اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تجارت خارجی با اوراسیا به 2.5 میلیارد دلار رسید

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی 11 ماه سال جاری یک میلیارد و 244میلیون و536 هزار و 210 دلار بوده است.

تجارت خارجی با اوراسیا به 2.5 میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری فارس، سید روح اله لطیفی دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک ایران گفت: در طی 11 ماه سال جاری، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مجموع یک میلیارد و 244میلیون و536 هزار و 210 دلار بوده است که این مقدار در مدت مشابه سال 97، با میزان 550 میلیون و410 هزار و 9 دلار، رشد 105 درصدی را به همراه داشته است.

سخنگوی گمرک ایران در مورد اهمیت تجارت با اتحادیه اوراسیا گفت: مجموعه کشورهای اوراسیا شاخص های اقتصادی قابل توجهی دارد بطوریکه رتبه اول استخراج نفت با دارایی 14.5 درصد از منابع کل جهان، رتبه اول تولید گاز جهان با 20.2 درصد از سهم جهانی، رتبه چهارم تولید انرژی برق با 4.9 درصد از سهم جهان ، رتبه سوم طول خط آهن مشتمل بر8درصد از جهان، رتبه چهارم تولید آهن با 4.7 درصد از جهان، رتبه پنجم تولید فولاد جهان را دارا است وبا تولید ناخالص ملی 4.7تریلیون دلار،  مساحتی بالغ بر 20 میلیون کیلومتر مربع را دارا است و جمعیتی بالغ بر 184 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، لذا تجارت خارجی ایران با این مجموعه بزرگ می تواند بسیار با اهمیت باشد . سه کشور عضو اتحادیه اوراسیا از قبیل روسیه، قزاقستان و ارمنستان همسایه ایران با مرزهای دریایی(روسیه و قزاقستان) و زمینی (ارمنستان)هستند و سالانه بیش از 400 میلیارد دلار واردات دارند که عمده این واردات مربوط به روسیه است.

لطیفی در باره شرکای اصلی تجاری اتحادیه اوراسیا و سهم ایران، اظهار داشت: اصلی ترین کشورهای عمده صادر کننده به اوراسیا شامل چین، آلمان، امریکا، فرانسه، ایتالیا وترکیه هستند و همچنین کشورهای عمده وارد کننده از اوراسیا در حال حاضر کشورهای هلند، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، سوئیس و انگلستان هستند، در این میان سهم  ایران از تجارت با مجموعه کشورهای اوراسیا  طی 11 ماهه سال 98 ، بالغ بر دو میلیارد و448 میلیون و915 هزار 236 دلار است.که این میزان در مدت زمان مشابه در سال 97 بالغ بر یک میلیارد و 833 میلیون و491 هزارو479 دلار بوده است. طی یکسال گذشته این میزان تجارت از حیث ارزش حدود 40 درصد افزایش را نشان می دهد.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: در طی 11 ماه سال 98، میزان صادرات ایران به کشورهای اوراسیا در مجموع یک میلیارد و244میلیون و536 هزار و 210 دلار بوده است که این مقدار در مدت زمان مشابه سال 97، به میزان 550 میلیون و410 هزار و 9 دلار بوده است که رشدی بالغ بر 105 درصد داشته است. 

وی افزود: بیشترین مقصد صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا ، فدراسیون روسیه با 387 میلیون 721 هزار و45 دلار و پس از آن کشورهای ارمنستان و قزاقستان بودند. همچنین عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا را  سیب تازه، گاز طبیعی مایع شده، پسته، کیوی، خیار و خیارشور، انگور خشک شده و پرتقال تشکیل می دهند.

لطیفی با اشاره به حجم واردات کالا از اوراسیا گفت: حجم واردات ایران از اوراسیا طی 11 ماهه سال 98 بالغ بر 2 میلیون و811 هزار و228 تن است .که این حجم کالا در مدت زمان مشابه بالغ بر یک میلیون و204 هزار و 379 تن کالا بوده است . وی افزود ، ارزش این حجم کالای وارداتی یک میلیارد و204 میلیون و379 هزار و 26 دلار است .که این میزان در مدت زمان مشابه در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و283 میلیون و81 هزار و470 دلار بوده است که از این حیث اندکی کاهش در واردات داشته ایم .همچنین عمده کالاهای وارداتی کشور از اوراسیا مشتمل بر، جو، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، مخلوط های گندم و گوشت بوده است. 

لطیفی همچنین با اشاره به موافقت نامه موقت تجارت آزاد بین ایران و کشورهای اوراسیا گفت: بر اساس این موافقت نامه که از آبان ماه سال جاری اجرایی شده است ، 380 ردیف کد تعرفه کالاهای قابل مبادله تحت موافقتنامه مذکور مورد توافق قرار گرفته است .

وی افزود : تجارت با این اتحادیه فضای جدیدی برای تجار، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کشور فراهم کرده که باید بیشترین بهره را برای توسعه صادرات از این اتحادیه برد. هم اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند اما این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است. همچنین تبادل آسان و روان تر کالا بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا موجب افزایش سرمایه گذاری متقابل می شود.  

وی خاطر نشان کرد: تبادل کالا بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از سوی فعالان بخش خصوصی در این شرایط خاص تحریمی،  جای مباهات و تقدیر دارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول