اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

نگذاریم کرونا به قبرستان برسد

پنج‌شنبه آخر سال در خانه ماندن یعنی بزرگ‌ترین ثواب را نثار ارواح عزیزانی که دوستشان داریم و به یادشان هستیم بکنیم تا این خطری که بنیان خانواده را هدف قرار داده سال دیگر هم عده‌ای عزادار این روزها نباشند.

نگذاریم کرونا به قبرستان برسد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، کمتر از یک ماه است که مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا ویروس به ایران آمده و در همین مدت کم توانسته اثرات مخربی را به اقتصاد و فرهنگ جامعه ایرانی وارد کند.

یکی از پیامدهای فرهنگی کرونا در لرستان مربوط به برگزاری مراسم‌های شادی و عزاداری است مراسم‌هایی که شاید از سال‌های دور به سبب اسراف و چشم و هم‌چشمی مورد انتقاد نخبگان، فرهیختگان و حتی علمای دینی بوده است.

البته لازم به ذکر است که این‌گونه مراسم‌ها باعث ایجاد همبستگی، اتحاد نوع‌دوستی، همدردی با مصیب دیدگان و کمک‌های مادی به برگزار یک مراسم می‌شود که از هنجارهای موردقبول در جامعه به شمار می‌رود.

 

یکی از مهم‌ترین مراسم‌های مردم ایران پنج‌شنبه آخر سال است

شاید یکی از مهم‌ترین مراسم‌های مردم ایران پنج‌شنبه آخر سال است روزی که افراد با خرید گل و سبزه، حلوای نذری و شیرینی و میوه‌ بر سر قبرهای عزیزان حاضر و یاد آنان را گرامی می‌دارند.

مهمان ناخوانده‌ای  که همه زیرساخت‌های بشریت را دچار تحول کرد

اما امسال مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا از چین آمد تا همه زیرساخت‌های بشریت را دچار تحول کند همین ویروس باعث شده که مراسم پنج‌شنبه آخر سال که یکی از سنت‌های قدیمی مردم این سرزمین بوده امسال به علت جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور برگزار نشود.

در ذیل برای بررسی این موضوع با یک کارشناس و استاندار و شهردار خرم‌آباد صحبت کرده‌ایم. 

 

اگر مردم کرونارا دست‌کم بگیرند این ویروس موجودی بی‌رحم و ویرانگر است

 بهنام فروتن یکی از کارشناسان لرستانی در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: پنج‌شنبه‌های آخر سال در ایران را باید یکی از پرهزینه‌ترین روزهای سال قلمداد کرد.

وی بابیان اینکه بر اساس یک سنت حسنه اسلامی در سراسر کشور در چنین روزی به آرمستان می‌روند تا در کنار قبور عزیزانی قرار بگیرند که دیگر نیستند، افزود: تنها یادگاری ما از افراد ازدست‌رفته عکس، فیلم قاب خاطرات در ذهن، شادی‌های باهم بودن و غصه‌های که فرصت جبرانش پیش نیامده و این وقتی سخت‌تر می‌شود که در سال جدید هم عزیزی از دست بدهید.

این کارشناس بیان کرد: با توجه به زندگی ماشینی ومحدودیت دید و بازدیدها در این مراسم  اقوام و دوستانی را می ببینی که شاید فقط یک‌بار در سال و آن‌هم پنج‌شنبه آخر سال در همسایگی قبرستان دیداری تازه شود.

فروتن تصریح کرد: اما امسال مهمان ناخوانده کرونا از چین آمد تا همه زیرساخت‌های بشریت را دچار تحول کند، ویروسی که طبقه، نژاد، جنسیت، جغرافیا را نمی‌شناسد و هنوز هم معلوم نیست هدفش از کشورگشایی چیست و ثابت کرده چیزی جلودارش نیست و اگر آدم‌ها او را دست‌کم بگیرند موجودی بی‌رحم و ویرانگر است.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه مبارزه با این ویروس فرار از تجمعات و خود را از دسترس آن خارج کردن است، خاطرنشان شد: محدودیت‌هایی که این روزها در مدارس، دانشگاه، مساجد، بقاع، تالارها، لغو مراسم عزا و عروسی، توصیه به ماندن در خانه و رعایت دستورات بهداشتی همه به خاطر حمایت از سلامت اجتماع است.

 

همه در مقابل سلامت اجتماع مسئول هستیم

کارشناس لرستانی با عنوان کردن این موضوع که همه در مقابل هم مسئول هستیم و سلامت تک‌تک اعضا بستگی به‌سلامت سایر آحاد اجتماع دارد، گفت: اگرچه همه مردگان برای خانواده‌ها عزیز و گرامی هستند و کمترین کار برایشان دعا، قرائت فاتحه، ادعیه، قرآن و نذر هست و شاید حضور در کنار تربتشان آرام‌بخش باشد اما باید پذیرفت که در چنین شرایطی سلامت خانواده و جامعه مهم‌تر است.

فروتن بابیان اینکه همه ما خانواده و اقوام رادوست داریم و چشم به آینده فرزندانمان دوخته‌ایم، اظهار داشت: پس پنج‌شنبه آخر سال در خانه ماندن یعنی بزرگ‌ترین ثواب را نثار ارواح عزیزانی که دوستشان داریم و به یادشان هستیم تا این خطری که بنیان خانواده را هدف قرار داده سال دیگر هم عده‌ای عزادار این روزها نباشند.

 

مردم اصراری به برگزاری مراسم پنج‌شنبه آخر سال  نداشته باشند

  استاندار لرستان با اشاره به اینکه در این شرایط  از تمام ظرفیت‌ها برای فرهنگ‌سازی مراسم پنج‌شنبه آخر سال استفاده شود، افزود: بایستی شهروندان برای نجات جان خود و خانواده شأن اصراری برای برگزاری این آیین نداشته باشند.

سید موسی خادمی بیان کرد: در موضوع آئین‌های پنجشنبه این هفته و پنجشنبه آخر سال که منجر به ازدحام جمعیت و تشکیل کانون شیوع ویروس کرونا می‌شود اقدامات لازم در جهت فرهنگ‌سازی برای لغو آن‌ها صورت پذیرد.

 وی بابیان اینکه در مرحله‌ای هستیم که با کمک و همیاری مردم می‌توان کرونا را متوقف نمود، تصریح کرد: بنابراین همکاری دستگاه‌های اجرایی و شهروندان درزمینهٔ پیشگیری و جلوگیری از شیوع این ویروس، اقدام مهمی در راستای توقف آن است که انتظار می‌رود آحاد جامعه با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات به این مهم کمک کنند.

 

ورود به پنج آرامستان خرم آباد در پنجشنبه‌های هر هفته تا اطلاع بعدی ممنوع است

در همین رابطه شهردار خرم‌آباد گفت: ورود به پنج آرامستان این شهر پنجشنبه‌های هر هفته تا اطلاع بعدی ممنوع است.

محمد شریفی مقدم  اظهار داشت: با توجه به اینکه مسیرهای دسترسی به آرامستان‌های پنجشنبه‌ها مسدود می‌شود بنابراین شهروندان از مراجعه به این مکان‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: این ممنوعیت تردد  شامل آرامستان‌های خضر، صالحین، شهدا، فلک الدین و سراب یاس بوده و تا زمان اعلام شرایط عادی ادامه خواهد داشت که از مردم تقاضا می‌شود نسبت به این امر توجه داشته باشند و از تجمع در ورودی این مکان‌ها و اصرار به ورود اجتناب نمایند.

وی تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، هشدارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  و کارشناسان مبنی بر مخاطرات مراسم جمعی و گردهمایی‌ها، ورودی آرمستان‌های خرم‌آباد از پنجشنبه ۲۲ اسفندماه مسدود می‌شود.

لازم به ذکر است که از تعداد 635 نمونه افراد مشکوک به کرونا ویروس در لرستان، تعداد 556 نمونه مشخص‌شده که از این تعداد 176 نفر موارد مثبت بوده است.

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/85016/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول