه های آبریز

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر میزان پوشش برفی حوضه‌های آبریز به چه شکل است، گفت: طبق آخرین آماری که برای چند روز گذشته است و باید باز هم آمار جدیدی استخراج شود میزان سطح پوشش برفی حوضه های آبریز حدود 230 هزار کیلومتر بوده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول