اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

جمع‌آوری آدرس‌ اینترنتی سرورهای آموزش مجازی دانشگاه‌ها/ پهنای‌باند رایگان برای استاد و دانشجو

با ارسال IP همه سرورهای در حال استفاده برای آموزش مجازی دانشگاه ها به وزارت ارتباطات، ترافیک روی همان آدرس اینترنتی برای دانشجو و استاد و دانشگاه رایگان می‌شود.

جمع‌آوری آدرس‌ اینترنتی سرورهای آموزش مجازی دانشگاه‌ها/ پهنای‌باند رایگان برای استاد و دانشجو

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، پس از اینکه به دلیل شیوع کرونا دانشگاه‌ها و مدارس کشور به حالت تعطیل درآمدند و کلاس‌های آموزشی به سمت غیرحضوری شدن سوق یافت.

در این شرایط برخی دانشجویان اعلام می‌‌کردند که محدودیت‌هایی در اینترنت در دسترسی به سامانه های برخط آموزش مجازی برای استفاده از محتوای آموزشی دارند یا به دلیل کندی اینترنت قادر به استفاده آنلاین یا دانلود این محتواها نبوده‌اند.

در پیگیری خبرنگار فارس از میزان تمایل دانشجوها به حضور در کلاس‌های الکترونیکی با شرایط فعلی، سحر حامدی یک دانشجو مقطع کارشناسی در تهران گفت: در حال حاضر برخی دروس از سامانه الکترونیکی دانشگاه‌ ارائه می‌شود و برخی اساتید هم مایل هستند که مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی به دست دانشجویان خود برسانند و اجباری برای حضور آنلاین در کلاس یا استفاده از یک شیوه مشخص و واحد در آموزش نیست.

وی گفت: به نظر می‌رسد هدف اساتید و دانشگاه بیشتر جلوگیری از ایجاد وقفه بیشتر در درس‌ها و جدا نشدن دانشجویان از درس در مدت تعطیلی باشد. هم اکنون دانشجویان از اینترنت معمولی برای اتصال به کلاس‌ها استفاده می‌کنند که اخیرا با اختصاص ۱۰۰ گیگ پهنای باند روی خط اینترنت ثابت، برخی دانشجویان که اینترنت ثابت داشتند این ترافیک رایگان را دریافت کردند و استفاده می‌کنند اما همچنان هم منتظر رایگان شدن ترافیک استفاده از کلاس‌ها طبق اعلام وزارت ارتباطات هستیم.

*افزایش نیاز دانشگاه‌ها و دانشجویان به اینترنت

دانشگاه ها آموزش های الکترونیکی را آغاز کرده‌اند و نیاز به پهنای باند دارند، برای مثال  دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که برای اجرای موفق دوره، بیشتر از یک گیگابایت پهنای باند به آموزش های الکترونیکی تخصیص پیدا کرد که در هفته اول اجرای طرح در پرترافیک‌ترین زمان ۱۷۸۴ کاربر هم زمان در کلاس های مجازی شرکت کردند و ۲۰۰ مگابایت پهنای باند استفاده شد. بنابر اعلام مرکز آموزش های مجازی دانشگاه شهید بهشتی، ۸ سرور، نرم افزارهای آنلاین را پشتیبانی می‌کنند که ۲ سرور جایگزین خارج از دانشگاه هم به عنوان پشتیبان به این طرح اختصاص یافته است.

*اعلام آمادگی برای رایگان شدن کلاس‌های اینترنتی برای دانشجویان و دانش‌آموزان 

در این شرایط وزارت ارتباطات آمادگی خود را برای رایگان شدن ترافیک کلاس‌های آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها اعلام کرد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات اعلام کرد: ترافیک تمام کلاس‌های آموزشی مجازی که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بوده برای کاربران رایگان خواهد بود.  

با گذشت اعلام این وعده، دانشجویان از اجرایی شدن این امکان و نحوه اجرای آن سوال می‌کنند.

*دانشگاه‌هایی که کلاس الکترونیکی برگزار می‌کنند مشخص شدند

پس از اعلام این خبر، علیرضا عبدالهی نژاد مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از آغاز رایزنی بین وزارت علوم و وزارت ارتباطات برای تحقق این وعده خبر داد.

وی گفت: با توجه به آمادگی فنی وزارت ارتباطات برای این امکان، وزارت علوم هم با جدیت پیگیر این موضوع و در حال فراهم کردن مقدمات لازم است.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس، در پیگیری آخرین وضعیت وعده رایگان شدن اینترنت کلاس‌های دانشگاه و مدارس، گفت: قرار شد که وزارتخانه‌ها لیستی از کلاس‌های درس الکترونیکی مورد تایید را تهیه و به وزارت ارتباطات ارسال کنند. وزارت علوم هم لیستی از همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم که کلاس آموزشی برگزار می‌کنند را تهیه و برای رایگان شدن به وزارت ارتباطات ارسال کرد.

به گفته خاکی صدیق، حدود ۳۰ تا ۶۷ درصد دروس دانشگاه ها به صورت الکترونیکی ارائه‌ شده است.

با اعلام لیست‌ دانشگاه‌های ارایه دهنده کلاس آموزشی مجازی از سوی وزارت علوم به وزارت ارتباطات، دانشجوها می پرسند که آیا اینترنت فقط برای دانشگاه‌ها رایگان می‌شود و دانشگاه‌ها از رایگان شدن پهنای باند منتفع خواهند شد یا دانشجوها هم به صورت رایگان از کلاس های درس استفاده خواهند کرد؟

*کلاس مجازی دانشگاه‌ها برای دانشجو و استاد رایگان می‌شود

سید علی اکبر صفوی مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم به این سوال پاسخ داده و نحوه استفاده از اینترنت رایگان را تشریح کرده است.

صفوی درباره نحوه رایگان شدن اینترنت کلاس های مجازی دانشگاه‌ها گفت: پس از اینکه وزیر ارتباطات اعلام کرد، ترافیک استفاده از کلاس های مجازی برای آموزش الکترونیکی دانشگاه های کشور رایگان می شود، باید IP دقیق تک تک سرورهای مجازی دانشگاه ها را جمع آوری کرده و به وزارت ارتباطات ارائه کنیم تا آنها روی IP ها ترافیک را رایگان کنند و هم استاد و هم دانشجو متصل شوند.

به این ترتیب وقتی برای هر IP رایگان محاسبه شدن ترافیک استفاده تعریف شود هم دانشجو و استاد می‌توانند بدون پرداخت هزینه پهنای باند از محتوای ارائه شده استفاده کنند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول