اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معلمان در زمستان کرونایی گل کاشتند/ از تدریس روی درِ یخچال تا آموزش در بیمارستان

وقتی تعطیلی مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ادامه‌دار شد، معلمان، آتش به اختیار از طریق شبکه‌های اجتماعی و روش‌های مختلف، دست به کار شدند تا دانش‌آموزان از درس و مشق دور نباشند و کسری ساعات آموزشی نیز جبران شود.

معلمان در زمستان کرونایی گل کاشتند/ از تدریس روی درِ یخچال تا آموزش در بیمارستان

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: مدتی است که مدارس کشور به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شده است و خب البته با این اتفاق، برای چند روز درس و مشق هم تعطیل شد اما وقتی این تعطیلی ادامه‌دار شد، معلمان دست به کار شدند و آتش به اختیار از طریق شبکه‌های اجتماعی و روش‌های مختلف، دست به کار شدند تا دانش‌آموزان از درس و مشق دور نباشند و کسری ساعات آموزشی نیز جبران شود.

در این مدت فیلم‌های مختلفی از معلمان منتشر شده است که در خانه هستند اما با تدریس دروس و ضبط فیلم، کار آموزش دانش‌آموزان را پیگیری می‌کنند و از طریق اشتراک آن در فضای مجازی و کانال مدرسه در شبکه‌های اجتماعی نمی‌گذارند خللی در جریان آموزش شکل بگیرد؛ در کنار این تکالیفی هم برای دانش‌آموزان تعیین و از سوی معلمان پیگیری می‌شود.

شرایط دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، خاص است و صرف آموزش از تلویزیون و فضای مجازی، برای تعدادی از آنها کافی نیست و به همین دلیل معلمان به خانه‌های دانش‌آموزان‌شان رفتند.

تصویر بالا تدریس دروس عقب مانده در منزل یکی از دانش‌آموزان پایه هشتم پیش حرفه‌ای شهرستان هویزه توسط خانم معلم سعیده ساکی را نشان می‌دهد.

عزیزه قلعه‌ای معلم پایه ششم ابتدایی مدرسه استثنایی ایثار میانه برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموز کم توان ذهنی‌اش این روزها و در شرایطی که مدارس به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند، برای تدریس به خانه دانش‌آموزش می‌رود تا او دغدغه‌ای برای تحصیل و عقب ماندگی از درس‌هایش نداشته باشد.

سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این خصوص گفت: 164 هزار و 384 ساعت خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و مشاوره ای برای 7 طیف دانش آموز با نیاز ویژه از طریق فضای مجازی، آموزش های منزل محور و آموزش فرد به فرد در ایام تعطیلی مدارس ارائه شده است.

وی افزود: این میزان ساعت خدمات برای 7 طیف دانش آموز اتیسم، اختلالات هیجانی- رفتاری، مشکلات بینایی، مشکلات شنوایی، معلولیت جسمی حرکتی، کم توان ذهنی و چند معلولیتی و  دانش آموزان تحت پوشش طرح تلفیقی فراگیر از طریق ادارات استثنایی استان های کشور در بیش از 2 هزار و 34 مدرسه اجرا شده است.

 حسینی با بیان اینکه بیش از  22 هزار و 500 نفر از کادر اداری، مدیر، مشاور و معلم استثنایی در ایام تعطیلی مدارس به ارائه آموزش  به دانش آموزان با نیاز های ویژه مشغول هستند اظهار داشت: 9 هزار و 930 گروه کلاسی در فضای مجازی توسط معلمین استثنایی تشکیل شده است و آموزش های راه دور و مجازی از طریق این گروه ها به دانش آموزان داده می شود.

سهیلا طاهری آموزگار دبستان الزهرا شهرستان دره شهر استان ایلام برای استمرار آموزش به دانش‌آموزان روزانه دروس را روی درِ کمد منزل نوشته و از طریق فضای مجازی به دست دانش‌آموزان می‌رساند.

 علی اکبر صحرایی دبیر فیزیک مدارس شهرستان دهلران در همان اوایل تعطیلات به دلیل کنترل شیوع کرونا از کمترین امکانات منزل خود به عنوان یک تخته وایت برد جهت آموزش مجازی دانش‌آموزان استفاده کرده و محتوای الکترونیکی تهیه و در اختیار مدرسه و اولیا دانش آموزان قرار داده تا دانش‌آموزان دچار عقب افتادگی درسی نشوند.

وی گفت: در شرایط فعلی باید از کمترین امکانات حداکثر استفاده را کرد تا هم فرآیند تدریس تعطیل نشود و هم دانش‌آموزان بتوانند از طریق فضای مجازی محتوای آموزشی کتب درسی را دنبال کرده و از فرآیند تحلیل عقب نمانند.

صحرایی افزود: در اوایل تعطیلات کرونایی جهت ادامه فرآیند تدریس نیاز به تخته وایت برد بود لذا به جای تخته وایت برد، از نایلون ساده براق و چند عدد پونز جهت نصب آن روی دیوار که در منزل موجود بود، امکان تدریس محتوای آموزش الکترونیکی فراهم شد و محتوای آموزشی از طریق فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده شد.

یکی از معلمان دبستان منطقه‌ای محروم در استان خوزستان از بدنه سفید یخچال به‌عنوان تخته کلاس استفاده می‌کند. معصومه عنصری آموزگار پایه سوم دبستانی در شهر حمیدیه است که با نوشتن عبارات و مفاهیم درسی بر روی یخچال خانه‌اش از آنان ویدئو تهیه می‌کند و برای دانش‌آموزانش در فضای ارسال می‌کند.

حدیث موسوی معلم پایه اول دبستان در شهر اهواز گفت: در ابتدای تعطیلات مدارس ضمن ارتباط مجازی با والدین و دانش‌آموزانم، فیلم‌هایی از تدریس پایه اول دبستان را از اینترنت دانلود می‌کردم و برای دانش‌آموزانم می‌فرستادم، اما وقتی دیدم که آن‌ها در طی 5 ماهی که از آغاز سال تحصیلی گذشته است، به نحوه تدریس و صدای خودم انس گرفته‌اند، تصمیم گرفتم در منزل از تدریس خود فیلم‌های آموزشی تهیه کنم و برایشان ارسال کنم و نتیجه این کار برایم باورنکردنی بود. 

معلمان حتی در زمان بیماری، به یاد دانش‌آموزان خود هستند؛ خانم شکراللهی پایه ششم دبستان جلال آل احمد با اینکه مشکوک به بیماری کروناست و بر روی تخت بیمارستان بستری است، در تمام‌روزهایی که با این بیماری سخت مبارزه می‌کند، وظایف معلمی‌اش را نیز فراموش نکرده و در میان درد و رنج بیماری، دانش‌آموزانش را از طریق فضای مجازی آموزش می‌دهد. 

مریم صادق‌زاده طباطبایی معلم پایه سوم دبستان در اهواز نیز گفت: در این روزهایی که برای مراقبت از سلامت دانش آموزان تعطیل اعلام شده به همراه دیگر همکارانم تدریس را در فضای مجازی پیگیری می‌کنیم. برای تهیه محتواهای تصویری، دخترم از تدریس من که بر روی یک کاغذ سفید در منزل انجام می‌دهم، فیلم تهیه می‌کند و من این فیلم‌های آموزشی را برای دانش آموزانم در فضای مجازی ارسال می‌کنم. ارزشیابی درس‌های مربوطه را نیز از طریق فایل‌های صوتی که دانش آموزان در پاسخ به سوالاتم می‌فرستند، انجام می‌دهم.

وی افزود: دانش آموزانم نیز در فضای مجازی ابتکار عمل و خلاقیت بالایی دارند. به عنوان مثال یکی از بچه‌های کلاس برای شعرهای کتاب درسی آهنگ می‌سازد و پس از نواختن این آهنگ‌ها با گیتار، آن را در کلاسی که به صورت مجازی داریم، ارسال می‌کند.

خانم جعفری آموزگار شاغل در آموزش و پرورش ناحیه سه شهر کرمانشاه با وجود ابتلا به بیماری کروناویروس و قرنطینه خانگی، در بسترهای فضای مجازی و پیام‌رسان‌های داخلی به ارائه خدمت و پیگیری وضعیت تحصیلی دانش‌‍‌آموزان مشغول است تا نشان دهد، حتی بیماری کرونا ویروس نمی‌تواند بر اراده و تعهد فرهنگیان در تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم خللی وارد کند.

مجید یزدان‌پناه  مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز ضمن قدردانی از اقدام ارزنده این فرهنگی فداکار کرمانشاهی طی تماس تلفنی از آخرین وضعیت سلامتی و روند درمانی وی مطلع شد و برای ایشان آرزوی بهبودی و تندرستی کرد.

دانش‌آموزان دبستان پویندگان شهرستان جم با استفاده از وبینار به صورت آنلاین و تعاملی با آموزگاران خود در ارتباط بوده و محتوای آموزشی دریافت می‌کنند.

در این روش تدریس، معلم به صورت آنلاین و تعاملی با دانش‌آموزان در ارتباط بوده و با دریافت صدا و تصویر همدیگر به تدریس می‌پردازد؛ برای ورود به کلاس آنلاین می‌توان هم از تلفن همراه استفاده کرد و هم از سیستم ( لپ تاپ) و همه این موارد همزمان با پشتیبانی معاون فناوری آموزشگاه انجام می‌شود.

آموزگار می‌تواند با ارسال فیلم و انواع فایل های متنی تدریس کند و همزمان از دانش آموزان بازخورد بگیرد و دانش آموزان هم می توانند همزمان صحبت کرده و سوالات خود را از آموزگار بپرسند؛ در این روش، کنترل کلاس کاملا بر عهده معلم می باشد و می تواند به هر کسی که بخواهد اجازه دسترسی دهد و دانش آموز نیز با اجازه معلم می تواند صحبت کند و تکالیف ارسال کند.

کلاس کاملا به صورت تعاملی بوده و همه اعضا و کاربران کلاس صدا و تصویر آموزگار و همکلاسی‌های خود را مشاهده می‌کنند.

مدیران مدارس هم برنامه‌های متعددی داشتند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند که آموزش تعطیل نشود؛ به عنوان مثال ژیلا چمن آرا مدیر دبستان شهید صیاد شیرازی شهر ایلام با بیش از 400 دانش آموز است که اعتقاد دارد یادگیری مادام الامر وظیفه خطیر فرهنگیان است.

وی گفت: در این دبستان به لطف فرهنگیان و اولیای آنها و با ایجاد بستری مناسب در فضای مجازی توانسته است، این برای هر کلاس یک کانال ارتباطی تشکیل دهیم و محتوای الکترونیک را توسط خود معلمان در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم؛ از دیگر سو کانالی را با اولیا به همراه همه معلمان داریم که تکالیف را از طریق اولیا به دانش‌آموزان می‌رسانیم و آنان را درگیر و ناظر بر یادگیری دانش‌آموزان خود کرده‌ایم تا بیشتر بتوانیم به اهداف آموزشی خود برسیم.

راحیل باصولی آموزگار پایه سوم دبستان سعدی شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان از توابع بوشهر است که با ساخت یک انیمیشن آموزشی در مورد ریشه گیاهان و اشتراک گذاری آن از طریق فضای مجازی نسبت به آموزش دانش‌آموزان خود اقدام کرده است.

باصولی در اخصوص این انیمیشن آموزشی گفت: در فضای مجازی گروهی برای والدین تشکیل داده‌ام و فصل به فصل کتاب را در منزل آموزش داده و فیلم گرفته و برای والدین ارسال می‌کنم یا اینکه با دست‌سازه‌هایی که از قبل تهیه کرده‌ام یا موشن‌هایی که می‌سازم فیلم آموزشی تهیه کرده و برای بچه‌ها در منزل ارسال می‌کنم تا با تماشای فیلم مورد نظر، آموزش را فراگیرند.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز چندی پیش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: همکارانم در سراسر کشور توانسته‌اند با خلاقیت، جریان یادگیری را تداوم بخشند و در تعطیلی مدارس، آموزش دانش آموزان را رهبری کنند.     

وی افزود: از تمامی همکاران خوبم به‌ویژه خانم معلمی که در شهرستان حمیدیه از امکانات منزل شخصی خود برای آموزش دانش‌آموزانش استفاده کرده بود، قدردانی می‌کنم.

به گزارش فارس، این گوشه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات معلمان است؛ معلمان در این روزها از امکانات شخصی خود استفاده می‌کنند تا آموزش تعطیل نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول