اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

توصیه‌های پیشگیرانه معاون سلامت دامپزشکی کرمان در خصوص ماهی قرمز

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز از شهروندان درخواست کرد ماهی قرمز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

توصیه‌های پیشگیرانه معاون سلامت دامپزشکی کرمان در خصوص ماهی قرمز

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، صدیقه کاظمی‌نیا ضمن ارائه توصیه‌های بهداشتی در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز از شهروندان درخواست کرد ماهی قرمز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی خریداری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: هم استانی‌ها، حتی المقدور از خرید ماهی از دست‌فروشان و دوره‌گردها اکیداً خودداری کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر بروز بیماری در انسان با منشاء ماهی‌های زینتی در کشور منتشر نشده است، ادامه داد: اما احتمال بروز بیماری‌های پوستی از طریق تماس با اینگونه ماهی‌ها وجود دارد که می‌توان با اقدامات پیشگیرانه مانع از بروز این بیماری‌های پوستی گردید.

کاظمی‌نیا گفت: استفاده از دستکش به‌ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شست و شوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهی زینتی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهی‌ها و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم تماس دست به چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی از بروز بیماری‌های احتمالی قابل انتقال به انسان جلوگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: اکیپ‌های نظارتی دامپزشکی در این ایام به‌صورت مستمر در سطح شهر کرمان در حال فعالیت هستند و بر تمامی فروشگاه‌های عرضه ماهی قرمز نظارت دارند و با متخلفان برخورد قاطعانه می‌کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: حتی‌الامکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابه‌جایی ماهی به منزل استفاده شود و از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

وی در خصوص نگهداری ماهی قرمز بیان کرد:  پس از خرید و انتقال ماهی قرمز به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام کرده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند، ضمن اینکه ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد و آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.

کاظمی‌نیا ابراز داشت: باتوجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده، حداقل 24 ساعت قبل از خرید، ظرف نگهداری ماهی آماده شود و در صورت استفاده از آب شهری ، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود.

وی گفت: جانورانی نظیر خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها می‌توانند به‌عنوان ناقل یا واسط بالقوه انواع عوامل بیماری‌ها برای انسان باشند بنابراین عرضه هر گونه موجود زنده غیر از ماهی قرمز ممنوع است.

 کاظمی‌نیا متذکر شد: همشهریان ماهی قرمز را در پایان نوروز در فضاهای بسته‌ای که توسط شهرداری بدین منظور تعبیه شده است آزاد کنند و از رهاسازی ماهی قرمز دررودخانه‌ها و آب‌های آزاد به‌دلیل بر هم زدن اکوسیستم طبیعی منطقه خودداری کنند.

انتهای پیام/3388/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول