اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

روزهای سخت دستفروشانی که چشمشان به اسفند بود

در حالی که این روزها تاکید می‌شود مردم از ترددهای غیر ضروری خودداری کنند اما بازار و مراکز خرید در زنجان فعال است، فعالیت دستفروشان ممنوع شده که موجب نارضایتی‌هایی در بین این قشر شده است.

روزهای سخت دستفروشانی که چشمشان به اسفند بود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بیماری کرونا بیماری ناخوانده این روزهای کشور و استان زنجان است که مشکلات زیادی را برای مردم به همراه داشته است، تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌ها، اعمال محدودیت‌های سفر و همچنین کسادی بازار در روزهای پایانی سال از جمله عوارض حضور و جولان ویروس در شهر است. 

در حالی که بنا به گفته متخصصان عدم حضور مردم در مراکز پر تردد و در بین جمعیت می‌تواند ویروس را از داشتن میزبان مایوس کرده و قطع زنجیره انتقال را به دنبال داشته باشد، عدم باور عمومی و رعایت نکات بهداشتی موجب شیوع بیماری در بین مردم شده است و در حالی که استان زنجان از استان‌های موفق در پیشگیری از ورود بیماری ویروس کرونا بوده و جزو استان‌های آخری بود که این بیماری به آن وارد شد، اما عدم رعایت نکات بهداشت عمومی موجب شده در این استان تعداد بیماران مبتلا به این بیماری افزایش داشته باشد.

یکی از مراکزی که می‌تواند به محل انتقال ویروس کرونا تبدیل شود مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، بازارهای محلی و دستفروشان است، این روزها با وجود تاکیدات بر خودداری مردم از خریدهای غیر ضروری، همچنان تردد در مراکز خرید و فروش زیاد است و محلی شده که بیماری بین افراد منتقل شود.

یک بام و دو هوای تصمیم گیران

در شرایط نامساعد اقتصادی و نامناسب مالی بی‌رونقی بازار خرید و فروش موجی از نگرانی را برای کاسبان و فروشندگان به دنبال داشته است، در حالی که بازاریان در ماه‌های اخیر اقدام به خرید کالاها و مایحتاج مغازه خود کرده‌اند و برای این هزینه‌ها چک‌های مختلف داده‌اند و مقروض شده‌اند، اما بازار بی‌رونق، بازاریان و کسبه را نگران کرده است.

در این میان تصمیم مدیران، دستفروشان و فروشندگان را بیش از پیش نگران کرده است، در حالی که بازار سنتی، مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری در زنجان همچنان دایر بوده و فعالیت می‌کنند واحد سد معبر مانع فعالیت دستفروشان می‌شود، همین امر موجب اعتراض این افراد نسبت به تصمیمات دو گانه ستاد مبارزه با شیوع بیماری کرونا در زنجان شده است.

یکی از این دستفروشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تمام سال در انتظار یک ماه منتهی به نوروز هستیم تا بتوانیم کسب درآمد کنیم.

این فروشنده دوره گرد که نخواست نامش قید شود با بیان اینکه واحد سد معبر شهرداری اجازه بساط کردن و خرید و فروش را به ما نمی‌دهد، گفت: حتی اجازه خرید و فروش در روستاها به ما داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ممانعت از خرید و فروش توسط دوره ‌ گردان به دلیل انتشار شیوع ویروس کرونا است، گفت: این در حالی است که بازار زنجان دایر بوده و خرید و فروش در آن ادامه دارد.

یکی دیگر از این فروشندگان دستفروش با اشاره به اینکه معترضان این ممنوعیت همگی دارای خانواده بوده و برای خرید کالاهای خود مجبور به گرفتن قرض یا دادن چک شده‌اند، عنوان کرد: این ممنوعیت چرا برای قشر آسیب‌پذیر چون ما اعمال می‌شود و شامل بازاریان نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مراکزی چون بازار سنتی و بسیاری از پاساژهای شهر همچنان دایر بوده و خرید و فروش در آن به قوت خود باقی است، تاکید کرد: اگر مراکز خرید محل انتقال ویروس کرونا است چرا این مراکز تعطیل نمی‌شود.

امکان نظارت بر دستفروشان کم است

کاهش تردد در سطح شهر و مدیریت شرایط موجود نیازمند دقت و ظرافت خاصی است که در این شرایط کمتر مشاهده می‌شود، تصمیم دوگانه برای موضوعی واحد، بی‌شک موجی از نارضایتی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت، ادامه فعالیت مراکز خرید و تراکم در آن در مقابل ممانعت از فعالیت دستفروشان نوعی سرخوردگی اجتماعی را به دنبال دارد به همین دلیل موضوع را از فرماندار زنجان پیگیر می‌شویم.

رضا عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: برای مقابله با بیماری کرونا تصمیمات مختلف استانی و ملی اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه در این ایام همه آموزشگاه‌ها تعطیل شده است و ارائه خدمات متوقف شده است، گفت: در مورد بحث‌های مختلف، کنترل لازم انجام شده است.

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به کمرنگ شدن حضور مردم در بازارها نسبت به سنوات گذشته بیان کرد: اما همین میزان نیز نگران کننده است و در بسیاری از خریدها با رعایت بهداشت اتفاق نمی‌افتد و کالاها بدون ضدعفونی شدن دست به دست می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نکات بهداشتی در واحدهایی صنفی رعایت نمی‌شود، افزود: این موضوع در دستفروشی‌ها بیشتر مشاهده می‌شود.

عسگری با بیان اینکه اصناف و بازاریان اگر تصمیمی برای محدود کردن زمان فعالیت آنها اتخاذ شود، قطعا استقبال خواهند کرد، عنوان کرد: اصناف در این شرایط دو مسؤولیت بر عهده دارند یک فردی است که سلامت خود و خانواده را تامین کنند و دیگری مسؤولیت اجتماعی تا مانع شیوع این بیماری شوند.

وی با بیان اینکه هیأت امنای بازار و اتاق اصناف پیشنهاداتی داشتند که اگر به جمع بندی برسد، در اجرا آنها را یاری خواهیم کرد، تصریح کرد: کاهش فعالیت بازار نقش موثری در کنترل شرایط موجود و کنترل بیماری دارد.

آنچه که مسلم است امروز برهه حساسی در کشور است و برای عبور از این بحران نیازمند همراهی و همدلی با هم هستیم.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول