اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

بعیدی نژاد: بپذیریم که روش جهانشمول علمی برای مقابله با کرونا وجود ندارد

سفیر ایران در لندن عنوان کرد: این بحث که آیا بهترین سیاست نظام باید قرنطینه کامل یا محدود باشد، بحث‌های بسیار حساس و پیچیده‌ای است که به کف کوچه و خیابان تعلق ندارد و باید اجازه دهیم توسط مسئولان اتخاذ شود.

بعیدی نژاد: بپذیریم که روش جهانشمول علمی برای مقابله با کرونا وجود ندارد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در لندن امشب (سه‌شنبه) در صفحه تلگرامش در مطلبی تحت عنوان «بپذیریم که روش جهانشمول علمی برای مقابله با کرونا وجود ندارد»، نوشت: سؤال روز رهبران سیاسی و مدیران ارشد بهداشتی کشورهای مختلف جهان این است که موثرترین روش مقابله با شیوع ویروس کرونا چیست؟ و سوال اینجاست که این ویروس چند ماه قرار است مهمان ناخوانده کشورها باشد: یک ماه، دو‌ماه، سه ماه یا بیشتر؟ سؤال این است که با در نظر گرفتن کوتاه بودن و یا طولانی بودن زمان ماندگاری ویروس، کدام اقدامات محدود کننده و تا چه مدتی باید در کشور اعمال شوند؟ و سؤال این است که چه روشی می‌توان به کار بست که ضمن تاثیرگذاری جدی، جلوی شیوع بیماری را بگیرد و همزمان تا جایی که ممکن است زندگی مردم را هم کاملا مختل نکند، چرا که روش‌های خیلی محدود کننده در دراز مدت قابلیت تداوم ندارد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر الگوهای متفاوتی در مقابله با شیوع ویروس وجود دارند که متخصصان بهداشتی دنیا بر اساس تجربه، هر یک‌ را بررسی کرده و سعی می‌کنند خود بهترین تصمیم را برای کشور خود اتخاذ کنند، می‌افزاید: آنچه روشن است اینکه کشورهای مختلف در دنیا، روش‌های مقابله با ویروس کرونا را بر اساس ویژگی‌های هر شهر، منطقه و یا کشور خود و با در نظرگرفتن عوامل متعدد تعیین می‌کنند. تعیین این روش‌ها توسط مدیران عالی و متخصصان کشور در جلسات کارشناسی صورت می‌گیرد که در خصوص آنها صدها ساعت و یا بیشتر وقت صرف می‌شود. طبیعی است که روش‌ها مرتب اصلاح و تکمیل می‌شود و باید هم بشود. اینجاست که باید پذیرفت شیوه و قاعده‌ای جهانشمول از قبل تعریف شده برای مقابله با این ویروس تعیین نشده است، الان در کشورهای مختلف در دنیا نیز شیوه‌های مختلفی برای مقابله صورت می‌گیرد. 

سفیر ایران در لندن خاطرنشان می‌کند: از مدیریت وزارت امور خارجه تشکر می‌کنیم که نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را موظف کرده است که تجربیات کشورها را جمع آوری کرده و برای بررسی توسط مسئولان مرتبط کشور به تهران ارسال کنند. 

وی در ادامه با ذکر این نکته که امروزه الگوی چین طبعا از قویترین الگوهای مقابله است، عنوان می‌کند: این الگو بر اساس مقابله تهاجمی و همه جانبه مبتنی بر اعمال قرنطینه کامل است که بر شهر ووهان اعمال شده است به طوری که تمامی رفت و آمدها در شهر ممنوع شد. در برابر، الگوهای دیگری هم وجود دارند. الگوی کره جنوبی و یا الگویی که عمده کشورهای اروپایی و آمریکا اتخاذ کرده‌اند.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: دیروز نخست وزیر انگلیس صریحا اعلام کرد که ما به روش‌های خیلی محدود کننده و تهاجمی مانند قرنطینه و تعطیل کردن تمامی فعالیت‌های جمعی آن طور که در ایتالیا اعمال می‌شود، اعتقادی نداریم، چنانچه به گفته وی ایتالیا با اعمال شدیدترین اقدامات هم نتوانسته است تعداد مبتلایان را کاهش دهد. در حال حاضر در سطح لندن و دیگر شهرهای انگلیس، آثار و شواهدی از کنترل‌های ویژه وجود ندارد، چه برسد که بخواهند شهرها را قرنطینه کنند. پرواز هواپیماها به انگلیس حتی از چین، کره جنوبی، ایتالیا و ایران به عنوان کشورهای دارای تعداد بیشتر مبتلا، ادامه دارد و قطع نشده‌اند و عزیمت توریست‌ها به سرعت سابق ادامه دارد. فعالیت‌های مردمی و شهری هم به جریان سابق خود ادامه داشته، متروها و اتوبوس‌ها پرجمعیت در حرکتند و مدارس و دانشگاه‌ها هم تعطیل نشده‌اند.

وی یادآور می‌شود: هر چند این سیاست کاملا ممکن است با توجه به سرعت شیوع ویروس تغییر کند، اما مهم این است که ادامه و یا تغییر این برنامه‌ها و سیاست‌ها همه بستگی به تصمیم مسئولان این کشور با توجه به تحولات عینی شرایط خواهد داشت. نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است که سیاست‌های جدید بر اساس شرایط در صحنه اتخاذ خواهد شد و تا وقتی نیاز نباشد، برنامه‌های محدود کننده اعمال نمی‌شود. وی تاکید کرد که سیاست دولت انگلیس بر ایجاد تاخیر در اوج گیری شیوع بیماری تا تابستان استوار است تا نظام درمانی این کشور بتواند خدمات لازم را به مردم ارائه کند. اعمال محدودیت‌های زودتر از زمان مناسب آن، مردم را در درازمدت خسته خواهد کرد. 

سفیر ایران در لندن می‌افزاید: آنچه در این شرایط برای همه کشورها مهم است، تصمیم‌گیری یکپارچه مسئولان در اتخاذ بهترین سیاست ممکن با توجه به شرایط و محدودیت‌های خود است.

وی با بیان اینکه ایران در شرایط حساسی به سر می‌برد و مسئولان ما هم به دنبال اتخاذ بهترین و موثرترین سیاست مقابله هستند، خاطرنشان می‌کند: اطلاعات جدید نشان می دهد که برنامه مقابله هم برای دو یا سه هفته نیست. تعیین سیاست کشور از اهمیتی راهبردی در سطح ملی برخوردار است.

بعیدی‌نژاد در پایان می‌نویسد: این بحث که آیا بهترین سیاست نظام باید قرنطینه کامل یا محدود باشد، بحث‌های بسیار حساس و پیچیده ای است که به کف کوچه و خیابان تعلق ندارد و باید اجازه دهیم توسط مسئولان اتخاذ شود تا ابعاد مختلف آن در نشست‌های کارشناسی مورد بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول