اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

درگذشت فقیهی که کتاب رجالش مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت+عکس

حجت‌الاسلام اکبر ترابی شهرضایی یکی از اساتید حوزه علمیه قم بعد از چند روز بیماری روز گذشته به دیار حق شتافت.

درگذشت فقیهی که کتاب رجالش مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت+عکس

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام اکبر ترابی شهرضایی از اساتید خارج فقه و اصول حوره علمیه قم سحرگاه جمعه ۲۳ اسفند‌ماه پس از چند روز بیماری به دیار حق شتافت. 

وی متولد سال ۱۳۳۸ بود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرضا با اخذ دیپلم ریاضی به پایان رسانید و سال ۱۳۵۶ به حوزه علمیه قم وارد شد و دوران مقدمات را سپری کرد و خدمت اساتید چون آیت‌الله ستوده، موسوی تهرانی و مصطفی اعتمادی دروس سطح را به پایان رساند و در دروس خارج قضا و رجال آیت‌الله جعفر سبحانی و فقه و اصول آیت‌الله وحید خراسانی شرکت کرد و هم‌زمان به تدریس ادبیات عرب و سطح اشتغال یافت که تا پایان عمر شریفش ادامه داشت.

 

معاون تدارکات دفتر نمایندگی امام (ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، روحانی کاروان‌های حج و عمره و عتبات، تدریس در حوزه و دانشگاه، ممتحن امتحانات شفاهی حوزه علمیه قم، مدیرگروه رجال مدرسه عالی فقه و اصول مدرسه حجتیه، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی، ریاست مدرسه عالی فقه تخصصی، عضو کمیته فقه و معاملات مدارج علمی حوزه علمیه قم، استاد راهنما، مشاور و داور پایان‌نامه‌های سطح ۳ و ۴ حوزه علمیه قم در کارنامه فعالیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام ترابی شهرضایی به چشم می‌خورد.

کتاب‌هایی نظیر  الموسوعةالرجالیة المیسره، .پژوهشی در علم رجال، کلیات علم رجال، در سرزمین وحی، قطره‌ای از زمزم معرفت، .قطره‌ای از زلال معرفت وکلید بهشت از جمله آثاری است که از وی به یادگار مانده است.   

خاطره مرحوم حجت‌الاسلام ترابی شهرضایی از دیدار با رهبر انقلاب

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در یکی از خاطرات خویش در دیدار با رهبر انقلاب نوشته است:‌ در سال‌های آغازین دهه هشتاد که در پی تحریر کتاب «الموسوعه الرجالیه المیّسره او معجم الرجال الوسائل» بودم، یادداشت‌های کتاب را برای دفتر حضرت آقا فرستادم تا به دست ایشان برسانند و تا با استفاده از تبحری که در رجال دارند، مرا در مراحل تدوین کتاب راهنمایی سازند.

۲ سال پس از این رویداد با من تماس گرفتند که مقام معظم رهبری شما را خوانده است. وقتی که به ملاقات به یاد ماندنی خدمت ایشان رسیدم، فرمودند: «خیلی دنبال شما گشتم، چرا زودتر نیامدید».  پاسخ دادم که ما نوشته را فرستادیم، اما پاسخی از دفتر شما نیامد که فهمیدم در انتقال این اثر به حضرت آقا کوتاهی شده بود.

رهبر انقلاب شروع به معرفی پروژه کتابم به رئیس مجلس وقت و جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی که در جلسه حضور داشتند، کردند و فرمودند: «عجب کار عظیمی قرار است انجام گیرد و قرار است خصوصیت روات راویان وسایل الشیعه به صورت دسته‌بندی و به ترتیب شده با ذکر مبانی متفاوت رجالی قید گردد تا مجتهد با هر مبنایی که دارد، با رجوع به این کتاب تصمیم خود را بگیرد و نیازی به رجوع به کتاب‌های رجالی مرجع که زمان بسیاری را از او می‌گیرد، نباشد».

پس از معرفی این پروژه توسط حضرت آقا، کتاب منتشر شده را به ایشان دادم و گفتم که اثر تکمیل و به انتشار رسیده است. حضرت آقا از زیر عینک نگاهی به من کردند و فرمودند: تو نوشتی؟! خندیدم و گفتم: حاج آقا! مشکلی دارد؟ فرمودند: بیا جلو، مقداری جلوتر رفتم که با اصرار ایشان رو به رو شدم که نزدیک‌تر شوم تا جایی که در کنار حضرت آقا نشستم.

معظم‌له فرمودند: هنگام بررسی سند روایات، این کتاب، نخستین کتابی است که به آن مراجعه می‌کنم.

دریافتم که از آنجا کتاب با اشراف آیت‌الله العظمی سبحانی نگاشته شده بود، ایشان نیز از قبل نسخه‌ای از آن را برای مقام معظم رهبری فرستاده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول