اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

گردش کروناویروس در منازل ایرانی، مهم‌ترین نگرانی است

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گردش ویروس در خانه‌های ایرانی را دغدغه اصلی این روزها اعلام کرد و گفت: باید متوجه بود که اگر نتوان دغدغه‌هارا به جامعه انتقال داد، امور از کنترل خارج خواهد شد.

گردش کروناویروس در منازل ایرانی، مهم‌ترین نگرانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا صائینی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تاکید بر حساس بودن شرایط کشور و استان به لحاظ بهداشتی اظهار کرد: در مورد گردش کروناویروس در خانه‌های ایرانی دغدغه نگران‌کننده‌ای وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان کاهش رفت و آمد و عدم حضور در تجمعات را مهم‌ترین نکته در قطع زنجیره انسانی کروناویروس دانست و افزود: انتقال این ویروس در هر تجمعی ممکن است از طرفی فرد مبتلا در دوران نهفتگی هم که خودش متوجه بیماری نیست انجام شود که بسیار خطرناک است.

وی با تاکید بر لزوم کنترل بیماری برای پیشگیری از چرخش ویروس در منازل ایرانی افزود: اگر چنین امکانی فراهم نشود، کنترل از دست خارج خواهد شد.

صائینی قطع چرخش کروناویروس را نیازمند مراقبت دانست و تاکید کرد: افرادی که با بیرون از ارتباط دارند باید مراقب خود باشند تا خود و خانواده را درگیر این بیماری نکنند.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان تجمعات، نانوایی‌ها و تاکسی‌ها را از نگرانی‌های خود برای انتقال کروناویروس اعلام کرد و گفت: مردم تا حد ممکن از حضور در تجمعات پرهیز و در صورت نیاز به حضور مراقبت‌های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند و از طرفی پول دیگر وسیله ارتباطی بین مردم است که باید بهداشت آن مد نظر قرار گیرد.

وی با توصیه به رسانه‌ها برای انتقال پیام‌های بهداشتی به مردم گفت: استفاده از زیرپایی مشترک در ورودی خانه‌ها هم باید مد نظر باشد، چرا که می‌تواند از عوامل انتقال کروناویروس باشد.

صائینی با اشاره به اینکه ماسک‌های کاغذی فقط یک و نیم تا دو ساعت کاربرد دارند، ادامه داد: استفاده از وسایل شخصی هم باید در این ایام برای پیشگیری از انتقال ویروس مد نظر قرار گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر فعالیت بخش نظارت بهداشتی بر امور افزود: کار نظارت بر همه صنوف بسیار مشکل شده است ولی ما از هیچ تخلف بهداشتی نمی‌گذریم، چنانکه دستور تعطیلی 10 واحد نانوایی هم صادر و عملیاتی شده است.

وی با اشاره به دستورالعمل فرمانداری زنجان برای تعطیلی صنوف غیرضروری افزود: همراهی صنوف با این دستورالعمل قابل تقدیر است.

صائینی تاکید کرد: اگر موارد بهداشتی رعایت شود، می‌توان جلوی پیک بیماری را در ایام نوروز گرفت و گرنه شاهد اوج کروناویروس در ایام نوروز و بعد از آن خواهیم بود.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان به تقسیم بندی زنجان به مناطق مختلف از جمله پرخطر اشاره و تاکید کرد: این تقسیم بندی توسط دانشگاه انجام نشده، چرا که از نظر دانشگاه هر تجمعی خطر محسوب می‌شود.

وی اعلام خطر در مورد همه‌گیری کرونا را وظیفه رسانه دانست و ادامه داد: باید به مردم زنجان هم بگوییم وقتی جلوی ورود مهمان، در ورودی شهرها گرفته می‌شود چطور ممکن است جابه‌جایی بیمار انجام بگیرد.

صائینی تاکید کرد: جابه‌جایی بیمار در بیماری‌های همه‌گیر خلاف پروتکل‌های بهداشتی است و من این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنم و از طرفی شاید منشاء این شایعه‌ها فوت یک بیمار غیربومی بوده است که من به شما می‌گویم که این فرد اصالت زنجانی داشته و علائم بیماری وی در همین شهر بروز کرده و بستری شده بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان برپایی نقاهتگاه برای بیماران را یک اقدام پیشگیرانه اعلام و تصریح کرد: این محل برای دوره نقاهت بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند و یا اینکه بعد از ترخیص جای مناسب برای استراحت ندارند پیش‌بینی شده است.

وی سامانه سلامت را برای سنجش وضعیت مردم به لحاظ ابتلا به بیماری بسیار کارساز دانست و ادامه داد: بیماران مشکوک طی دو مرحله سنجش شده و در صورت نیاز به ادامه درمان به مراکز بیمارستانی معرفی می‌شوند.

صائینی مراکز بهداشتی شماره 8، 9 و 14 را پیشانی پذیرش و سنجش بیماران مشکوک به کووید 19 از طریق سامانه سلامت عنوان کرد و گفت: پر کردن پرسشنامه این سامانه 30 ثانیه زمان می‌برد ولی راهکار بسیار سریعی برای کمک به حفظ سلامت جامعه است.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول