اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

دیده‌بان‌های محیط‌زیست مُچ‌ مدیریت شهری را گرفتند/ تداوم تخریب ارتفاعات جنوبی مشهد

مدیریت شهری مشهد زمانی که مردم در خانه‌هایشان پناه برده‌اند به صورت چراغ خاموش و با شتاب زیاد قصد دارد پروژه کمربند سبز جنوبی را که با مخالفت شدید فعالان محیط زیست همراه است، تکمیل کند اما اقدامش از چشمان تیزبین دیده‌بان‌ها و فعالان محیط زیست دور نماند.

دیده‌بان‌های محیط‌زیست مُچ‌ مدیریت شهری را گرفتند/ تداوم تخریب ارتفاعات جنوبی مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در شرایطی که محمدرضا کلائی شهردار مشهد آژیر قرمز ویروس کرونا در مشهد را به صدا در آورده و به مردم تأکید می‌کند تا در خانه بمانند و از سوی دیگر کاربران فضای مجازی و فعالان رسانه‌ای از استاندار خراسان رضوی درخواست کرده‌اند تا شهر را قرنطینه کند، اخباری مبنی بر تخریب ارتفاعات جنوبی مشهد به گوش می‌رسد که دور از انتظار است.

به نظر می‌رسد، مدیریت شهری در زمانی که مردم در خانه‌هایشان پناه برده‌اند، به صورت چراغ خاموش و با شتاب زیاد قصد دارد پروژه کمربند سبز جنوبی را که با مخالفت فعالان محیط زیست همراه است تکمیل کند، اما اقدامش از چشمان تیزبین دیده‌بان‌ها و فعالان محیط زیست دور نماند.

فعالان محیط زیست بعد از پیگیری‌های متعدد به سراغ تنها و آخرین گزینه‌شان یعنی رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی رفتند، تا یک نفر صدای اعتراضشان را بشنود و در نهایت جلوی تخریب ارتفاعات جنوبی که تنفس‌گاه مشهد است،‌ گرفته شود.

تخریب ارتفاعات جنوبی مشهد یک مصیبت زیست‌محیطی است

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، با اشاره به اینکه متأسفانه عملیات پژوه کمربند جنوبی متوقف نشده و در حال انجام است، اظهار کرد: هنوز هیچ نوع اقدامی در جهت متوقف کردن ایجاد پروژه کمربند سبز جنوبی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه اساساً ایجاد یک پروژه به عنوان پارکینگ بهانه‌ است، یادآور شد: در شرایطی که مردم درگیر ویروس کرونا هستند و اخبار به سمت و سوی دیگری معطوف است، پروژه کمربند جنوبی را با سرعت و شتاب بیشتری انجام می‌دهند.

پژمانفر با اشاره به اینکه کوه‌ها مجدد در حال تخریب است و پیاده‌روها‌ ایجاد می‌شوند از آسفالت ریختن در جاده کمربندی و شدت و سرعت پروژه کمربند جنوبی خبر داد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده این اتفاق را مصیبت بزرگ زیست‌محیطی می‌دانم، زیرا ارتفاعات مشهد را که خلاف مصالح زیست‌محیطی شهر است، تخریب می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید مسؤولان مربوطه پاسخگو باشند، افزود: نتیجه امروز و فردا کردن مسائل این خواهد شد که پروژه تمام شده و ما در عمل انجام شده قرار می‌گیریم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در این دو روز تمام تلاشم را کرده‌ و به دستگاه‌های مختلف اطلاع رسانی کرده‌ام تا جلوی این پروژه را بگیرند، بیان کرد: نهایتاً در حال تکمیل گزارشی هستم که به دفتر مقام معظم رهبری برسانم تا جلوی این اتفاق که دور زدن قانون و مصالح مشهد است، گرفته شود.

پژمانفر خاطرنشان کرد: امروز با دادستان در این باره صحبت کرده‌ام و به بنده وعده دادند که از منطقه بازدید کنند تا ببینند اگر این اتفاق افتاده باشد، از آن جلوگیری کنند.

پروژه کمربند جنوبی اصل 50 قانون اساسی را زیر پا گذاشته است

مدیرعامل انجمن دیده‌بان آب، هوا و زمین خراسان رضوی هم به خبرنگار فارس گفت: پروژه کمربند جنوبی اصل 50 قانون اساسی را که می‌گوید؛ هر پروژه عمرانی و اقتصادی اگر منفعت آن به تمام آحاد مردم برسد، اما به قیمت از بین رفتن منابع طبیعی و سرمایه‌های غیرقابل جبران و بازگشت تمام شود ممنوع است، را زیر پا گذاشته.

فرشته تقی‌زاده با اشاره به اینکه لازمه اجرای هر پروژه‌ای انجام مطالعات محیط‌زیستی، فرهنگی و اجتماعی است، تصریح کرد: علاوه بر اینکه انجام مطالعات محیط‌زیستی یک الزام قانونی است، در پروژه‌ای مانند؛ کمربند جنوبی که با حجم زیادی از تخریب ارتقاعات متصل به شهر مواجه‌ایم، این مطالعات صدرصد باید انجام می‌‌شد.

وی خاطرنشان کرد: از اواخر سال ۹۴ که تخریب در ارتفاعات آشکار شد و انفجارات کوه‌های هاشمیه مردم را برآشفته کرده بود، در پنجم خرداد سال ۹۵ دستور توقف انفجارات را از دادستان گرفتیم.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه از همان زمان پیگیری مستمری را برای جلوگیری از تخریب ارتفاعات جنوبی انجام دادیم، بیان کرد: انجام مطالعات محیط زیستی ادامه یافت و نهایتاً در ۱۷ اردیبهشت‌‌ ۹۶ اتاق فکری در دانشگاه با حضور شهرداری، پیمانکار طرح، بنیاد مسکن، دادستانی، استانداری، اداره کل بازرسی، اساتید دانشگاه و سازمان‌های مختلفی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و نمایندگانی از سمن‌ها و جامعه کوه نوردی تشکیل شد.

تقی‌زاده اضافه کرد: به دلیل معضلات و تهدیدات محیط زیستی مصوب شد تا زمانی که مطالعات محیط زیستی انجام نشده پروژه متوقف شود.

وی با تأکید بر این مطلب که مصوبات اتاق فکر دانشگاه توسط دادستانی و بازرسی به صورت مکتوب تأیید شده بود، متذکر شد: در ۲۳ اسفندماه ۹۶ به دستور شورای حفظ حقوق بیت المال پروژه کمربند جنوبی متوقف و مقرر شد، شهرداری برای این طرح مطالعات محیط‌زیستی انجام دهد.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: اما در زمانی که بحران کرونا مردم را خانه‌نشین کرده، گزارشات مردمی و ارسال فیلم و عکس‌هایی مبنی بر فعالیت مجدد پروژه کمربند جنوبی این خبر را تأیید کرد.

تقی‌زاده یادآور شد: در پاسخ به پیگیری‌های ما گفتند؛ به دلیل رفاه حال شهروندان و زائران و استفاده از کمربند سبز قصد دارند پارکینگی در انتهای دلاوران احداث کنند، اما متأسفانه مشاهدات نشان می‌داد تخریبات و نابودی کوه‌ها و خاک‌برداری و صاف کردن ارتفاعات در کمربند جنوبی فراتر از احداث پارکینگ است.

وی با بیان اینکه با دیدن تخریبات و دامنه گسترده ارتفاعات جنوبی نامه‌ای از سمت شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی به رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال زده شد، عنوان کرد: در آن نامه خواستار توقف و جلوگیری از ادامه تخریبات، تغییر کاربری از ترافیکی به زیستگاهی- تفرجگاهی و محسوب نمودن این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده توسط اداره محیط زیست و حفاظت این ارتفاعات از گزند هر گونه تخریب و تملک برای نسل‌های آینده شدیم.

این فعال در محیط زیست ادامه داد: متأسفانه در پیگیری این نامه از طرف دادستانی گفته شد، چون شروع به کار پروژه با مجوز ستاد تدبیر بوده ما خلاف این مصوبه نمی‌توانیم دستوری بدهیم و نامه شما اقدامی ندارد.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: مصوبات ستاد تدبیر توسط شهرداری و با موافقت استانداری با بندهایی که شروع به کار پروژه کمربند جنوبی را که شامل احداث کلیه راه‌های دسترسی پل‌ها، زیرگذر و آماده سازی آیلندهای وسط و دو طرف جاده است را به امضا اعضای ستاد تدبیر رسانده و طی قرارداد قبلی به بنیاد مسکن ابلاغ کرده بود.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب به جای انجام مطالعات محیط زیستی مجوز شروع به کار کمربند جنوبی تهیه شد و مطالبات به حق و قانونی مردم در این سال‌ها نادیده گرفته شده و نظرات کارشناسی، معضلات تهدیدهایی عدیده محیط زیستی که توسط ارگان‌های مسؤول به صورت مکتوب تأیید و منجر به توقف پروژه شده بود زیرپا گذاشته شد.

مدیرعامل انجمن دیده‌بان آب، هوا و زمین خراسان رضوی اظهار کرد: برای پیگیری و جلوگیری از ادامه تخریبات از حجت‌الاسلام پژمانفر که از روند مطالبه‌گری‌های مردمی درخصوص کمربند جنوبی به خوبی مطلع بودند، خواستیم با تکیه بر تأکیدات مقام رهبری بر حفاظت از ارتفاعات جنوبی به عنوان تنفس‌گاه شهر از جلوگیری و تخریب ارتفاعات جنوبی جلوگیری کنند.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه پژمانفر فوراً در محل حاضر شده و در تماسی با مسؤولان شهردار مشهد نیز به منطقه آمدند، گفت: به شهردار گفتیم که چرا اجازه نمی‌دهید پروژه کمربند جنوبی مسیر منطقی‌اش را طی کند تا با انجام مطالعات محیط زیستی اقداماتی که صلاح است در این منطقه اتفاق بیافتد.

شهردار از صرافت مطالعه افتاده است

وی اضافه کرد: شهردار مشهد گفته، در صحبتی که با دکتر مخدوم مشاور طرح مطالعات داشتیم، اعلام کرده‌اند که این منطقه به لحاظ محیط زیستی اصلا مناسب احداث جاده نیست، به همین دلیل ما نیز از صرافت احداث جاده افتاده‌ایم، اما به عقیده بنده شهردار از صرافت مطالعه افتاده است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه شهردار مشهد تخریب‌های به وجود آمده را تخلف خوانده است، اذعان کرد: هدف ما این تخریب‌ها نبوده و با احداث جاده کمربند جنوبی موافق نیستیم و به مدت یک هفته این پروژه‌ را تعطیل می‌کنیم تا رسیدگی شود.

تقی‌زاده تصریح کرد: واقعا چگونه شهردار به کاری وادار می‌گردد که اذعان دارد با آن مخالف است و آن را تخلف می‌خواند؟ آیا حرف‌های شهردار را باور کنیم یا نامه درخواست مجوز شروع به کار از ستاد تدبیر توسط استانداری و شهرداری را؟

وی افزود: با تغییر کاربری این پروژه از ترافیکی به زیستگاهی- تفرج‌گاهی همه مردم می‌توانند از این منطقه برای ورزش و بهره‌مندی از هوای پاک کوهستان استفاده کنند تا کابوس تخریب ارتفاعات جنوبی تمام شود.

================

گزارش: حمیده طاهری

================

انتهای‌پیام/ 70068/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول