اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

حمایت بنیاد مستضعفان از شرکت‌‌های دانش‌بنیان/ نحوه مشارکت مالی و جزئیات تولید و فروش محصول‌

سرپرست‌ شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا‌ با بیان اینکه از گذشته مطابق با قرارداد و تعهدات با شرکت‌‌های مختلف مشارکت داریم، گفت: کمک‌های ما به چندین صورت است، طرح‌ها و شرکت‌های مختلف بررسی و ارزیابی موشکافانه می‌شوند و در صورت تأیید حمایت خواهند شد.

حمایت بنیاد مستضعفان از شرکت‌‌های دانش‌بنیان/ نحوه مشارکت مالی و جزئیات تولید و فروش محصول‌

‌خبرگزاری فارس - سعید مؤذنی:‌ شرکت دانش‌بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش (Knowledge enterprise) به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی اساسی آن‌ها باشد.

شرکت‌‌های دانش‌بنیان درواقع شرکت‌هایی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت‌، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان (به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می‌شود.

در کشور ما نیز شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در چند سال اخیر شکل گرفته و رشد کرده‌اند و به نوعی در اقتصاد کشور مؤثر هستند.

طبق اطلاعات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به عنوان زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به تفکیک نوع مجوز 4909 شرکت است که 2563 شرکت دارای مجوز تولیدی نوع 2، تعداد 1048 شرکت دارای مجوز نوپا نوع 2، تعداد 564 شرکت دارای مجوز تولیدی نوع یک و تعداد 734 شرکت دارای مجوز نوپا نوع یک است؛ بنابر آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی نوع 2 (صنعتی) و نوپا نوع 2، مشمول معافیت مالیاتی نخواهند بود.

مطابق آئین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ از معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تأیید‌ این است که «به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد»، «نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه، توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد» و «منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده‌ای در محصول، شده باشد».

به هر حال ‌‌ترغیب هیئت علمی دانشگاه‌ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیاز جامعه‌، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها و واحدهای ‌پژوهشی، موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند. د‌ر این بین بنیاد مستضعفان به عنوان یک نهاد انقلابی نیز در این حوزه دستی بر آتش دارد و در حوزه فعالیت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌‌های بلندی برداشته است. شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های علمی و پیشرو بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان‌ فعالیت می‌کند و هدف این شرکت، «سرمایه‌گذاری هوشمند در حوزه کسب و کارها» است. در مدیریت جدید بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و سید پرویز فتاح تلاش کرده است در این بخش، بنیاد مستضعفان حمایت ویژه‌ای از‌ شرکت های داخلی و متخصصان جوان داشته باشد.

در راستای پیگیری بیشتر این موضوع، به ‌شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا‌ به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان رفتیم که در حوزه حمایت از شرکت‌‌ های دانش‌بنیان فعالیت می‌کند و در دوره جدید مدیریت بنیاد، فعالیت آن گسترش‌ یافته است.

بهزاد معین سرپرست‌ شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا‌، در‌باره ابعاد فعالیت‌های این شرکت و وظایف تعریف شده آن، به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: شرکت توسعه دانش بنیان سینا از سال 96 تاسیس شد و هدف آن سرمایه‌گذاری هوشمند در کسب و کارها است، ما تلاش می‌کنیم به شرکت‌های دانش بنیانی که فعالیت و اهداف مشخص در راستای صنعت و کسب و کار های بنیاد دارند با خرید سهام کمک کنیم و مشارکت می‌کنیم تا کمکی برای رونق‌ و توسعه اشتغال آنها باشد.

‌شرکت توسعه دانش بنیان سینا به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ تحقیق و توسعه دانشمند‌ در اداره ثبت شرکت‌­ها و مؤسسات تجاری تهران به ثبت رسیده است، مأموریت این شرکت سرمایه‌گذاری هوشمند در شرکت­‌های دانش بنیان با هدف تجاری‌سازی محصول و ارتقا توان حضور در بازار و از سوی دیگر کمک به جوانان مستعد، نخبه و صاحب ایده است.

فارس: زمینه‌های فعالیت این شرکت دانش‌بنیان در چه حوزه‌‌هایی تعریف شده است؟

معین: در کنار موضوعی که به آن اشاره شد، ‌شرکت توسعه دانش بنیان سینا ‌با توجه به پشتوانه زنجیره ارزش خود، با فراهم آوردن زیست بوم ارتباطی بین صاحبان ایده‌های کسب و کار و سرمایه‌گذاران این حوزه، زمینه مناسب را برای توسعه و رشد اقتصاد دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

ارائه گزارش‌های تحلیلی اقتصادی،‌ انجام مطالعات امکان‌­سنجی، ارائه خدمات مشاوره مدیریت، ‌مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی و سرمایه­‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها در زمینه پروژه­‌های فکری و نوآورانه در رشته‌های مختلف به منظور بهره برداری و تجاری سازی دارایی­‌های فکری، انجام خدمات مشاوره مدیریت بودجه‌بندی، تامین منابع مالی و اعتباری و طراحی سیستم‌های مدیریتی جهت افزایش کارایی شرکت‌های سرمایه‌پذیر‌ طبق مجوز معاونت علمی و فناوری راهبردی ریاست جمهوری و معماری زیست بوم دانش بنیان در راستای ارتقای کسب و کارهای شرکت­‌های تابعه بنیاد، از دیگر مأموریت‌­های ترسیم شده برای این شرکت است.

فارس: ‌حمایت شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا از چه نوع شرکت‌های دانش‌بنیانی انجام می‌شود‌؟

 معین‌: مجموعه بنیاد مستضعفان صنایع مختلف دارد که برخی به صورت کارخانه و شرکت‌های تولیدی و برخی به صورت خدماتی است‌، از زمانی که آقای مهندس فتاح طی حکم مقام معظم رهبری مسؤولیت بنیاد مستضعفان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده گرفتند، تغییراتی در حال انجام است و با توجه به حکم مقام معظم رهبری، برنامه‌های بنیاد در این حوزه هم مشخص شده است و با توجه به انتظاراتی که از بنیاد مستضعفان وجود دارد، ما هم سیاست‌های کلان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حوزه خودمان اجرا می‌کنیم.

در یک تقسیم بندی صنایع مختلف زیر مجموعه بنیاد مستضعفان در دو بخش تولیدی و خدماتی متمرکز است، صنایع خدماتی نظیر ناوگان ریلی، هتلداری و گردشگری، سرمایه‌گذاری و بانکداری و صنایع تولیدی نظیر صنایع معدنی، برق و انرژی، کشت و صنعت، دامپروری، کشاورزی و صنعت است که در این باره می‌توان به شرکت نفت بهران و کارخانه‌های مواد غذایی و بن ریل اشاره کرد.

فارس: نحوه حمایت شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا از شرکت‌های دانش‌بنیان به چه طریق خواهد بود؟

 معین: مجموعه تحقیق و توسعه دانشمند و شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا از همه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در سطح کشور و همچنین افراد توانمندی که در بخش‌های مختلف تخصصی که در راستای زنجیره ارزش بنیاد مستضعفان فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کند تا رشد خوبی داشته باشند؛ این حمایت تحت قالب سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌پذیرد.

فارس: در این‌باره تاکنون‌ چه حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌اید؟ از چند شرکت حمایت کرده‌اید؟

 معین‌: شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا از گذشته با شرکت‌های مختلفی مشارکت داشته است و این مشارکت مطابق با قرارداد و تعهدات در حال انجام است؛ تعهدات شرکت توسعه دانش بنیان سینا تا زمانی است که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این شرکت‌ها به شاخصه‌های کیفی طبق قرارداد عمل کنند.

‌تا پیش از مدیریت بنده در این شرکت، 45 شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته است که چند شرکت از این بین، انتخاب شد که با آنها قرارداد منعقد شده بود، متناسب با شاخص های تعیین شده در قرارداد سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها صورت می‌پذیرد. تاکنون در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طبق قرارداد، هزینه‌ کامل‌به آنها پرداخت شده است، ضمن آنکه در چهار شرکت‌‌ دیگر پیش‌پرداخت‌های اول و دوم پرداخت شده است و منتظریم به شاخص‌های مدنظر قرارداد برسند تا پرداخت‌های بعدی ارائه شود.

فارس: شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا ‌به چند مدل، حمایت مالی از شرکت‌‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد؟

 معین: ‌‌کمک‌های ما به چندین صورت است، در مجموعه شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا‌، طرح‌ها و شرکت‌های مختلف مورد بررسی و ارزیابی موشکافانه قرار می‌گیرند، به عنوان مثال اگر فردی در حوزه کشاورزی در حال انجام فعالیتی دانش‌بنیان است، ابتدا مستندات آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ما ارائه می‌دهد، این مستندات در کارگروه‌های تخصصی صنعتی توسط خبرگان و اساتید دانشگاهی بررسی و ارزش‌گذاری می‌شود و با توجه به نیاز، ما در کار آنها مشارکت می‌کنیم، ضمن آنکه در تولید محصول و فروش نیز با این بخش‌ها مشارکت خواهیم داشت.

* به عنوان شرکتی خطرپذیر عمل می‌کنیم‌

فارس: حال اگر ریسکِ زیان هم در آن شرکت وجود داشته با‌شد، باز شما ورود کرده و حمایت می‌کنید؟

 معین: ‌ببینید ما بررسی‌های مختلف انجام می‌دهیم و آن شرکت‌ها باید از ارزیابی‌های ما پس از ارائه مدارکشان، عبور کنند، ‌در واقع شرکت ما به عنوان شرکتی خطرپذیر عمل می‌کند و ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها را می پذیرد. شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا متعهد به به‌کارگیری و حمایت از شرکت‌ها و نیروهای جوان و متخصص کل کشور در راستای فعالیت‌های شرکت‌های مادرتخصصی بنیاد مستضعفان خواهد بود.

فارس: در ‌مناطق محروم نیز این حمایت‌های مالی از شرکت‌‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود؟

‌معین:‌ بله قطعاً؛ ما در برنامه خود نگاه تمامیتی به کل کشور و مردم داریم، در مناطق محروم نیز در حال فعالیت هستیم. در نظر داریم این سبد حمایتی را به تعداد شرکت‌های توانمند بیشتری در سراسر کشور توسعه دهیم، مطابق با اسناد بالادستی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا متعهد به به‌کارگیری و حمایت از شرکت‌ها و نیروهای جوان و متخصص کل کشور در راستای فعالیت‌های شرکت‌های مادرتخصصی بنیاد خواهد بود. من در پایان صحبت هایم از توجه خبرگزاری فارس به شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه بنیاد مستعضفان قدردانی می‌کنم.

*درهای بنیاد مستضعفان بر روی شرکت های دانش بنیان گشوده است

بنابراین گزارش طبق پیگیری های خبرنگار خبرگزاری فارس، بنیاد مستضعفان در حوزه حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های پژوهشی اهداف دقیقی را دنبال می کند. 

پیش از این مسؤولان شرکت های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در اینباره گفته بودند: شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های پژوهشی که بتوانند شبکه مسائل بنیاد و صنعت کشور را حل کنند مورد حمایت بنیاد مستضعفان قرار می‌گیرند؛ شرکت‌های دانش بنیانی که طرح و ایده برای حل شبکه مسائل مجموعه‌های وابسته به بنیاد مستضعفان و صنعت کشور دارند را مورد حمایت قرار می گیرند.

گروه‌های دارای ایده‌های فناورانه در صورت داشتن ایده قابل اجرا، علمی و منطبق با رسالت بنیاد مستضعفان مورد حمایت بنیاد قرار می‌گیرند.

به گفته مسؤولان بنیاد بخش بزرگی از نیاز‌های بنیاد مستضعفان با استفاده از ایده‌های فناورانه و ظرفیت‌های داخلی قابل حل شدن است و موسساتی که به دنبال حل مشکل محرومیت زدایی با استفاده از نوآوری‌های فراگیر هستند نیز مورد حمایت بنیاد قرار می‌گیرند. 

بنابراین گزارش کشف فرصت‌های داخل مجموعه بنیاد، داخل و خارج از کشور، شناسایی مسئله های شرکت های تابعه مجموعه بنیاد از یک رو و شناسایی نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان در خارج از مجموعه بنیاد و ایجاد ارتباط بین نیاز‌های بنیاد با ارائه دهنده های راه حل برای مسائل آنها و شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان متناسب با زنجیره ارزش گروه شرکت‌های بنیاد جهت همکاری و ارتقاء خانواده بنیاد، از اهدافی است که بنیاد مستضعفان در ابن حوزه دنبال می کند. 

طبق اعلام مسؤلان بنیاد در راستای استفاده از توانمندی های شرکت های فن آور، طرح های دانش بنیان شرکت های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان در یک محیط شفاف و رقابتی ارایه و این شرکت ها با توجه به زمینه تخصصی و توانمندی های خویش می توانند نسبت به شرکت در این طرح ها اقدام کنند.

پیش از این مسؤولان بنیاد مستضعفان اعلام کرده بودند که درهای بنیاد مستضعفان به روی شرکت‌های دانش‌بنیان گشوده است، بنیاد مستضعفان در بیش از ۵۲ رشته صنعتی از جمله فولاد، سیمان، نساجی، لاستیک، شیشه، کاشی، و غیره حضور فعال دارد، ظرفیت عظیمی از صنایع داخل کشور در بنیاد مستضعفان وجود دارد و بیشتر آن‌ها در زمره صنایع ایجادی است.

بنابراین گزارش طبق اعلام بنیادی ها اگر صنایع در نقطه‌ی اوج خود نتوانند با فناوری‌های روز ارتباط برقرار کنند محکوم به افول هستند برای آن‌که چنین اتفاقی در صنایع بنیاد مستضعفان رخ ندهد از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ها حمایت می شود تا این نوآوری‌ها وارد صنایع بنیاد شود، بنیاد مستضعفان یک بازار بزرگ برای شرکت‌های دانش‌بنیانی است که بتوانند وابستگی صنایع ما را به تکنولوژی‌های وارداتی مرتفع کنند؛هر شرکت دانش‌بنیانی که در هر یک از نیاز‌های بنیاد مزیت نسبی داشته باشد می‌تواند با بنیاد همکاری کند و مورد حمایت بنیاد قرار بگیرد در واقع بنیاد مستضعفان تکیه‌گاه و حامی شرکت‌های دانش‌بنیانی است که بتوانند نیاز صنایع بنیاد را برطرف کنند.

بنابراین گزارش، استفاده از ظرفیت‌های فناورانه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان امروز در بنیاد مستضعفان با مدیریت جدید به جد در حال پیگیری است و امیدواریم گامی بلند در راستای حمایت از جوانان متخصص و دارای دانش این مرز و بوم برداشته شود و دولت و مجموعه های مختلف نیز در این حوزه همراه و همگام باشند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول