اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

استمرار فعالیت‌های آموزش الکترونیکی در دانشگاه کردستان

رییس دانشگاه کردستان گفت: در این مدت با توجه به شیوع ویروس کرونا دانشگاه نه تنها فرآیندهای آموزشی خود را ادامه داده است بلکه تعدادی از اساتید از روش‌های نوین و خلاقانه‌ای در بستر این نوع آموزش در تدریس خود بهره برده‌اند.

استمرار فعالیت‌های آموزش الکترونیکی در دانشگاه کردستان

رحمت صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: در حالیکه شیوع ویروس کرونا مدارس و دانشگاه‌های کشور را به تعطیلی کشانده است دانشگاه کردستان با همت اعضا هیئت علمی و دانشجویان این دانشگاه و به کمک سرمایه کارشناسی و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانشگاه تمام تلاش خود را برای استمرار فعالیت‌های آموزشی انجام داده و از این اتفاق به عنوان فرصتی برای توسعه استفاده از تکنولوژی نوین در حوزه آموزش و ارتقای کیفیت آموزشی استفاده کرده است. 

وی افزود: دانشگاه کردستان با همکاری و همدلی همه اساتید، دانشجویان، مدیران و پرسنل خدوم و همچنین با بهره‌گیری از توان فنی بالقوه توانسته است یکی از معدود دانشگاه‌های کشور باشد که خدمات آموزشی آن در شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها در حال استمرار باشد.

رئیس دانشگاه کردستان گفت: در این راستا دانشگاه کردستان برای دومین هفته متوالی (از ١٧ تا ٢٣ اسفند) توانسته است با برنامه‌ریزی مناسب کلاس‌های آموزشی خود درتمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را به شیوه آموزش الکترونیکی برگزار نماید.  صادقی با بیان اینکه دانشگاه کردستان دارای ٤٦ گروه آموزشی، ٥٦ رشته کارشناسی، ١١٤ رشته کارشناسی ارشد و ٣٠ رشته دکتری است، ادامه داد: در این دانشگاه در حدود  یازده هزار و ۴۵۰  دانشجو (٧٧٠٠ دانشجوی کارشناسی، ٣٢٠٠ دانشجوی کارشناسی ارشد و ٥٥٠ دانشجوی دکتری) در حال تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ٥٠٠ دانشجوی بین‌الملل ( عمدتا از کردستان عراق ) در دانشگاه کردستان تحصیل می‌کنند که امکانات نرم‌افزاری آموزش مجازی برای این دانشجویان نیز فراهم شده است و آموزش این دانشجویان در خارج از کشور در قالب آموزش الکترونیکی در حال انجام است.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، در نیمسال جاری دروس دانشگاه توسط حدود ٨٣٠ مدرس (٣٨٠ هیئت علمی تمام وقت و ٤٥٠ مدرس مدعو) تدریس می شوند همچنین بیش از چهار هزار و ۵۰۰ جلسه درس در هفته برگزار می‌شود که ۲ هزار و ۸۳۳ مورد آن تئوری بوده و به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود که در مجموع در هر ساعت آموزش مجازی در دانشگاه به طور میانگین بیش از ١٢٥٠ دانشجو حضور دارند.

صادقی عنوان کرد: از اواخر بهمن ماه سال جاری که احتمال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های درسی قوت گرفت، مدیریت دانشگاه کردستان پس از کار کارشناسی تصمیم گرفت که فرایندهای آموزشی دانشگاه را برای شرایط بحرانی آماده نماید به نحوی که کمترین لطمه نیز به امر آموزش وارد نشود. در این راستا حوزه معاونت آموزشی به کمک مجموعه مدیریت فناوری تمامی بسترهای لازم را برای ارائه دروس به شیوه الکترونیکی در تمامی مقاطع در اسرع وقت مهیا نمودند.

وی افزود: برای این مهم مدیریت آموزش‌های آزاد و الکترونیکی دانشگاه تمامی اطلاعات اساتید و مدرسان شامل ٨٣٠ نفر استاد، ۱۱ هزار و ۴۵۰  نفر دانشجو و ۴ هزار و ۵۰۰  دروس ارائه شده در سیستم آموزشی گلستان را طی سه روز از یکم تا سوم اسفند به سامانه‌های آموزش الکترونیکی منتقل نمود.

وی افزود: از چهارم اسفند ماه جلسات فنی متعددی با مرکز آپا و مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه با هدف پایش امنیت سرورها و همچنین اطمینان از کیفیت ارائه سرویس‌های آموزش الکترونیکی برگزار شد و  راهنمای استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی در قالب فایل PDF و  فیلم آموزشی برای دانشجویان و اساتید تهیه شد. با توجه به پیچیدگی نسبی سامانه آموزش الکترونیکی برای اساتید از ٤ تا ٩ اسفندماه نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی و نصب نرم افزارهای مربوطه برای همکاران هیئت علمی و اساتید مدعو اقدام شد.

صادقی تصریح کرد: در این مدت علاوه بر تشکیل کلاس‌های آموزشی حضوری، ٩ جلسه آموزش برای آشنایی اساتید و بیش از ١٢ جلسه آموزشی برای آشنایی دانشجویان کارشناسی، تحصیلات تکمیلی و بین الملل به صورت آنلاین برگزار شد و یک تیم کارشناسی متشکل از ١٠نفر کارشناس کامپیوتر وظیفه نصب و آموزش زیر ساخت‌های نرم افزاری بر روی لپ تاپ و کامپیوترهای اساتید و مدرسین دانشگاه را بر عهده داشتند. 

رئیس دانشگاه کردستان بیان کرد: این تیم کارشناسی در ادامه وظیفه پشتیبانی از سامانه و رفع مشکلات نرم افزاری مدرسین و دانشجویان را از طریق مسیرهای ارتباطی در فضای مجازی بر عهده گرفتند. 

صادقی خاطر نشان کرد: در روز پنج شنبه ٨ اسفند کلاس های آزمایشی برای دانشجویان دانشگاه به تفکیک دانشکده برگزار شد تا ضمن آشنایی دانشجویان با این سامانه، اشکالات موجود شناسایی شوند براین اساس مشخص شد که اختصاص یک سرور به آموزش مجازی ظرفیت پاسخگویی به تعداد user دانشجویی را نخواهد داشت، لذا از شنبه دهم اسفند ماه ارائه تمامی دروس دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به شیوه آموزش الکترونیکی با استفاده از یک سرور شروع شد و با مشاهده گراف و میزان مصرف پهنای باند اینترنت، CPU، و حافظه سرورها و پس از اطمینان نسبی از کارکرد سیستم در روز سه‌شنبه ١٣ اسفند  1398 با اختصاص دو سرور دیگر به آموزش الکترونیکی دروس دوره کارشناسی چهار دانشکده علاوه بر دروس تحصیلات تکمیلی نیز بر بستر آموزش الکترونیکی ارائه شد. 

وی تصریخ کرد: در روز چهارشنبه 14 اسفند ماه 1398دروس دوره کارشناسی دو دانشکده دیگر با اختصاص چهارمین سرور به مجموعه دروس ارائه شده اضافه شد.

صادقی اضافه کرد: پس از اطمینان از زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری و افزایش تعداد سرورها از یک به هفت سرور از روز شنبه ١٧ اسفند ماه 1398 ارائه تمامی دروس نظری دانشگاه کردستان در همه مقاطع تحصیلی در بستر آموزش الکترونیکی شروع شد.

وی گفت: دانشگاه کردستان دارای پهنای باند ٤٥٠ مگابایتی اینترنت است و بخش عمده این ظرفیت به آموزش مجازی اختصاص داده شده است با توجه به اینکه شیوه آموزش مجازی برای تدریس دروسی مانند ریاضی و فیزیک که نیاز به نوشتن فرمول‌های ریاضی زیادی دارد با مشکلاتی همراه است دانشگاه برای رفع این مشکل تعدادی قلم نوری متناسب برای تدریس این دروس خریداری نمود. 

رئیس دانشگاه کردستان افزود: در کنار فعالیت‌های فنی مشروحه فوق، تیم مدیریت و برنامه ریزی حوزه معاونت آموزشی به صورت تمام وقت کار برنامه‌ریزی درسی را برای ارائه دروس به صورت آموزش الکترونیکی انجام دادند.  به گفته صادقی اساتیدی که تجربه مدیریت گروه یا معاونت آموزشی را داشته باشند به این موضوع واقفند که برنامه‌ریزی درسی به دلیل شرایط و محدودیت‌هایی که اساتید، دانشجویان و کلاس‌های درس دارند، اصولا کار پیچیده‌ای است پیچیدگی این کار زمانی که به سطح دانشگاه برسد بسیاربیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی دروس جهت ارائه درس به صورت الکترونیکی به دو دلیل پیچیده‌تر است، اظهار کرد : اول اینکه این کار در سطح کل دانشگاه انجام می شود و دوم، باید محدودیت منابع سرورها را هم دربرنامه ریزی لحاظ کرد  جزئیات و محدودیت‌های پیچیده زیادی در این رابطه وجود دارد به همین دلیل در هفته اول برنامه ریزی به صورت روزانه صورت گرفت و از هفته دوم به بعد برنامه هفتگی با کمترین تغییر در برنامه گلستان اجرا شد.

صادقی بیان کرد: اطلاع‌رسانی در رابطه با برنامه‌های کلاسی از طریق فضای مجازی و نیز وب سایت دانشگاه کردستان بصورت منظم صورت می‌گیرد در شیوه آموزش الکترونیکی که دانشگاه کردستان در حال اجرای آن است با استفاده از نرم‌افزار کلاس مجازی وسرورهای به روز، اساتید و دانشجویان همانند کلاس حضوری در بستر اینترنت به صورت آنلاین در کلاس حضور پیدا می‌کنند و فرآیند تدریس با امکانات تعاملی متعددی که این نرم‌افزار در اختیار اساتید و دانشجویان قرار می‌دهد ادامه دارد در این شیوه تدریس، استاد و دانشجو همزمان می‌توانند به روش‌های صوتی، تصویری و متنی با هم تعامل کرده و در خصوص مباحث کلاس با هم بحث و تبادل‌نظر کنند این کلاس‌ها امکان ضبط خودکار دارند و در صورتیکه به هر دلیل دانشجو نتواند در کلاس شرکت کند، بعدا با دسترسی به اینترنت  و دانلود کلاس می‌تواند کلاس‌های برگزار شده را بارها مشاهده کند. 

وی تصریح کرد: علاوه بر امکاناتی که دانشجویان در کلاس‌های مجازی به صورت آنلاین در اختیار دارند نرم افزار مدیریت یادگیری این دانشگاه امکانات متعددی را برای ارتباط استاد و دانشجو به صورت آفلاین فراهم کرده است اساتید می‌توانند محتوای درسی خود را در بستر این نرم افزار در اختیار دانشجویان قرار دهند و تکالیف متعددی برای دانشجویان تعریف کرده و دانشجویان در بستر این نرم افزار تکالیف را دریافت نمایند.

به گفته این مقام مسوول، یکی از نگرانی‌های دانشجویان در شیوه آموزش الکترونیکی دسترسی به اینترنت و میزان مصرف حجم اینترنت است که این نگرانی برای دانشجویانی که در استان محروم کردستان و با شرایط اقتصادی ضعیف ساکن هستند دو چندان می‌شود  لذا همزمان با شروع کلاس‌های درسی به شیوه الکترونیکی، دانشگاه کردستان مکاتبات خود را با معاونت محترم وزارت ارتباطات دکتر ستار هاشمی آغاز نمود و درخواست رایگان شدن اینترنت را برای امر آموزش الکترونیکی مطرح نمود.

صادقی اذعان کرد:  این پیگیری‌ها خوشبختانه به نتیجه رسید و بعد از این مکاتبات و با پیگیری معاون آموزشی وزارت علوم، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی یک توییت از رایگان شدن اینترنت برای دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش خبر داد که متعاقب آن وزارت ارتباطات طی نامه‌ای به  معاون آموزشی وزیر علوم، خواستار ارسال مشخصات سرورهای آموزش الکترونیکی دانشگاه‌ها برای رایگان شدن اینترنت شد. 

وی بیان کرد: در این میان کارگروه آموزش الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نمایندگی آقای دکتر صفوی به سرعت و با تلاش زیاد، اطلاعات دانشگاه‌ها را جمع‌آوری و برای وزارت ارتباطات ارسال نمودند خوشبختانه اطلاعات فعالیت‌های فنی و مهندسی برای ورود اطلاعات سرورهای آموزش الکترونیکی دانشگاه کردستان جهت رایگان شدن اینترنت ویژه آموزش الکترونیکی به وزارت ارسال و در حال انجام است و به محض اتمام این فعالیت‌ها نتیجه به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

صادقی ادامه داد: در طول برگزاری کلاس‌های آموزشی، تیم فنی مراکز آموزش الکترونیکی، آپا و فناوری اطلاعات با همکاری شرکت پشتیبان به صورت تمام وقت در حال رصد اطلاعات و لاگ سرورها هستند همچنین تیم پشتیبان فنی به شیوه‌های مختلف (تلفن، ایجاد گروه های پشتیبانی در پیام رسانها و ایمیل) با دانشجویان و اساتید در ارتباط است و به صورت تمام وقت در حال دریافت بازخورد و پیشنهادهای این عزیزان است. 

وی گفت: این تیم با همکاری شرکت پشتیبان سعی نموده که در سریع ترین زمان ممکن مشکلات و خطاهای احتمالی سیستم را حل نماید.  صادقی تصریح کرد: خوشبختانه با ادامه دار شدن این سیستم، خطاها و مشکلات اساتید و دانشجویان به تدریج در حال کاهش است در کل با فراگیر شدن استفاده از شیوه آموزش الکترونیکی در بین اساتید و دانشجویان، دانشگاه کردستان وارد فصل تازه ای از آموزش شده است.

وی اظهار داشت: در این مدت دانشگاه نه تنها فرآیندهای آموزشی خود را ادامه داده است بلکه تعدادی از اساتید از روش‌های نوین و خلاقانه‌ای در بستر این نوع آموزش در تدریس خود بهره برده‌اند در وضعیت موجود با قطع موقت تردد دانشجویان خارجی، فعالیت‌های آموزشی دانشگاه به دانشجویان بین‌المللی قطع نشد و این دانشجویان در بستر آموزش الکترونیکی از خدمات آموزشی دانشگاه بهرمند شدند.
انتهای پیام۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول