اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

خطرجدی است در خانه بمانید

هر فرد باید به عنوان یک مسئولیت فردی و اجتماعی و وظیفه شرعی و دینی به منظور جلوگیری از سرعت انتشار کروناویروس و پرهیز از به خطر انداختن جان خود و دیگران، به توصیه‌ها و هشدارها توجه کند و در این زمینه «قرنطینه خانگی» بهترین راهکار است.

خطرجدی است در خانه بمانید

خبرگزاری فارس - مهدی جعفری: از زمان اعلام نتایج مثبت آزمایش نخستین موارد مشکوک به کروناویروس در قم تا اکنون که آمار مبتلایان به این ویروس شوم از مرز 800 نفر می‌گذرد بیش از سه هفته می‌گذرد.

موضوعی که از همان ابتدا از سوی برخی از مسئولان و کارشناسان مطرح شد قرنطینه شهر بود تا از پیشروی و سرایت این ویروس، که مهمترین نقطه قوت آن قدرت حمله و انتقال آن است جلوگیری شود.

احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی یک هفته پس از اعلام نخستین مبتلایان به کرونا در مصاحبه‌ای که با رسانه‌ها در مجلس کرد، خواستار تعطیلی سریع «حرم و جمکران» شد و تصریح کرد: «شورای تأمین استان هنوز برنامه‌ای در این زمینه ندارد.»

وی با بحرانی خواندن وضعیت قم تأکید کرد: «از وزیر خواستم قم را قرنطینه اعلام کند».

اما این اتفاقات که مورد تأکید برخی دیگر از کارشناسان نیز بود رخ نداد؛ یعنی ادارات تعطیل نشد گرچه ساعات کاری آن‌ها کاهش یافت؛ حرم و جمکران تعطیل نشد و فقط به ضدعفونی آن‌ها بسنده شد و حتی نماز جمعه در هفته نخست نیز برگزار شد.

در نهایت به سرعت این مسافر ناخوانده و بدیمن چینی در شهر قم منتشر شد و کم کم سایر استان‌های کشور نیز مسافر شدند و به گونه‌ای که آمارها از ابتلای 6 هزار نفر در کشور به این ویروس خبر می‌دهد و بیش از 140 نفر هم قربانی آن شده‌اند.

البته برخلاف اظهار نظرهای ناحق افراد مغرض، به شدت مخالف سرایت کروناویروس از قم به سایر استان‌های کشور هستم و معتقدم قم به عنوان پیشگام در اعلام مبتلایان به این بیماری، گرچه مورد حملات ناجوانمردانه ذهن‌های ویروسی قرار گرفت اما خدمت بزرگی به کشور برای هوشیاری در مقابل انتشار این ویروس کرد اما همچنان جای سؤال باقی است که چرا مسئولان کشور و قم از همان ابتدا سخت‌گیری‌ در رفت‌وآمد، تعطیلی اماکن و مراسم مذهبی و ادارات را در دستور کار خود قرار ندادند؟ این در حالی است که امروز می‌بینیم زیارت‌خانه خدا به عنوان «قطب دل‌های مسلمانان جهان» به دلیل شیوع ویروس کرونا در عربستان به حالت تعطیلی درآمد.

موضوع دیگری که از ابتدای شیوع بیماری کرونا ویروس مطرح شد عدم نظارت جامع و دقیق بر روی عرضه‌کنندگان ماسک و مواد ضدعفونی بود تا جایی که نرخ این محصولات تا 10 برابر قیمت واقعی بالا رفت و عده‌ای سودجو در سایه عدم نظارت‌ها بار خود را بستند. عده‌ای دیگر دست به احتکار زدند و برخی هم محصولات تقلبی روانه بازار کردند که البته با تلاش‌های نیروی انتظامی و مراجع قضایی دست برخی از این سوداگران رو شد.

کمبود تجهیزات بیمارستانی مخصوص پرستاران، پزشکان و کادر پزشکی نیز مشکل دیگری بود که جان سربازان خط مقدمه مبارزه با کروناویروس را تهدید کرد و برخی از این جان بر کفان عرصه سلامت را ناچار به تسلیم در برابر این ویروس کرد و جان برخی از این مدافعان حریم سلامت را در برخی از استان‌های کشور گرفت.

در حال حاضر نیز این مشکل در شهر قم وجود دارد و برخی از پزشکان و پرستاران چهار بیمارستانی که به مبتلایان به کروناویروس اختصاص یافته همچنان از داشتن تجهیزات و امکانات مقابله با این مهاجم قدرتمند محروم هستند.

عدم تصمیمات سریع، جدی، علمی و قاطع از سوی مسئولان و نبود امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با کروناویروس دو ضلع از مثلثی هستند که منجر به شیوع سریع و وحشتناک کرونا ویروس در کشور شد اما ضلع سوم این مثلت که اتفاقاً از قضا می‌تواند نقش اصلی را در جلوگیری از سرعت شیوع این بیماری ایفا کند «مردم» هستند.

مسؤولان دولتی از همان ابتدا ضمن تأکید بر رعایت نکات بهداشت فردی، قرنطینه خانگی، محدودیت تردد، کاهش مراودات و رفت‌وآمدها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، لغو هرگونه تجمع و اجتماع در سراسر کشور را از جمله مهمترین عامل کنترل بیماری کووید 19 یا همان کرونا ویروس اعلام کردند.

حتی مراجع عظام تقلید از جمله آیت‌الله سبحانی نیز وارد صحنه شدند و تأکید کردند «برای مقابله با این بیماری، همه باید به مسؤولان پزشکی مراجعه کنند و توصیه آن‌ها از جمله حضور نیافتن در اجتماع‌ها، برای ما حجت است.»

با این حال برخی از مردم که انگار خطر این مهمان ناخوانده را باور ندارند و بدون توجه به توصیه‌ها در اماکن عمومی حاضر می‌شوند، به سفر می‌روند، هشدارها را جدی نمی‌گیرند و جان خود و دیگر شهروندان را به خطر می‌اندازند.

آمارها خبر از شیب تند افزایش آمار مبتلایان به کرونا ویروس می‌دهد و هر روز نیز تعدادی از هم‌وطنانمان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند اما متأسفانه موضوع مسافرت‌ها جدی است به گونه‌ای که با اعلام تعطیلی مدارس تا پایان تعطیلات نوروزی، بسیاری از مردم بار سفر بستند و موجی از نگرانی را در این شهرها ایجاد کردند تا جایی که در مبادی ورودی این شهرها ممنوعیت تردد اعلام شد.

عدم رعایت اصول بهداشتی فردی و بی توجهی به توصیه‌ها و هشدارها و خروج از خانه برای کارهای غیرضروری در قم نیز  موجب رشد روز افزون آمار مبتلایان به کرونا به ویژه در برخی از مناطق شهر شده است موضوعی که نشان می‌دهد شهروندان باید هر چه بیشتر این بیماری را جدی بگیرند زیرا در غیر این صورت شاهد افزایش آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کروناویروس طی روزها و ماه‌های آینده خواهیم بود.

بر اساس گفته مسئولان وزارت بهداشت 80 درصد راه مقابله با انتشار ویروس کرونا به همت مردم و تنها 20 درصد آن به مباحث پزشکی بر می‌گردد و این بدان معناست که اگر مردم به این موضوع توجه و تا کنترل ویروس، «خانه نشینی» را پیشه کنند یقیناً می‌توان به وعده قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم مبنی بر "غلبه بر بحران کرونا تا پایان فروردین" امیدوار بود. وعده‌ای که علی ابرازه شرط تحقق آن را "قرنطینه خانگی" اعلام کرده است.

 بنابراین هر فرد باید به عنوان یک مسئولیت فردی و اجتماعی و وظیفه شرعی و دینی به منظور جلوگیری از سرعت انتشار کروناویروس و پرهیز از به خطر انداختن جان خود و دیگران، به توصیه‌ها و هشدارها توجه کند و در خانه بماند تا هر چه زودتر سایه شوم این بیماری از سر کشور برچیده شود.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول