اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تلاش مجدد «بردی محمداف» برای صادرات گاز به اروپا

رئیس جمهور ترکمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان در شهر «باکو» با یکدیگر دیدار کردند

تلاش مجدد «بردی محمداف» برای صادرات گاز به اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به طور ناگهان به آذربایجان سفر کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان در شهر «باکو» دیدار کردند در صورتی که وزارت خارجه و نهادهای دولتی این کشور قبل از این هیچ اطلاعاتی درباره این دیدار منتشر نکرده بودند.

معمولا بازدیدهای رسمی رؤسای جمهوری و برنامه سفرکاری در رسانه‌های دولتی منتشر می‌شود اما این دفعه اینگونه نبود.

5 روز قبل از بازدید بردی محمداف از آذربایجان رسانه‌های منطقه‌ از حمایت وزارت امور خارجه آمریکا از پروژه «کریدور گازی جنوبی» خبر دادند و «ناتان رایخ» کارشناس مسائل انرژی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: ما باید درک کنیم که در پروژه کریدور گازی جنوبی می‌توانند دیگر کشورهای هم حضور داشته باشند.

وی گفت: اگر در آذربایجان، آسیای مرکزی و عراق منابع گازی برای صادرات وجود داشت این انرژی به بازارهای اروپایی صادر می‌شدند.

ترکمنستان یکی از همین منابع گازی است و «عشق آباد» برای راه‌اندازی پروژه لوله انتقال گاز «ترانس خزر» و آغاز صادرات گاز به اروپا تلاش می‌کند.

در بین اسناد امضا شده توسط رؤسای جمهوری ترکمنستان و آذربایجان قراردادی مربوط به پروژه ترانس خزر نبود اما رسانه‌های دولتی از علاقه‌مندی رهبران برای توسعه همکاری بین‌المللی در زمینه صادرات گاز و تنوع بخشیدن به صادرات انرژی خبر دادند.

احتمالا پشت درهای بسته مسئله همکاری آذربایجان و ترکمنستان مربوط به کریدور گاز جنوبی و ایجاد لوله انتقال گاز ترانس خزر مورد بررسی قرار گرفته است.

گفتی است که اجرای پروژه ترانس خزر تنها پس از حمایت تمام 5 کشور همسایه خزر ممکن است و توافقات حاصل شده در این زمینه در قالب مذاکرات علی‌اف و بردی محمداف اعلام نشد.

همچنین دولت ترکمنستان نیاز جدی به درآمدهای جدید برای حل مسائل اقتصادی خود دارد و حالا علاوه بر بحران مالی گسترش ویروس «کرونا» هم عشق آباد را تهدیدات می‌کند.

چین تنها خریدار گاز ترکمنستان است اما تقاضا گاز در بازار داخلی چین به دلیل کرونا کاهش یافت و همزمان صادرات عشق آباد نیز به سمت کاهش رفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول