اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

برنده‌ها و بازنده‌های سقوط اخیر قیمت نفت در بازار جهانی

در حالی که مسکو و ریاض تمایلی به کاهش قیمت نفت در بازار جهانی ندارند، اما شکست آنها در توافق برای پایین نگه داشتن عرضه به یک جنگ قیمت بین آنها منجر شده است.

برنده‌ها و بازنده‌های سقوط اخیر قیمت نفت در بازار جهانی

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، روسیه و عربستان هیچ کدام نفعی در پایین آمدن قیمت نفت در بازار جهانی ندارند، اما لج و لجبازی بین این دو کشور ناشی از شکست برای توافق،‌کاهش عرضه نفت به بازار جهانی باعث شد تا روز گذشته خونین‌ترین روز معاملاتی بازار نفت طی سال‌های گذشته رقم خورده و قیمت این حامل انرژی به یک باره حدود 30درصد سقوط کند.

حال این سؤال پیش می‌آید که چه کسی از این جنگ قیمت نفت بین دو غول نفتی، سود خواهد برد؟

در حالی روز گذشته قیمت نفت سقوط کرد که پیش از آن هم بازار به دلیل کاهش قیمت نفت به خصوص در چین ناشی از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر پایین آمدن تقاضای نفت در بازار روندی نزولی را در پیش گرفته بود.

باید گفت که عدم موافقت روسیه با طرح عربستان برای کاهش عرضه فقط آتش نزولی بودن بازار را شعله‌ورتر کرد و باعث شد عربستان هم تلافی کند.

سرگئی کوپیلوف، کارشناس ارشد مؤسسه مشاوره‌ای BSC، می‌گوید: این جنگ قیمت نفت را مسکو به راه انداخت. با این حال روسیه خیلی منابع بیشتری برای سرپا نگه داشتن اقتصاد خود در برابر سقوط قیمت نفت در بازار جهانی نسبت به عربستان دارد و شرایط سعودی‌ها در این زمینه متفاوت است.

وی تاکید کرد: از یک طرف عربستان همانند روسیه به دنبال بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی و در دست داشتن سهم بزرگی از بازار است. 

اما از طرف دیگر سعودی‌ها بر خلاف روسیه نمی‌توانند برای مدت زیادی در برابر پایین بودن قیمت نفت مقاومت کنند.

آنها حاشیه امنیت کمتری در بودجه بندی خود نسبت به پایین آمدن قیمت نفت دارند.

کامل وزنه، کارشناس لبنانی، معتقد است: یکی دیگر از نقاط ضعف خاندان سعودی وابستگی بالای بودجه این کشور به درآمدهای نفتی و کسری بودجه 50 میلیارد دلار آنها است.

اقتصاد روسیه هم در برابر بحران در قیمت نفت حساس است. با این حال مسکو اعلام کرده که منابع کافی برای حمایت از اقتصاد خود در صورتی که شرایط برای سال‌ها به همین شکل ادامه یابد، را دارد.

با این حال اما زمان مشخص خواهد کرد که کدام یک از این دو غول نفتی می‌تواند بودجه خود را در برابر چنین رویدادهایی متعادل نگه دارد.

روسیه برای رد کردن پیشنهاد عربستان در پایین آوردن عرضه نفت به بازار دلیل داشت.

در حالی که گروه اوپک و مستعدان نفتی این سازمان نظیر روسیه تلاش می‌کردن تا با توجه به مازاد عرضه نفت به بازار با پایین نگه داشتن عرضه قیمت را بالا ببرند شرکت‌های نفتی آمریکایی با تولید بیشتر نفت شیل، بلافاصله جای آنها را در بازار می‌گرفتند و البته همین شرکت‌ها هستند که از شرایط کنونی بیشترین خسارت را خواهند دید.

کارشناسان هشدار دادند در صورتی که شرایط به همین منوال پیش برود شرکت‌های نفتی آمریکایی نجات پیدا نخواهند کرد، چرا که تولید نفت شیل هزینه‌ای به مراتب بیشتری نسبت به تولید نفت در عربستان و روسیه دارد.

از سوی دیگر در صورتی که این شرکت‌ها سقوط کنند سرمایه‌گذاری در حوزه نفت شیل آمریکا نیز به پایان خواهد رسید.

کوپیلوف می‌گوید: تولید کنندگان کوچک آمریکایی که روی تولید گران نفت شیل، متمرکز شده‌اند سرنوشت بدی خواهند داشت و در نتیجه شاهد آن هستیم که سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز از بین خواهد رفت.

شرکت‌های نفتی بزرگ آمریکایی نظیر شورون و اگزون موبیل، البته خواهند توانست به فعالیت‌های خود در حوزه نفت شیل ادامه دهند، اما بسته شدن شرکت‌های کوچک نفتی در آمریکا می‌تواند به از بین رفتن مازاد عرضه موجود در بازار جهانی منجر شده و در نهایت ثبات را به بازار برگرداند.

حدود دو سال طول خواهد کشید تا این شوک درمانی از سوی روسیه و عربستان مثمر ثمر واقع شده و شرایط را تغییر دهد.

کوپیلوف می‌گوید: در آن زمان است که اوپک و روسیه دوباره پای میز مذاکره خواهند آمد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول