اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

خروج دارآباد ازبن بست در انتظار تامین اعتبار

تا مدت‌ها بلاتکلیفی از این محله و خیابان می‌بارید تا اینکه مطلع شدیم پروژه به مرحله تکمیل رسیده و معبر رویِ آسفالت به خود دیده است. می گویند مشکل معارض هم در حال پیگیری است و قول‌ها حکایت از آن دارد که قرار است در صورت تامین اعتبار، فروردین سال آینده چشم محله دارآباد به تکمیل بخشی از پروژه 35 متری افتخاری روشن شود.

خروج دارآباد ازبن بست در انتظار تامین اعتبار

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، از بزرگراه امام علی(ع) به سمت دارآباد که بروید به خیابان شهید افتخاری می‌رسید، خیابانی که سالها پروژه ای ناتمام را در دل خود جای داده بود و رؤیای حلقه اصلی اتصال بزرگراه صیاد شیرازی، امام علی و ارتش را در ذهن می‌پروراند.

شهرداری در ابتدا، این مسیر را باز گذاشته بود و اهالی که تا محقق شدن خیابان افتخاری به یک شاهراه، جبر جعرافیایی رفت و آمد و زندگی، آمد و شد در این خیابان را برایشان دیکته می‌کرد از آن مسیر رد می‌شدند، بعد از مدتی شهرداری محترم سنگ روی سنگ گذاشت و مسیر را بست. البته وجود معارضی که رقم‌های سنگین برای ملکش می‌گذاشت و هیچ جوره راضی نمی‌شد هم یکی از دلایل بود.

تا مدت‌ها بلاتکلیفی از این محله و خیابان می‌بارید تا اینکه این اواخر مطلع شدیم پروژه به مرحله تکمیل  رسیده، مسیر، رویِ آسفالت به خود دیده است. گفته شده مشکل معارض هم در حال پیگیری قانونی است و قول‌ها حکایت از آن دارد که قرار است در صورت تامین اعتبار، فروردین سال آینده چشم محله دارآباد به تکمیل بخشی از پروژه روشن شود و بزرگراه  ها کمی از ترافیک ها نفس بکشد، تا خدا چه بخواهد و اعتبار به کجا برسد!

آسفالت ریختند احتمالا می خواهند مسیر را بازکنند

اینجا جایی نیست جز 35 متری افتخاری یا به قول محلی‌های بن‌بست دارآباد. چند گزارش از آن نوشتیم. شهرداری تصمیم گرفت بخشی از پروژه را به اتمام برساند. سوپری محل می‌گوید شهرداری چند وقت پیش آمد و با چند کامیون در اینجا آسفالت ریخت و رفت به نظر می‌رسد می‌خواهند پروژه را باز کنند.

وی با دست به انتهای پروژه اشاره می‌کند و می‌گوید: آن قسمت را می‌بینید؟ بعید می‌دانم آنجا افتتاح شود، ولی  یکی از کارگران می‌گفت این قسمت که آسفالت ریخته‌اند، قرار است افتتاح شود. شهرداری ورودی‌های پروژه را بسته است، اما راننده تاکسی می‌گوید ما خودمان بخشی از راه را باز کرده و تردد می‌کنیم، چرا که ترافیک به دلیل بیمارستانی در دارآباد سنگین است و وقتی از داخل پروژه رد می‌شویم، تقریباً ترافیک را دور زده‌ایم. 

راننده تاکسی که پیرمردی میانسال است همچنان پکی به سیگارش می‌زند و می‌گوید ما راه را باز می‌کنیم، دوباره شهرداری می‌بندد، اما مسافرانم که محلی هستند می‌گویند قرار است به زودی پروژه باز شود، اگر باز شود که دیگر مشکلی نخواهیم داشت و از این کارها رها می شویم.

یکی از همسایه ها می گویند تابلویهای متعددی زده اند از جمله بن بست و .... ولی راه باز است البته این را بگویم خودمان باز می کنیم.

یکی دیگر  از همسایگان قدیمی که مرد میانسالی است و خود را بازنشسته معرفی می کند، می‌گوید اگر این پروژه باز شود مشکلی نخواهیم داشت، اما مدت‌هاست که بلاتکلیف مانده است. 

وی ادامه داد: برخی می‌گویند شهرداری پول ندارد، برخی هم می‌گویند یکی از این اهالی خانه‌اش را نمی‌فروشد، بالاخره ما نفهمیدیم داستان چیست؟ اما از اینکه چند کامیون آسفالت آورده‌اند و در اینجا ریخته‌اند خوشحالیم چرا که اینها نشانه‌های خوبی است. 

پروژه 35 متری افتخاری چند سالی است که به حال خود رها شده است، این پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و گفته می‌شود که پروژه دارای چند معارض است. با شهرداری بر سر قیمت تاکنون توافق نکرده‌اند. 

در فروردین 99 بخشی از پروژه در صورت تامین اعتبار راه اندازی می شود

موسوی شهردار منطقه یک شهرداری تهران دراین باره به خبرنگار فارس، گفت: جلساتی با شورایاری‌های محل داشته‌ایم و دبیر شورایاری‌ها گفت مالک را برای توافق می‌آورد. 

وی ادامه داد: این پروژه چند معارض دارد. در مسیر غرب به شرق و اتصالش به امام علی جنوب در محل اتصال یک قطعه زمینی است که بنده با مالکش دو جلسه داشتم و اعلام کردم که براساس قیمت کارشناسی روز، ملک را می‌خریم، اما نتیجه‌ای نداشت تا اینکه ما پروژه را ماده 9 کردیم و حقوقی ما به دنبال این است که پول را به حساب صندوق دولت واریز کند. 

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند معارض صوری است، گفت: نه، کاملاً معارض واقعی است و صاحب سند است. حتی پیمانکاران ما که به محل رفتند اجازه کار به آنها ندادند. 

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمان این پروژه افتتاح می‌شود، گفت: خوشبین هستم اگر تأمین اعتبار کنیم و ماده 9 نیز انجام شود، در فروردین 99 مسیر غرب به شرق و اتصالش به امام  علی جنوب باز می‌شود. 

 

پروژه 35 متری افتخاری یک‌و نیم کیلومتر است و با احداث آن،‌محله دارآباد از بن‌بست خارج و به بزرگراه امام علی و همچنین صیاد راه پیدا می‌کند. قرار است در ادامه این پروژه یک تقاطع غیرهمسطح بر روی بزرگراه امام علی(ع) قرار گیرد که در حال حاضر نیمه‌کاره مانده است و همچنین قرار است این تقاطع به صورت همسطح به خیابان اوشان برسد. این پروژه به دلیل وجود معارض و همچنین مشکلات مالی، تاکنون مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است و با وجود اینکه بسیاری از کارهای آن انجام شده هنوز بهره‌برداری آغاز نشده است. 

 

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران در این باره به فارس می‌گوید: اینکه ما پروژه‌ای در حالت بلاتکلیفی داشته باشیم نیست و پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند در حال فعالیت هستند. 

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه برخی از پروژه‌ها معارض ملکی دارند، گفت: ما باید با معارضان توافق کنیم، اگر به توافق نرسیدیم موضوع را قانونی و از طریق ماده 9 پیگیری خواهیم کرد.

بسیاری از پروژه‌ها به دلیل معارض زمان‌بر می‌شود 

علیخانی با تأکید بر این موضوع که بسیاری از پروژه‌های ما به دلیل معارض زمان‌بر می‌شود، گفت: به هر حال باید برای معارض‌ها هم فکری کرد. 

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت شورای شهر

وی با تأکید بر این موضوع که اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت شورای شهر است گفت: تلاش ما بر این است که گره بسیاری از پروژه‌ها باز شود. 

به گفته علیخانی طی شدن مراحل قانونی زمان‌بر و از عهده شهرداری خارج است و در این موارد باید دستگاه قضا تصمیم‌گیری و رأی صادر کند. 

وی معتقد است که باید قبل از شروع پروژه، پیش‌بینی‌های لازم در خصوص رفع موانع انجام شود و اگر این اقدامات صورت گیرد، کار بهتر انجام می‌شود. 

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر می‌گوید: این پروژه‌ها سرمایه شهر و مردم هستند و توقف پروژه‌ها درست نیست و خسارت زیادی وارد می‌کنند. 

وی معتقد است که در سال گذشته 18 پروژه نیمه تمام در حوزه عمرانی به جز مناطق به اتمام رسیده و امسال هم پروژه‌های زیادی در معاونت عمران در حال اجراست. 

عضو شورای شهر تهران در خصوص برخی پروژه‌های موجود در پایتخت می‌گوید: برخی از پروژه‌ها نیازمند بازنگری است و باید مشکلات آن اصلاح و رفع شود. 

برخی از پروژه‌ها در شهرداری منطقه‌ای است و برخی فرامنطقه‌ای هستند. پروژه 35 متری افتخاری با وجود اینکه  پروژه بزرگی است، اما جزو پروژه‌ها ی منطقه‌ای است. این پروژه در زمان محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران آغاز شد. بسیاری از معارضان برطرف و پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

یکی ا ز مسئولان وقت در این باره به خبرنگار فارس گفت: در آن زمان با بسیاری از معارضان گفتگو کردیم و مشکلات را برطرف کردیم، فقط یکی دو مورد ماند که در حال حاضر هم هنوز برطرف نشده است. 

وی با بیان اینکه ما براساس قیمت کارشناسان ملک‌ها را خریداری می‌کنیم، گفت:‌ اما برخی مواقع شهروندان خواستار پول بیشتری هستند، اما ما باید قانونی عمل کنیم. به همین دلیل در صورت عدم توافق با مالک، پروژه از مسیر قانونی طی می‌شود که این اقدامات زمان‌بر خواهد بود. 

شهرداری ملک مرا خرید

به سراغ یکی از معارضان پروژه در گذشته رفتیم. وی می‌گوید: بنده با شهردار وقت منطقه جلسه گذاشتم و درنهایت با کش و قوس‌های فراوان قرار شد شهرداری ملک مرا خریداری کند. 

وی که یکی از مغازه‌دارها و از قدیمی‌های محله است می‌گوید: من پولم را گرفتم و یک مغازه دیگر برای خودم خریدم. الان هم می‌گویند در وسط پروژه معارضی است که حاضر به توافق با شهرداری نیست و مدتهاست این پروژه بلاتکلیف مانده است. 

از جاده خاکی استفاده می کنیم

در  همین حین یکی از شهروندان گفت: مدتهاست که این پروژه رها شده و ما از جاده خاکی آن هم عبور می‌کنیم، اما اخیراً شهرداری موانعی گذاشته و می‌گوید قرار است بخشی از پروژه را باز کنند. نمی‌دانیم شاید این اقدام صورت گیرد، اما فعلاً خبری نیست. 

صفا صبوری دیلمی معاون فنی عمران شهرداری تهران در خصوص پروژه 35 متری افتخاری به خبرنگار فارس، گفت: این پروژه منطقه‌ای است، البته گفته‌اند که قرار است به زودی بخشی از آن راه‌اندازی شود. 

اتمام پروژه های نیمه تمام تا 2 سال آینده

وی در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام شهر تهران می‌گوید: تا دو سال آینده پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام می‌رسد. البته به جز پروژه‌ها که مشارکتی هستند. 

وی معتقد است که چندین پروژه از ابتدای سال به بهره‌برداری رسیده و براساس مدل‌های شهرداری، پروژه‌های جدید هم آغاز می‌شود. 

وی معتقد است که امروز در تهران پروژه‌هایی در حال اجراست و خیلی از آنها بزرگ و برخی هم کوچک هستند و طرح‌های شهری به واسطه نیاز شهر تهیه و اجرا می‌شوند. 

برخی از شهروندان گله‌مند هستند که چرا پروژه‌ها در شهر نیمه تمام است، حتی برخی از اعضای شورای شهر هم به این موضوع واکنش نشان دادند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: باید ببینیم اولویت مدیریت شهری چیست؟ و منابع را باید به کدام پروژه اختصاص دهیم؟ 

باید ببینیم اولویت مدیریت شهری چیست؟

وی با تأکید بر این موضوع که نحوه برخورد با سیاست‌های مدیریت شهری است، شهردار و سایر مدیران مسئله حمایت از حمل و نقل عمومی را با اولویت مترو را سیاست اصلی خود اعلام کردند.

وی ادامه داد: با گذشت دو سال از عمر مدیریت شهری، هنوز برخی از اقدامات در مترو صورت نگرفته است. 

براساس این گزارش، برخی از پروژه‌های پایتخت هنوز به اتمام نرسیده است. مدیران فعلی شهرداری معتقدند که بلدیه بدهی زیادی دارد و باید برای اجرای پروژه‌ها اولویت‌بندی کنند. همچنین بودجه سال آینده نیز افزایش یافته است.

تمرکز بر پروژه‌های نیمه‌تمام شهری است

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در این باره گفت: بودجه سال آینده 25 درصد رشد داشته است و عملیاتی است و مهمترین مشخصه بودجه، تمرکز بر پروژه‌های نیمه‌تمام شهری است که تعداد آن به 109 پروژه می‌رسد و 10400 میلیارد تومان از بودجه شهرداری به آ» اختصاص می‌یابد. 

وی با بیان اینکه تمرکز بودجه برای سال 99 روی مطالبات مردم به ویژه توسعه حمل و نقل عمومی است، گفت:‌ باید تمام ایستگاه‌های خط 6 و 7 مترو در سال آینده به اتمام برسند. 

عضو شورای شهر تهران گفت: همچنین 2 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده به پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی اختصاص یافته است. همچنین مهمترین چالش‌های محلات شناسایی و به صورت پروژه درمی‌آیند، ضمن اینکه بودجه اختصاص‌یافته به ریز پروژه‌های محله‌ها با تأئید شورایاران هزینه می‌شود. 

براساس این گزارش، قرار است سال آینده بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام شهری به اتمام برسد و برای این منظور هم در بودجه شهرداری  رقم‌هایی پیش‌بینی شده است. همچنین یکی از این پروژه‌ها خروج دارآباد از بن‌بست و شهردار منطقه یک خبر داده که بخشی از پروژه 35 متری افتخاری در صورت تأمین اعتبارات، در فروردین 99 آماده بهره‌برداری می‌شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول