اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تنور داغ بازار شرافت/ تا زمانی که ماسک می‌دوزم سفارش مشتری را نمی‌پذیرم+ فیلم

درآمد من فقط خیاطی است،نه حقوق دارم و نه بیمه هستم، زن سرپرست خانوار نیز هستم و با خیاطی امور زندگی ام را پیش می‌برم و با این حال به مشتریانم گفتم تا موقعی که ماسک می‌دوزم سفارش لباس قبول نمی‌کنم و آن هم در شرایطی که شب عید اوج کار است.

تنور داغ بازار شرافت/ تا زمانی که ماسک می‌دوزم سفارش مشتری را نمی‌پذیرم+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، مردم ما همواره ثابت کردند که در شرایط مختلف با اتحاد، شادی‌ها را وسعت و غم‌ها را کوچک می‌کنند.

در شرایطی که کشور بحران بیماری کرونا را سپری می‌کند شاهد تلاش مردم برای کاهش سختی‌های پیش‌آمده و جبران کمبودهای اقلام مورد نیاز برای مقابله با این بیماری هستیم.

مردم همیشه پای‌کار هستند و با حضور در صحنه‌های مختلف عشق به وطن و هم‌نوع را به زیبایی به تصویر کشیدند و این بار نیز در کنار تلخی بیماری کرونا، شیرینی اتحاد مردم برای کاهش آلام و کمبودهای موجود در جامعه، زیبایی دیگری را رقم زده‌ است. هرکسی تلاش می‌کند براساس توانایی‌هایی که دارد گوشه‌ای از کار را بگیرد.

در سوادکوه این روزها شاهد تلاش‌های قابل توجه اقشار مختلف هستیم.

*چرخی که با اخلاص می‌چرخد

مهناز جورابلو خیاط است که این روزها سخت مشغول دوخت ماسک پارچه‌ای و تحویل رایگان به مردم است و تلاش دارد در این شرایط کمکی برای کاهش کمبودها کند.

 

 

او در این خصوص می‌گوید: پارچه‌هایی که در مغازه‌ام دارم و مناسب این کار است، دوخت را انجام می‌دهم و حتی از جایی آمده بودند و گفتند کمک مالی فراهم می‌کنیم ولی من قبول نکردم و گفتم تا موقعی که خودم پارچه دارم از هیچ کسی کمک مالی نمی‌خواهم و هر موقعی هم که پارچه برای این کار تمام کردم،هر چقدر در حسابم مانده باشد دوباره پارچه خریداری می‌کنم و دوخت ماسک را ادامه و رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهم.

این خیاط سوادکوهی هدف از این کارش را جلب رضایت خداوند و کمک در این شرایط گفت و خاطر نشان کرد: در این شرایط که در جامعه شاهد کمبود این اقلام هستیم می‌خواهم باری از دوش دولت بردارم و هم کمکی به مردم کرده باشم و خودم یک دورانی در گذشته نیاز مالی داشتم و خیرین کمکم کردند و حمایت شدم و توانستم به این مرحله برسم و همان گذشته باعث شد انگیزه‌ای برای امروز داشته باشم و اکنون که توان مالی دارم بتوانم برای دیگران کاری انجام دهم و این کار نزد خدا ثبت می‌شود و همین برایم کافی است.

جورابلو که علاقه چندانی برای رسانه‌ای شدن این عمل خیر نشان نمی‌داد، افزود: نیازی به این ندارم که کسی مرا تشویق کند، فقط برای رضای خدا انجام می‌دهم و چون می‌دانم مردم احتیاج دارند و حتی فردی از نکا تماس گرفته بود و درخواست ماسک برای یکی از بستگان بیمارش داشت.

او با بیان اینکه تولید روزانه ماسک حدود ۱۲۰ عدد است، اظهار داشت: تنها دستیار من پسرم است که در تولید ماسک به من کمک می کند و آخر شب پارچه را برش می‌زنیم و حدود ۱۲۰عدد و صبح که به خیاطی می آیم دوخت را شروع می‌کنم و تا شب ادامه می دهم.

جورابلو با بیان اینکه تنها منبع درآمدش خیاطی است اما با این وجود به دلیل دوخت ماسک رایگان، سفارش لباس نمی‌پذیرد، افزود: درآمد من فقط خیاطی است،نه حقوق دارم و نه بیمه هستم، زن سرپرست خانوار نیز هستم و با خیاطی امور زندگی ام را پیش می‌برم و با این حال به مشتریانم گفتم تا موقعی که ماسک می‌دوزم سفارش لباس قبول نمی‌کنم و آن هم در شرایطی که شب عید اوج کار است.

این خیاط نیکوکار، شادی مردم را بهترین ثمره کار خیرش دانست و تصریح کرد: تا زمانی که وقت داشته باشم و بتوانم، کار تولید ماسک را انجام می‌دهم و حتی اگر شب عید در خیاطی بمانم ادامه می‌دهم و چون می‌دانم مردم خوشحال می‌شوند و دل‌شان شاد می‌شود به خصوص برای کسانی که در منزل بیمار دارند.

 

او ادامه داد: خانمی فرزند بیمار دارد و برای تهیه ماسک به داروخانه مراجعه کرد، به او گفتند نداریم و آدرس مرا به آن خانم دادند و به خیاطی‌ام آمد، نشست و برایش دوختم و چند عدد رایگان تحویل دادم و همین که شادی او را دیدم برایم خیلی ارزشمند است.

جورابلو با بیان اینکه این ماسک قابلیت شستشو دارد و می توان بارها مورد استفاده قرار داد افزود: از پارچه‌هایی برای دوخت ماسک استفاده می کنم که قابلیت شستشو دارد و هر دو‌ ساعت پس از استفاده باید شستشو شود و پس از اتوکشی دوباره مورد استفاده قرار گیرد و خودم هم قبل تحویل شستشو و اتوکشی را انجام می‌دهم.

او که سال‌ها در سمنان زندگی می‌کرد و پس از فوت همسرش به شهر زیراب برگشت به عنوان بانوی نمونه آن استان معرفی شده‌بود و خاطرنشان کرد: در سمنان و شهرستان گرمسار در روستایی زندگی می‌کردم و به دلیل فعالیت‌هایی که داشتم به عنوان «زنان سربلند» و «فعال نمونه» معرفی شدم و دلیل آن این بود که هم اقساط وام خود را به موقع پرداخت می‌کردم و اینکه در آن دوره هم نانوایی و هم دامداری داشتم و علاوه بر آن به عنوان خیاط، یک کارگاه تولیدی را به همراه ۴ کارگر که تحت پوشش کمیته امداد بودند اداره می‌کردم و هرسه کار را با هم انجام می‌دادم و بعد فوت همسرم به زیراب برگشتم.

او در ادامه افزود: در آن زمان نیازمالی داشتم و خیرین به من کمک کردند تا بتوانم کارگاه تولیدی ایجاد کنم و فرمانداری و بخشداری به من کمک کردند و حمایت شدم و هر سه کار را در روستا انجام می دادم.

این بانوی فعال و نمونه، شرایط فعلی را فرصتی برای جبران برشمرد و اظهار داشت: اکنون زمانی است که باید جبران کنم و روزی کمکم کردند تا به توانایی مالی برسم و حالا که توان مالی‌ام بالا رفته و می توانم کمک کنم و کاری را پیش ببرم تا آنجائیکه از من برمی آید انجام می‌دهم.

*  تلاش برای همیاری

باوجود اینکه کشور در شرایط بحران بیماری همچون سایر کشورهای دنیا قرار دارد ولی مردم باردیگر با اثبات نوع‌دوستی خود با اتحاد در کنار هم قرار گرفتند و هرچند این اتحاد همواره در شرایط های مختلف سیل، زلزله، صحنه‌های مختلف کشور بارها ثابت شد.

زنجیره انسانی که تلاش می‌کند شادی‌بخش و کاهش‌دهنده مشکلات باشد، بار دیگر مردم در یاری به همدیگر از مسؤولان پیشی گرفته‌اند؛مردم سوادکوه با ایجاد پویش‌های مختلف درصدد کمک به همدیگر برآمده‌اند.

فردی بتواند در چنین شرایط اقتصادی از طریق تنها منبع درآمدش ماسک رایگان در اختیار مردم قرار دهد عملی پسندیده و قابل تقدیر است. مردم با تولید ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و تهیه دست‌کش در حال مبارزه و شکست کرونا هستند.

گزارش از معظمه نقی‌پور

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول