اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

دانش‌آموزان و ایام تعطیل| در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم

یکی از بهترین برنامه‌ها در اوقات فراغت، کتابخوانی است؛ فرصت خوب برای اینکه نوجوانان و جوانان، اطلاعات عمومی خود را افزایش داده و سرانه مطالعه کشور را هم بالا ببرند.

دانش‌آموزان و ایام تعطیل|  در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در این روزها که مدارس کشور تعطیل است، وزارت آموزش و پرورش برنامه‌هایی را برای جبران ساعات آموزشی پیش‌بینی کرده است؛ پخش آموزش دروس از تلویزیون و آموزش از کانال مدارس در شبکه‌های اجتماعی از آن جمله است.

اما به رغم این برنامه‌ها، باز هم دانش‌آموزان اوقات فراغت زیادی دارند اما دانش‌آموزان در این اوقات فراغت چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. در سلسله مطالبی به این برنامه‌های جذاب اشاره می‌کنیم.

یکی از بهترین برنامه‌ها در اوقات فراغت، کتابخوانی است؛ فرصت خوب برای اینکه نوجوانان و جوانان اطلاعات عمومی خود را افزایش داده و سرانه مطالعه کشور را هم بالا ببرند؛ در این راستا یکی از جاهایی که می‌توانند دانش‌آموزان کتاب تهیه کنند، کتابخانه ملی دیجیتال است.

* کتابخانه ملی دیجیتال با بیش از 23 هزار کتاب برای مطالعه کودکان و نوجوانان

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پورتال کتابخانه کودکان و نوجوانان به آدرس http://icnl.nlai.ir در راستای خدمات رسانی به کودکان و نوجوانان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

کتابخانه کودکان و نوجوانان بـا هدف ایجاد کتابخانه‌ای استاندارد و نمونه برای ارائه خدمات به گروه سنی 7 تا 14سال ایجاد شده است که امکان کتابخوانی در موضوعات مختلف وجود دارد و کتاب‌ها به صورت کامل اسکن شده و متن آنها روی سایت قرار گرفته است.

در این پورتال علاوه بر کتاب،  مجلات، کتاب صوتی و پادکست‌هایی مخصوص کودکان و نوجوانان تهیه شده است واخبار حوزه کودک نیز در این سایت قابل مشاهده و استفاده است.

در حال حاضر 23 هزار و381 کتاب تمام متن و 57 کتاب گویا در سایت کتابخانه کودکان و نوجوانان وجود دارد و علاقمندان می‌توانند در صورت عضو شدن در سایت، کتابخانه شخصی ایجاد کرده و کتاب‌های مورد علاقه را به صورت مجازی کنار هم قرار دهند.

* کتاب‌های الکترونیکی در طاقچه

کانون پرورش فکری در حال اجرای طرحی اینترنتی با عنوان «پیک امید مجازی» است تا کودکان و نوجوانان ایرانی بتوانند وقت‌های خود را صرف مطالعه کتاب کنند.

ارائه نسخه الکترونیکی کتاب‌های کانون در سایت طاقچه به نشانی www.taaghche.com چند ماهی است که آغاز و با استقبال بچه‌ها همراه شده است؛ البته کتاب‌های الکترونیکی کانون از 17 اسفند به مدت یک هفته به صورت رایگان ارائه می‌شود؛ در این زمینه هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ عنوان از کتاب‌ها و ۲۰ عنوان کتاب صوتی کانون در این سایت با تخفیف ۱۰۰ درصدی قابل دسترسی و مطالعه است.

* مسابقه کتابخوانی

البته در کنار کتابخوانی، برخی تشکل‌ها هم مسابقه کتابخوانی برگزار کردند؛ بسیج دانش‌آموزی کشور برای تمام دانش‌آموزان مسابقه کتابخوانی در نظر گرفته است؛ دانش‌آموزان خلاصه کتاب با محتوای فرهنگی و دفاع مقدس را به مدت یک یا دو دقیقه صوت با صدای خودشان به سایت http://beest.ir ارسال می‌کنند و قرار است به بهترین آثار جایزه اهدا شود.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان هم مسابقه کتابخوانی در نظر گرفته است مثلا دانش‌آموزان انجمن اسلامی همدان هم مسابقه کتابخوانی کتاب‌خونه را با با محوریت کتاب داستان راستان برگزار کردند. قرار است هر هفته دو مرحله مسابقه اجرا شود و هر مرحله ۱۰ سؤال از کتاب منتشر می‌شود؛ برای اینکه دانش‌آموزان به کتاب داستان راستان دسترسی داشته باشند، پی‌دی‌اف کتاب هم در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، مطالعه فرصت خوبی است تا دانش‌آموزان در این روزها، اوقات فراغت خود را به بهترین نحو پر کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول