اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فارس من| پرونده یک حادثه ملی بسته شد/ گزارش هیات ویژه از مهم‌ترین دلایل سیل‌های اخیر+ویدئو

کار هیات ویژه‌‌ ٰرئیس‌جمهوری برای بررسی سیل فروردین پایان یافت و نتیجه بررسی‌ها ارائه شد. از مهم‌ترین نتایج حاصل شده می‌توان به تایید بی‌نظمی و تغییر اقلیم در کشور و نبود توانایی لازم در نظام حقوقی کشور برای مدیریت سیل اشاره کرد.

فارس من| پرونده یک حادثه ملی بسته شد/  گزارش هیات ویژه از مهم‌ترین دلایل سیل‌های اخیر+ویدئو

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من پرسیده‌اند که «نتیجه گزارش شش ماهه سیل فروردین توسط رئیس دانشگاه تهران چه شد؟»

درباره سرنوشت این گزارش ویژه ویدئوی زیر را ببنید:

پس از وقوع سیلاب‌های فروردین ۹۸، رئیس‌جمهور دستور تشکیل هیأتی ویژه برای تهیه گزارش از سیلاب‌ها را صادر کرد. موعد ارائه آخرین گزارش این هیات ویژه درباره علت وقوع سیلاب‌‌های اخیر فرارسید و برای بدست آوردن نتیجه بهتر این مهلت تمدید.

اکنون گزارش نهایی هیات ویژه رئیس‌جمهور برای بررسی سیلاب‌های اخیر ارائه شده است. این گزارش در اختیار روحانی قرار گرفت تا درباره نحوه انتشار عمومی آن تصمیم‌گیری کند و به این ترتیب پرونده این گزارش بسته شد.

*مهم‌ترین بخش گزارش هیات ویژه رئیس جمهوری چه بود؟

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و رئیس هیات ویژه سیلاب‌ها این هفته با ارایه گزارش نهایی هیات ویژه سیلاب‌ها، پایان کار این هیات ویژه را اعلام کرد و اظهار داشت: ماحصل کار هیأت ویژه بررسی سیلاب‌ها در گزارشی به رئیس جمهور ارایه شد که این گزارش از چند بخش اساسی شامل روایت سیلاب، تحلیل و آسیب‌شناسی، درس آموخته‌ها و پیشنهادات تشکیل شده است. بخش تحلیل و آسیب‌شناسی مفصل‌ترین بخش این گزارش است.

وی گفت: با تحلیل این گزارش امید می‌رود در آینده دیگر شاهد خسارت‌های کلان ناشی از سیلاب‌ها و بارش‌های شدید در کشور نباشیم.

ماحصل کار هیأت ویژه بررسی سیلاب‌ها  از چند بخش شامل روایت سیلاب، تحلیل و آسیب‌شناسی، درس آموخته‌ها و پیشنهادات تشکیل شده که بخش تحلیل و آسیب‌شناسی مفصل‌ترین بخش این گزارش است

*پیشنهادی که از این گزارش برای مدیریت حوادث در کشور حاصل شد

نیلی گفت:‌ یافته‌هایی که در این گزارش بدست آمده، علاوه بر استفاده در موضوع سیلاب چارچوب کلی برای جلوگیری از صدمات و آسیب‌ها در دیگر حوادث را هم مشخص کرده است که می‌تواند به عنوان روش کار در دیگر حوادث هم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در این گزارش تاکید شده که صرف توجه در زمان بروز بحران و توجه نکردن قبل و بعد از بحران است که خسارت‌ها را ایجاد و بیشتر می‌کند.

به گفته وی، چارچوبی که در این گزارش به دست آمده حتی در موضوع کرونا هم قبل و بعد از وقوع حادثه روشی تحلیلی برای اقدام و بایدها و نبایدها ارائه می کند.

*قانون درباره علت سیلاب‌های اخیر چه می‌‌گوید؟

یکی از تکالیفی که در این ماموریت به عهده هیات ویژه بررس سیلاب‌ها گذاشته شده بود، یافتن اشتباه‌ها و قصورات در حوادث رخ داده برای اصلاح رویه و جلوگیری از تکرار اشتباهات بود که یافتن ایرادات احتمالی قانونی یکی از مهم‌ترین بخش ها در بررسی وظایف دستگاه‌ها بود.

هداوند رئیس کارگروه حقوقی هیات ویژه بررسی سیلاب‌ها درباره مهم‌ترین مواردی که از دید قانونی در بررسی سیلاب‌ها بدست آمده، به خبرنگار فارس، گفت: بخش قابل توجهی از وظایف و تکالیف قانونی سازمان‌های مرتبط با موضوع سیل به دلیل عدم آگاهی انجام نشده است. بر سر بخش دیگری از وظایف و تکالیف قانونی سازمان‌های مرتبط اختلاف نظر وجود دارد و در بخش دیگری از وظایف و تکالیف قانونی سازمان‌های مرتبط تداخل وظیفه دیده می‌شود.

قوانین و مقررات از قبل و به طور دقیق وظایف و تکلیف سازمان‌ها را مشخص نکرده و از این رو بزرگ‌ترین مشکل فعلی نبود حاکیمت قانون در نظام اداری کشور است که باعث شده نظام حقوقی کشور توانایی لازم برای مدیریت سیلاب را نداشته باشد

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه قوانین و مقررات از قبل به طور دقیق وظایف و تکلیف سازمان‌ها را مشخص نکرده است در حال بزرگ‌ترین مشکلی که احصاء شد، نبود حاکیمت قانون در نظام اداری کشور بود که باعث شده نظام حقوقی کشور توانایی لازم برای کنترل و مدیریت سیلاب را نداشته باشد.

*آیا این گزارش از غافل‌گیری هنگام بروز سیلاب‌های بعدی جلوگیری می‌‌کند؟

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و رئیس هیات ویژه سیلاب‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به این سوال پاسخ داد.

وی گفت: بخش هایی از این گزارش به مواردی می‌پردازد که هم اکنون هم شهرداری ها و وزارتخانه‌ها می‌توانند با توجه به این موارد مانع بروز خسارت یا به حداقل رساندن خسارت هنگام سیلاب شوند. بخشی از موارد این گزارش نیازمند خرید تجهیزات است یا برای مثال در بخش محیط زیست نیازمند زمان طولانی تر است. بنابراین رعایت مقررات، توجه به زیرساخت‌ها‌ و اعمال دستورالعمل‌ها هم‌اکنون هم می‌تواند خسارت‌ها را به حداقل برساند اما بخشی از این دستورالعمل‌ها نیازمند زمان طولانی‌تر و بخشی کوتاه‌مدت تر است، مانند بحث‌های اجتماعی که بسیار مهم هستند.

*اقلیم کشور واقعا در حال تغییر است

رئیس هیات ویژه سیلاب‌ها گفت: اما یکی از موضوعاتی که هیات ویژه بررسی سیلاب در گزارش ویژه خود بر آن تاکید کرد پذیرش تغییر اقلیم است. پذیرش تغییر اقلیم نیاز است در هواشناسی، تجهیزات، نفرات، شیوه هشدار و اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و قوی‌تر صحبت کنیم. همه امکاناتی که دستگاه‌های مختلف در حوزه هواشناسی گردآوری کرده‌اند به شکل یکپارچه در کشور مورد استفاده قرار بگیرد و بنابراین اگر هشدارهای هواشناسی با دقت‌تر و با فاصله زمانی طولانی تر اعلام شود قطعا از آسیب‌ها کاسته می‌شود. 

تغییر اقلیم و بی‌نظم بودن ماهیت اقلیم کشور از نتایج مهم هیات ویژه بررسی سیلاب است و گرمایش هوا هم بی‌نظیمی اقلیم را افزایش داده است. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که برای مدیریت دوره‌های ترسالی و خشکسالی در کشور آماده باشیم

*گرمایش زمین بی‌نظمی اقلیم کشور را تشدید کرده، برای آن آماده باشیم

علیجانی رئیس کارگروه اقلیم شناسی و هواشناسی در توضیح بیشتر بی‌نظم بودن اقلیم کشور، به خبرنگار فارس،  گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که در کارگروه اقلیم شناسی و هواشناسی هیات ویژه بررسی سیلاب‌ها مورد تاکید قرار گرفت، بی‌نظم بودن ماهیت اقلیم کشور است و گرمایش هوا هم بی نظیمی اقلیم را افزایش داده است. در نتیجه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دوره‌های ترسالی و خشکسالی در کشور را با هم مدیریت کنیم. 

وی تاکید کرد: بنابراین باید از این پس در همه برنامه‌های توسعه، عمران و مدیریت کشور به بی نظم بودن اقلیم کشور و افزایش بی‌نظمی در سال‌های پیش رو به دلیل گرمایش هوا توجه شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول